Page 12 - Felsefe 11 | 4.Ünite
P. 12

4. ÜNİTE









                            Uygulama


                  Aşağıdaki örnek olay metnini okuyunuz. Kant’ın ödev ahlakına göre birinci ve ikinci donör kutularına
               “ödeve uygundur.” veya “ödeve aykırıdır.” kavramlarını yazınız. Daha sonra aşağıda verilen soruyu cevaplayınız.



                  Örnek Olay
                  Lösemi hastası için ilik kan hücresi bağışlayacak olan
               donörlere hasta yakınları tarafından maddi destek sağ-
               lanmaktadır  (Görsel  4.4).  İlik  hücreleri  aranan  özellik-
               te olan iki donör, ilik bağışı için gönüllü olurlar. Birinci
               donör işlemlerinin başlatıldığı sırada temin edilen maddi
               tutarı alarak hastaneden uzaklaşmıştır. Bunun üzerine iş-
               lemler diğer gönüllü donörle tamamlanmıştır.




                                                                                      Görsel 4.4: Lösemi hastası


                      Birinci donör                                 İkinci donör


                         .................................................  .................................................



               Soru
                  Bentham’ın “çoğunluğun faydasına olan doğru ve mutluluk veren eylemdir.” sözünü birinci ve ikinci
               donör açısından açıklayınız.

                      Birinci donör                                 İkinci donör


                         .................................................  .................................................
                         .................................................  .................................................
                         .................................................  .................................................



               Varlığın Oluşu
                  Hegel ‘in “Gerçek bütündür.” ve “Akılsal olan gerçek, gerçek olan akılsaldır.” yargıları; Hegel felsefesinin
               özeti, kapsamı ve başlangıcıdır. Hegel, bütün varlıkların tek bir özden bir yasa dâhilinde var olduğunu söyler. O;
               tek bir şeyi farklı kavramlarla ifade eder; Hegel’de “Tanrı”, “geist”, “fikir”, “akıl” veya “tin” mutlak olanı temsil
               eden farklı kavramlardır.
                  Tin, ilk başta kendiyle özdeş ve kendisi için varlıktır. Tin, bu aşamada kendini tanımamaktadır. Kendini tanı-
               yabilmesi için kendi olmayanda kendini görmelidir. Kendi olmayan karşıtıdır. Tinin karşıtı doğadır. Doğaya ve
               evren olmaya dönüşen tin, burada kendini yitirmiştir. Yitirileni çekip koparmak yeni bir dönüşümü gerektirir.
               Amacı kendini tanımak olan tin, doğayı yeni bir dönüşüme zorlar. Tin ve doğa uzlaşır. Sentezlenen yeni durum,
               tin ve doğanın mükemmel uyumu olan insandır. İnsanlık tarihi, tinin kendini bulup tanımasının zeminidir.
                  Tinin kendini bilip tanıması, Hegel ’in varlıkların oluş ve değişimini açıkladığı bir ilkenin ve diyalektik ya-
               sanın sonucudur. Bu yasa üçlü bir oluş sürecini içerir (Şekil 4.3): tez (sav), antitez (karşı sav) ve sentez (yeni
               sav). Yeni sav, yeni bir diyalektik sürecin de başlangıcıdır.







        106
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17