Page 13 - Felsefe 11 | 4.Ünite
P. 13
4. ÜNİTE 18. Yüzyıl-19. Yüzyıl Felsefesi
Her bir varlık, içerisinde bir şey olma potansi-
Antitez (Karşı Sav)
yeli taşır. Her varlığın olacağı şey için başkalaşma-
sı yani kendi karşıtına dönüşmesi gerekir. Sonuçta
yeni bir sentezle olabileceği şeye bu diyalektik sü- Sentez (Bileşimli Sav)
recin sonunda dönüşür. Örneğin bir elma çekirdeği Yeni Tez
aynı zamanda tohumdur, bu tohumda bir ağaç ve
ağaçta bir elma olma gücü vardır. Tohumdan yeni-
den meyvenin içinde tohum olma süreci, diyalektik
bir döngüdür. Tohum, toprağa düştüğünde yeterli
koşullar oluşursa filizlenir yani tohumluktan çıkar.
Tohum bedeni oluşturmaktadır ve bu beden, henüz Antitez (Karşı Sav)
yeni tohumları içermez. Büyüme koşulları yerin-
deyse yeni bir sıçramayla çiçeklenmeye, ardından
meyve vermeye ve dolayısıyla yeni tohumlar oluş-
turmaya başlar.
“Güneşin altında yeni bir şey yok.” diyen Sentez (Bileşimli Sav)
Hegel, doğanın diyalektiğini bir döngü olarak dile Yeni Tez Sentez (Bileşimli Sav)
getirir. Hegel felsefesinde her varlık, sav ve kavram Yeni Tez
için diyalektik geçerlidir. Ancak insanlık tarihi bu
döngüselliği kırmış ve aklı sayesinde hem canlılığı-
nı hem de bilgilerini aktarabilmiştir.
Antitez (Karşı Sav)
Tez (Sav)
Şekil 4.3: Diyalektik aşamaları
Uygulama
“Varlığın Oluşu” konusunda diyalektik yöntemle ilgili yapılan açıklamalarla aşağıda verilen örnekleri
birlikte ele alınız. Bunlardan hareketle sav, kavram veya varlık hakkında tez, antitez ve sentez aşamalarına
örnekler yazınız.
Tez (Sav)
Elma çekirdeği
.........................................................
.........................................................
Antitez (Karşı Sav)
Elma ağacı
.........................................................
.........................................................
Sentez (Bileşim)
Elma ağacı meyvesi
.........................................................
.........................................................
107