Page 18 - Fen Lisesi Biyoloji 11 | 1.Ünite
P. 18
Fen Lisesi Biyoloji 11. Sınıf
Deney 6
Çalışmayı Yapan Grup/ Çalışmanın Yapıldığı Tarih
Öğrenciler
Çalışmanın Adı Nabız ve Tansiyonun Ölçülmesi
Çalışmanın Amacı Nabız ve tansiyon ölçümünün nasıl yapıldığının öğrenilmesi ve öğrenilenle-
rin günlük hayatta kullanabilmesi
Malzeme ve Materyaller • Tansiyon aleti (stetoskobu ile birlikte olmalıdır, dijital tansiyon aleti daha
sonrasında kullanılabilir.)
• Saat
• Not defteri, kalem
Etkinliğin Yapılışı Nabzın Ölçülmesi
• Boynunuzun sol tarafında kulak hizasının orta kısmında aorttan ayrılan şah
damarı vardır. Bu bölgeye orta parmağınız ortada olacak şekilde üç parmağı-
nızı yerleştiriniz. Ya da sol el bileğinizde baş parmağınızın kolunuzla birleş-
tiği yere (köküne) diğer elinizin baş parmağını yerleştiriniz. (Diğer elinizden
de nabız ölçülebilir ama sol elinizde daha kuvvetli hissedersiniz.)
• Duyduğunuz atışları bir dakika boyunca sayarak kaydediniz.
• Sınıfınızda yapılan ölçümleri bir tabloya işleyerek kızlar ve erkekler için sı-
nıf ortalamasını bulunuz.
• Nabzı ölçemeyen öğrencilere öğretmen mutlaka rehberlik yapmalıdır.
Tansiyonun Ölçülmesi
• Stetoskobu kulaklarınıza takınız. Sol kolunuzun pazu kısmının en aşağısı,
dirseğinize yakın olan iç kısmında atardamarlarınızın geçtiği yer vardır. Ste-
toskobun ucunu bu bölgeye yerleştiriniz. Üzerine kolluk kumaşı sarınız.
• Barometresi 200-220 mmHg değerini gösterinceye kadar steteskoba hava
pompalayınız.
• Hava verdiğiniz hortumun ucundaki vidayı çok hafif ve yavaş şekilde gevşe-
terek nabız sesinin ilk ve son kez duyulduğu noktaları belirleyiniz.
• Nabız sesinin ilk duyulduğu noktadaki değer sistolik basınç (büyük tansi-
yon), son duyulduğu noktadaki değer ise diastolik basınçtır (küçük tansiyon).
• Sınıfınızda yapılan ölçümleri bir tabloya işleyerek kızlar ve erkekler için sı-
nıf ortalamasını bulunuz.
• Tansiyonunu ölçemeyen öğrenciler için öğretmen mutlaka rehberlik
yapmalıdır.
Bulunan Sonuçlar ve 1. Nabız ve tansiyon kızlarda ve erkeklerde niçin farklılık gösterir? Sporcu öğ-
Sonuçların Yorumlanması rencilerle diğer öğrenciler arasındaki nabız ve tansiyon farklılığının nedeni
üzerinde konuşunuz.
2. Sağlık Bakanlığının https://enabiz.gov.tr/ uygulamasını (siteden de açıla-
bilir) açıklayarak bireye sağlık alanında sağladığı faydalarla ilgili sınıfta
beyin fırtınası yapınız.
Ders Öğretmeni Tarih/İmza
140