Page 18 - Fen Lisesi Biyoloji 11 | 1.Ünite
P. 18

Fen Lisesi Biyoloji 11. Sınıf






                Deney 6





                   Çalışmayı Yapan Grup/                                               Çalışmanın Yapıldığı Tarih
                   Öğrenciler



                   Çalışmanın Adı           Nabız ve Tansiyonun Ölçülmesi
                   Çalışmanın Amacı         Nabız ve tansiyon ölçümünün nasıl yapıldığının öğrenilmesi ve öğrenilenle-
                                            rin günlük hayatta kullanabilmesi
                   Malzeme ve Materyaller   • Tansiyon aleti (stetoskobu ile birlikte olmalıdır, dijital tansiyon aleti daha
                                             sonrasında kullanılabilir.)
                                            • Saat
                                            • Not defteri, kalem
                   Etkinliğin Yapılışı      Nabzın Ölçülmesi
                                            • Boynunuzun sol tarafında kulak hizasının orta kısmında aorttan ayrılan şah
                                             damarı vardır. Bu bölgeye orta parmağınız ortada olacak şekilde üç parmağı-
                                             nızı yerleştiriniz. Ya da  sol el bileğinizde baş parmağınızın kolunuzla birleş-
                                             tiği yere (köküne) diğer elinizin baş parmağını yerleştiriniz. (Diğer elinizden
                                             de nabız ölçülebilir ama sol elinizde daha kuvvetli hissedersiniz.)
                                            • Duyduğunuz atışları bir dakika boyunca sayarak kaydediniz.
                                            • Sınıfınızda yapılan ölçümleri bir tabloya işleyerek kızlar ve erkekler için sı-
                                             nıf ortalamasını bulunuz.
                                            • Nabzı ölçemeyen öğrencilere öğretmen mutlaka rehberlik yapmalıdır.
                                            Tansiyonun Ölçülmesi
                                            • Stetoskobu kulaklarınıza takınız. Sol kolunuzun pazu kısmının en aşağısı,
                                             dirseğinize yakın olan iç kısmında atardamarlarınızın geçtiği yer vardır. Ste-
                                             toskobun ucunu bu bölgeye yerleştiriniz. Üzerine kolluk kumaşı sarınız.
                                            • Barometresi  200-220  mmHg  değerini  gösterinceye  kadar  steteskoba  hava
                                             pompalayınız.
                                            • Hava verdiğiniz hortumun ucundaki vidayı çok hafif ve yavaş şekilde gevşe-
                                             terek nabız sesinin ilk ve son kez duyulduğu noktaları belirleyiniz.
                                            •  Nabız sesinin ilk duyulduğu noktadaki değer sistolik basınç (büyük tansi-
                                             yon), son duyulduğu noktadaki değer ise diastolik basınçtır (küçük tansiyon).
                                            • Sınıfınızda yapılan ölçümleri bir tabloya işleyerek kızlar ve erkekler için sı-
                                             nıf ortalamasını bulunuz.
                                            • Tansiyonunu  ölçemeyen  öğrenciler  için  öğretmen  mutlaka  rehberlik
                                               yapmalıdır.
                   Bulunan Sonuçlar ve      1. Nabız ve tansiyon kızlarda ve erkeklerde niçin farklılık gösterir? Sporcu öğ-
                   Sonuçların Yorumlanması    rencilerle diğer öğrenciler arasındaki nabız ve tansiyon farklılığının nedeni
                                              üzerinde konuşunuz.
                                            2. Sağlık Bakanlığının https://enabiz.gov.tr/ uygulamasını (siteden de açıla-
                                              bilir) açıklayarak bireye sağlık alanında sağladığı faydalarla ilgili sınıfta
                                              beyin fırtınası yapınız.
                  Ders Öğretmeni                                                                                 Tarih/İmza




















                140
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23