Page 26 - Fen Lisesi Fizik 10 | 1.Ünite
P. 26

1. ÜNİTE                                                                                                                                                                   ELEKTRİK VE MANYETİZMA

                      MERAKLISINA                1.2.3. Üreteçler

                                                    İletkende akımın sürekli olabilmesi için iletkenin uçlarına bir potan-
                                                 siyel farkı uygulanması gerekir. İletkenlerin iki ucu arasında potansiyel
                                                 farkı oluşturarak sürekli elektrik alan meydana getiren pil, akümülatör
                                                 (akü), jeneratör ya da dinamo gibi kaynaklara elektromotor kuvvet
                                                 kaynağı (emk kaynağı) ya da üreteç adı verilir. Elektrik devresinde
                                                 birim yükün devreyi dolaşabilmesi için üretecin yaptığı işe elektromo-
                                                 tor kuvveti (emk) denir.
                                                    Pil  ve  akü  gibi  üreteçlerde  gerçekleşen  kimyasal  reaksiyon  so-
                   Görsel 1.30: Elektrikli otomobil ve şarj   nucunda pilin bir kutbundaki madde elektron kazanarak eksi, diğer
                            istasyonu
                                                 kutbundaki madde de elektron kaybederek artı yüklü duruma geçer.
                    Benzin,  motorin  gibi  petrol   Yani kimyasal enerji, elektronların enerji kazanmasını sağlayarak pilin
                 türevi  yakıt  kullanan  araçların  bir   iki kutbu arasında potansiyel farkı oluşmasına neden olur.
                 yandan çevreye verdiği zarar diğer   Bir üretecin emk’si, elektromo-
                 yandan  bu  tür  yakıt  rezervlerinin   tor kuvvet kaynağı tarafından birim   I
                 tükenmeye yüz tutmuş olması in-
                 sanları  son  zamanlarda  elektrikli   yük başına yapılan iş olarak tanım-
                 motor  sistemlerine  yöneltmiştir.   lanır. Elektromotor kuvvetinin biri-
                 Günümüzde  bu  araçlarda  hem   mi joule/coulomb (J/C) veya volt-                        R
                 benzin  hem  de  elektrikle  çalışan   tur.  Örneğin  marketlerde  satılan
                 hibrit modeller tercih edilmektedir.   1,5 V’luk  pil, bir el fenerinde kul-
                 Bu  araçlardaki  elektrik  motorunu   lanıldığında  devreden  geçen  her
                 çalıştırmak için lityum iyon ve nikel
                 metal hidrat piller tercih edilmek-  1 C yük üzerinde 1,5 J iş yapılmış
                 tedir. Ancak bir kez şarj edildikten   olacaktır. Emk, ε (epsilon) sembolü
                 sonra  aracın  70  km  ile  400  km   ile gösterilir. Üreteçler elektrik dev-
                 aralığında  yol  almasını  sağlayan   resinde  Görsel  1.31’deki  gibi  biri   Üreteç sembolü
                 bu piller,  Görsel 1.30’da görülen   artı kutbu temsil eden uzun ve di-
                 şarj  istasyonlarının  yaygın  olma-                                Görsel 1.31: Elektrik devresinin
                 ması  nedeniyle  henüz  çok  kulla-  ğeri eksi kutbu temsil eden kısa iki   akım yönü
                 nışlı bulunmuyor.               çizgiyle  gösterilir.  Görsel  1.31’de
                    Son dönemde geliştirilen bazı   görülen  elektrik  devresinde  üreteç  kendi  içinde  düşük  potansiyele
                 hibrit araç modellerinde araç ha-  sahip eksi ucundan yüksek potansiyele sahip artı ucuna doğru yük
                 reket  ediyorken  batarya  şarj  edi-  pompalar. Böylece üreteç dışındaki elektrik devresinde üretecin artı
                 lebildiği  için  kullanım  mesafesi   kutbundan eksi kutbuna doğru sürekli elektrik akımı oluşur.
                 sorunu  ortadan  kalkmıştır.  Son
                 derece  sessiz  çalışması,  çevreye   emk kaynakları yüke kazandırdıkları enerjiyi kuru pillerde ve akü-
                 zarar  vermemesi,  yüksek  verimli-  mülatörlerde kimyasal enerjiden, güneş pillerinde güneş enerjisinden,
                 liğe sahip olması, sürtünen parça   jeneratör ve dinamolarda ise mekanik enerjiden sağlar. emk kaynak-
                 sayısı az olduğundan ürettiği ener-  ları kimyasal ve mekanik enerji ile güneş enerjisini elektrik enerjisine
                 jiyi  mekanik  enerji  olarak  doğru-  dönüştüren araçlardır. Kuru pilin içindeki kimyasal maddenin yapısı ve
                 dan tekerlere aktarıyor olması gibi
                 nedenler hibrit araçların en büyük   özellikleri kimyasal tepkimeler sonucunda değişir. Bir süre sonra pilin
                 avantajları arasında sayılabilir. Yine   kutupları arasındaki potansiyel farkı sıfırlanır ve elektrik alan oluşmaz.
                 de elektrik motoruyla çalışan araç-  Böylece iletkendeki elektronlar sürüklenemez ve akım sona erer. Pil
                 ların  çevreye  saldığı  gazlar  sıfıra   akım üretmez ve kullanılamaz hâle gelir. Ancak doldurulabilen (şarj
                 yakın  değerdeyken  hibrit  motor   edilebilen) pillerin kutuplarına başka bir doğru akım kaynağı bağlana-
                 sistemlerinde petrol yakıt kullanıl-  rak kimyasal tepkimeler tersine döndürülür ve yeniden akım verecek
                 dığı  için  bu  değer  daha  fazladır.
                 Bu yüzden elektrik motoruyla ça-  hâle getirilir. Buna şarj etme ya da doldurma denir.
                 lışan araçların yaygınlaşması çev-  Pil,  akümülatör  ve  batarya  gibi  üreteçlerin  üzerinde  yazan  Ah
                 re sorunları açısından son derece   (amper saat) veya mAh (miliamper saat) gibi ifadeler pilin ne kadar-
                 önemlidir.                      lık akımla devreye kaç saat akım verdiğini gösterir. Örneğin üretecin
                 (Komisyon tarafından yazılmıştır.)  üzerindeki 2000 mAh ibaresi pilin 200 mA akım kullanan bir cihazı on
                                                 saat çalıştırabileceği anlamına gelir. Aynı pil 250 mA akım kullanan
                                                 cihazı ise sekiz saat süreyle çalıştırabilir.
                                                    Üreteçlerin ürettiği emk’nin tamamı elektrik devresinde kullanıla-
                                                 maz. Üreteç açık devre durumunda yani bir elektrik devresine bağlı





                 36
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31