Page 27 - Fen Lisesi Fizik 10 | 1.Ünite
P. 27

1. ÜNİTE                                                                 ELEKTRİK VE MANYETİZMA

            değilken üretecin ürettiği emk değeri bir voltmetre ile ölçüldüğünde ε   MERAKLISINA
            değerini gösterir. Üreteç, devreye bağlanarak devreye akım vermeye
            başladığında ise  ε'dan daha düşük bir gerilim değeri ölçülür. Bunun
            nedeni üretecin kendine ait bir iç direncinin (r) olmasıdır. Bu durumda
            üretecin devreye sağladığı akım, direnç değerine göre hem devre ele-
            manları hem de üretecin kendi iç direnci tarafından kullanılır.
               Bir üreteç ve R direncinden oluşan Görsel 1.32’deki devrede, a ve
            b uçları arasındaki potansiyel farkı bir voltmetreyle ölçülürse üretecin
            devreye sağladığı potansiyel farkının ε değerinden I.r değeri kadar
            azalmış olduğu görülür. İç dirençte harcanan elektrik enerjisi üreteç   Görsel 1.33: Yakıt pili
            içinde ısıya dönüşür. Üretecin iç direnci ile sıcaklığı arasında doğru-  Hibrit  otomobillerde  kullanı-
            sal bir ilişki vardır. Yani üretecin sıcaklığı arttıkça iç direnci de artar.   lan  bir  başka  batarya  modeli  de
                                            Bunun  sonucunda  da  üreteçte   Görsel 1.33’teki yakıt pilleridir. Bu
                             I              harcanan elektrik enerjisi değeri   sistemde potasyum hidroksit, sıvı
                                            artar ve devreye sağlanan akım   fosforik  asit  ve  alkali  karbonatlar
                                            değeri düşer.
                 b                                                           gibi kimyasal maddeler araç için-
                 r                             Bir  elektrik  devresinde  kul-  deki kapalı bir bölümde kimyasal
                                       R                                     tepkimeye  sokularak  hidrojen  ve
                                            lanılan   üreteçlerin   zamanla   oksijen elde edilir. Hidrojen elektrik
                 a                          ısınmasının  nedenlerinden  biri   üretmek  için  bir  elektrokimyasal
                                            üretecin iç direncinde harcanan   reaksiyon içinde yanma olmadan
                                            enerjidir. Isının asıl nedeni üreteç   oksijenle  birleştirilir.  Bu  reaksiyo-
                                            içindeki  kimyasal  tepkimelerdir.   nun  oluştuğu  yer  elektrokimyasal
              Görsel 1.32: İç direnci olan üreteç devresi                    yakıt  hücresi  veya  sadece  yakıt
                                            Kimyasal tepkimeler ve iç direnç   hücresi  olarak  adlandırılır.  Yakıt
            nedeniyle açığa çıkan ısı aynı zamanda tepkime hızını arttırır, üreteç   hücresi  araç  motorundaki  silindir
            daha fazla ısınır.                                               içinde hidrojenin oksijen yardımıy-
               Üreteçlerin küçük bir iç direnci olup devrede akım azalmasına ne-  la  yanmasıyla  motorun  çalışması
            den olsa da problemlerde bu değer ihmal edilerek  r=0 kabul edilir. Bu   sağlanır.  Yakıt  pilindeki  dönüşüm
            tür üreteçlere ideal üreteç adı verilir.                         işleminde  doğalgaz,  LPG,  meta-
                                                                             nol, nafta veya benzin gibi hidrojen
               Elektrikle çalışan araçlarda kullanılan üreteçler (çoğunlukla piller)   içeren diğer yakıtlar da kullanılır.
            ihtiyaca göre seri ya da paralel bağlanır. Üretecin devreye nasıl bağla-  Yakıt  pili  ile  çalışan  araçlarda
            nacağı bir üretecin ürettiği emk değerinden daha fazla emk’e ihtiyaç   düşük  gürültü  seviyesi,  yüksek
            duyma ya da devreye daha uzun süre emk verme ihtiyacına göre be-  verimlilik,  temiz  enerji  kullanımı
            lirlenir. Peki, üreteçler devreye hangi ihtiyaca göre nasıl bağlanmalıdır?  bu  araçların  tercih  edilmesinde
                                                                             önemli  özelliklerdir.  Bunların  yanı
            Üreteçlerin Seri Bağlanması                                      sıra maliyetinin yüksek olması, çok
                                                                             fazla yakıt depolamaya ihtiyaç du-
                                                                             yulması,  doğrudan hidrojen kulla-
                   DENEY 1.3                                                 nımında yakıt fiyatının yükselmesi,
                                                                             kullanım süresinin tam olarak bilin-
              Amaç                                                           memesi  gibi  dezavantajları  vardır.
                 Birbirine seri bağlanmış üreteçlerin devreye sağlayacağı top-  Görsel  1.34’te  elektrikli  araçlarda
              lam emk’ni ve akım şiddetindeki değişimi kavrayabilme          kullanılan motor  görülmektedir.
                                                                             (Komisyon tarafından yazılmıştır.)
              Araç Gereç
              •   Üç adet özdeş 1,5 V’luk kalem pil
              •   Bir adet lamba
              •   Bir adet duy (Elektrik devrelerinde
                  lambanın yerleştirildiği ve lambayı
                  devreye bağlamaya yarayan araç)
              •   Bir adet ampermetre
              •   Bir adet voltmetre                                             Görsel 1.34: Elektrikli araç motoru
              •   Bağlantı kabloları









                                                                                                      37
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32