Page 21 - Seçmeli Psikoloji | 2.Ünite
P. 21

2. ÜNİTE



                Görme Duyusu: Kafatasındaki                                             Retina
             göz çukuru denilen bölgeye yerleş-
             miş olan göz, ışığa duyarlıdır. Gözü   İris
             dış etkilerden kaşlar, kirpikler, göz                                    Sarı Leke
             kapakları ve gözyaşı korur. Göz dış-  Kornea
             tan içe doğru üç tabakadan oluşur                                                Görme Sinirleri
             (Görsel 2.40).
                   Sert tabaka, gözün dışında bu-  Göz Merceği                                  Kör Nokta
             lunan parlak beyaz renkli kısımdır.                                       Damar Tabaka
             Gözün ön tarafında saydamlaşarak   Sert Tabaka
             saydam tabakayı oluşturur. Kornea
             adını alan bu saydam tabaka, irisi ve
             göz bebeğini korur ve göze gelen                  Görsel 2.40:  Gözün yapisi
             ışığı kırar.
                  Damar tabaka, sert tabakanın altında yer alır ve gözün beslenmesini sağlayan damarlardan oluşur. Damar
             tabaka, gözün ön kısmında irisi oluşturur. Parmak izlerinde olduğu gibi her insanın iris şekli de kendine özgüdür.
             İrisin ortasında bulunan açıklığa göz bebeği adı verilir. Göz bebeği ışığın gözden içeri girmesini iris ise büzülüp
             gevşeyerek göz bebeğinin genişleyip daralmasını sağlar. Böylece göze giren ışık miktarı ayarlanır. Kuvvetli ışıkta
             göz bebeği küçülür, az ışıkta büyür. İrisin arkasında göz merceği bulunur. Göz merceği ışığı kırar ve görüntüyü sarı
             leke üzerine düşürür.
                  Ağ tabaka (retina), en içteki tabakadır ve görme sinirleri burada ağ gibi yayılmıştır. Ağ tabaka üzerinde göz
             bebeğinin tam karşısında sarı leke bulunur. Görüntü sarı lekede meydana gelir. Görme sinirlerinin gözden çıktığı
             nokta ışığa duyarlı değildir. Buraya kör nokta denir.
                Uzaktaki bir cisme bakıldığında göz bebeği büyür ve göz merceği incelir. Yakındaki bir cisme bakıldığında
             ise göz bebeği küçülür ve göz merceği şişkinleşir. Böylece cisim hangi uzaklıkta olursa olsun görüntü net olarak
             retinaya düşer. Buna göz uyumu denir. Nesnenin görüntüsü sarı lekeye ters ve nesneden küçük olarak düşer
             ancak görüntü beyinde düz ve nesneye eşit olarak algılanır. Sarı lekedeki hücrelerin iyi görev yapabilmesi için “A
             vitamini” gereklidir. A vitamini eksikliğinde gece körlüğü hastalığı ortaya çıkar. Merceğin normal göz uyumunu
             sağlayamaması veya gözün yuvarlaklığının bozulması durumlarında miyop, hipermetrop, astigmat gibi göz ku-
             surları oluşur.


                     MERAK KÖŞESİ
                     Bazı insanlar kırmızı-yeşil veya sarı-mavi renkleri ayırt etmekte
                   zorlanır. Renk körlüğü (daltonizm) denilen bu durum kalıtsaldır ve
                   geç fark edilen bir rahatsızlıktır. Renk körlüğünün tespiti için çeşitli
                   görsel testler vardır  (Görsel 2.41).
                     Yandaki görselde renk körü olmayanlar 7 sayısını görür, kırmızı-
                   yeşil renk körlüğü olanlar ise bu sayıyı görmekte zorlanabilir veya hiç
                   göremez.
                     Peki, dünyaları siyah beyaz bir film gibi olan insanlar ya da hay-
                   vanlar var mıdır? Nesneler gerçekten renkli midir? Hiç merak ettiniz
                   mi?
                                                                                Görsel 2.41:  Renk körlüğü testi
                   (www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/renk-korlugunun-sebebi-nedir adresinden yarar-
                   lanılarak komisyon tarafından düzenlenmiştir. 31. 05. 2018, s. 22.30)


                      TARTIŞMA
                     Bir sosyal girişim projesinde görme engeli olmayan insanlara görme engelli rehberler eşliğinde ka-
                   ranlık bir ortamda dolaşma deneyimi yaşatılır. Bu deneyimin benzerini diğer duyu organlarınız için de
                   yaşadığınızı yani bir süre de olsa işitmediğinizi, koku ya da tat almadığınızı, dokunma duyunuzun işle-
                   vini kaybettiğini düşünün.
                       Yukarıdaki metinden yola çıkarak duyu organlarının yaşam için önemini tartışınız.





                                                                                   PSİKOLOJİNİN TEMEL SÜREÇLERİ  53
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26