Page 11 - Tarih 11 - Ünite 2
P. 11

DEĞİŞİM ÇAĞINDA
                                                                                     AVRUPA VE OSMANLI


                  Copernicus, Güneş Sistemi’ni keşfetmiş, Dünya’nın yuvarlak ol-
                  duğunu ve Güneş’in etrafında döndüğünü ispatlamış ve teorisini
                  1543’te yayımlamıştır. Copernicus (Görsel 2.11), bu teorisiyle
                  kilise tarafından dogma hâline getirilen Aristo ve Batlamyus’un
                  öğretilerine karşı çıkmıştır. Bu sebeple Copernicus’un yeni teorisi,
                  modern bilimsel devrimin başlangıcı sayılmıştır. Özgür düşünce
                  için aklı ve deneyi ön plana alan Copernicus’un fikirleri, Röne-
                  sans sürecinde gelişmiş ve Aydınlanma Çağı’nda olgunlaşmıştır.

                 XVI. yüzyılda eserler veren Machiavelli Aydınlanma Dönemi’nde
                 yeni toplumun ve yeni devletin şekillenmesine yardımcı olmuş-
                 tur. “Hükümdar” adlı kitabında Machiavelli, İtalya’da siyasi birli-
                 ğin ancak güçlü bir hükümdarla sağlanabileceği fikrini ortaya
                 atmıştır. “Hükümdarın önünde onu sınırlayacak hiçbir engel                      Görsel 2.11
                 olmamalıdır.” diyen Machiavelli; din ve ahlak kurallarının bile           Copernicus (Gravür)
                 hükümdarı durdurmaması gerektiğini ileri sürmüştür. Machia-
                 velli, bir yandan siyaseti din kurallarından ayırarak laikleştir-
                 miş bir yandan da dini, devletin denetimine alarak iktidarın bir
                 aracı hâline getirmeye çalışmıştır. Ona göre esas olan devletin
                 birliğinin sağlanmasıdır.
                 Thomas Moore, İngiltere’de sanayileşmenin getirdiği sorunlar-
                 dan etkilenerek “Ütopya” adlı eserini kaleme almıştır.  Eserinde
                 özel mülkiyetin bulunmadığı bir devleti hayal eden ve anlatan
                 Moore (Görsel 2.12), İngiltere’deki toplum düzenini ve adalet
                 sistemini eleştirmiştir. Ütopya’da herkes devlet için üretir ve
                 para geçerli değildir. Üretilenlerden herkes ihtiyacı kadar alır.
                 Moore, insanların bu şekilde mutlu olabileceklerini düşünerek
                 ütopik bir düzen hayal etmiştir.

                 Aydınlanma düşüncesini felsefi temellere oturtan kişi Immanuel
                 Kant’tır. XVIII. yüzyılda “Aklını kendin kullanma cesaretini gös-               Görsel 2.12
                 ter.” diyen Alman Filozof Kant, aydınlanmanın parolası olan bu         Thomas Moore (Gravür)
                 sözüyle insanın aklını başkasının kılavuzluğuna bırakmaması
                 gerektiği üzerinde durmuştur. Ön yargılarından, dinsel inançla-
                 rından ve skolastik düşünceden kurtulan insan, aklını kullanarak
                 yeni bir toplum inşa etme sürecine girmiştir.

                 XVIII. yüzyılda yaşayan Jean Jacques Rousseau da halkın ikti-
                 darını, her alanda eşitliğini ve mutlak demokrasiyi savunan bir
                 düşünürdü. Rousseau’ya göre doğal yaşamında bir birey olarak
                 özgür ve eşit olan insan, toplumsal yaşamda eşitlik ve özgürlüğü
                 kaybedebilirdi. Bu sebeple Rousseau, insanların toplum içinde
                 de özgür ve eşit yaşamaları için bir sistem geliştirdi. Bu sistem-
                 de toplumun bir araya gelerek düzen içinde yaşaması için bir
                 “sözleşme” oluşturacağını öne süren Rousseau’ya (Görsel 2.13)
                 göre devlet, halkın egemenliği ile yükseldiğinde meşru olacaktı.
                 Rousseau’nun bu düşüncesi; kan soyluluğuna bağlı ayrıcalık-
                 ların ortadan kaldırılması, mutlak monarşik yönetimlerin sona
                 ermesi anlamına geliyordu. Böylece zaten ekonomik güce sahip
                 bulunan burjuvazi, hukuki ayrıcalıkların kaldırılmasıyla siyasi                 Görsel 2.13
                 yapıda da güç sağlayabilecekti.                                          J. J. Rousseau (Gravür)


                                                                                                          57
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16