Page 15 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 3.Ünite
P. 15

Divan-ı Mezâlim ile Divan-ı Hümayun’un Adlî Fonksiyonları








































               Görsel 3.9: Divan-ı Hümayun toplantısı (Temsilî)

                 Divan-ı Mezâlim’in adlî açıdan konumu, halkın şikâyetlerini dinleyip karara bağlayan en
            yüksek adlî kurum olmasıdır. Selçuklularda bu divan haftanın iki günü halkın şikâyetlerini din-
            ler, örfî davaları kendi çözerken şerî davaları kadılara bırakırdı.
                 Türk İslam devletlerindeki Divan-ı Mezâlim, Osmanlı Devleti’nde daha geniş yetkilerle dona-
            tılarak Divan-ı Hümayun adını almıştır.
                 Osmanlı Devleti’nde Padişah Divanı da denilen Divan-ı Hümayun’a (Görsel 3.9), Fatih Dö-
            nemi’ne kadar bizzat padişahlar başkanlık etmiş, Fatih Kanunnâmesi ile bu usül kaldırılmış ve
            vezir-i azam, padişaha vekaleten divan başkanlığı yapmaya başlamıştır. Şeyhülislamlar ilk dö-
            nemlerde divan üyesi olmamalarına rağmen kazaskerin çözemediği önemli meselelerde kendisin-
            den fetva istenmek üzere divana çağrılmıştır.
                 Divan-ı Hümayun’un temel görevi adaleti sağlamaktı. Halk şikâyetlerini divana sunar, bu
            şikâyetler de padişah tarafından dikkate alınırdı. Osmanlı Devleti’nde hükümdar cuma namazı
            çıkışında ava veya sefere giderken de halkın dilekçelerini kabul ederdi.
                 Divanda vezir-i azam, divan başkanı sıfatıyla davaları dinlerdi. Örfî ve idari davaları ken-
            disi halleder, şerî davaları kazaskere havale ederdi. Kazasker de kendisine gönderilen davalara
            bakar ve baktığı davaları karara bağlardı. Padişah ve vezir-i azamı da bağlayan en yüksek karar
            ve yürütme organı divandı. Divanın aldığı kararlar, şerî ve örfî kanunlara aykırı olmadığı sürece
            padişah tarafından onaylanırdı.
                 SORU

                   Osmanlı  Devleti’nde  halkın  şikayetlerini,  Divan-ı  Hümayun’a  iletebilmesini  Osmanlı
              Devleti’ndeki hukuk anlayışı açısından değerlendiriniz.








                                                          115
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20