Page 9 - Matematik 12 | 5. Ünite
P. 9

ÖRNEK
                      2
                     x + 1   , x 1  2  ise
              ]g
              f x = *  2 x - 1  , x $  2  ise

                                                                                             2
            biçiminde tanımlı  ()fx  fonksiyonunun grafiğini GeoGebra programında çizerek  x =  apsisli
            noktadaki sağdan ve soldan limitini bulunuz.
                ÇÖZÜM

            Adres çubuğuna https://www.geogebra.org/classic yazarak GeoGebra programını açınız.
              1. Adım: Ekrana gelen görüntüdeki giriş kısmına Eğer yazarak
                             Eğer( <Şart>, <Doğruysa>, <Doğru Değilse> ) seçilir.

                                         2
              2. Adım: <Şart> yerine  x 1  yazınız.
                                            2
              3. Adım: <Doğruysa> yerine  x +  1 yazınız.
              4. Adım: <Doğru Değilse> yerine  x2 - 1 yazılarak enter butonuna basıldığında grafik ekrana gelir.
                                                                                                  ,
                                       ,
              5. Adım: Giriş kısmına  25h  yazarak enter butonuna basınız. Tekrar giriş kısmına  23h
                                     ^
                                                                                               ^
                             yazarak enter butonuna basınız.
                          ,
              6. Adım:  25h  noktası dahil olmadığından noktanın üzerine sağ tıklayarak ayarlar butonunu
                       ^
                             ve açılan pencerede sitil butonunu seçip içi boş olarak belirleyiniz.
                             Böylece  ()fx  fonksiyonun grafiği çizilmiş olur.
              7. Adım:      butonuna tıklayarak x ekseni üzerinde rastgele bir nokta seçiniz.
              8. Adım:      butonuna dik doğruyu seçerek x ekseni üzerindeki noktaya ve ardından x
                             eksenine tıklayarak x eksenine dik bir doğru çiziniz.
              9. Adım:      butonuna tıklayarak doğrunun grafiği kestiği noktayı seçiniz.

            10. Adım:       butonuna tıklayarak doğrunun grafiği kestiği noktaya ve ardından çizilen dik
                             doğruya tıklayarak y eksenine dik bir doğru çiziniz.

            11. Adım:       y eksenine çizilen dik doğruyu seçerek y ekseni ile doğrunun kesiştiği noktayı seçiniz.
            12. Adım:       butonuna doğru parçasını seçerek grafik üzerindeki noktadan x ekseni

                             üzerine ve y ekseni üzerine 2 doğru parçası çiziniz.
                                                                                        :
            13. Adım: Daha sonra önceden belirlenmiş dik doğruları sol taraftaki sütunda   simgelerine
                             tıklayarak görünmez yapınız ve sol üstteki ok simgesine tıklayınız.
            14. Adım: x ekseni üzerindeki noktayı 2 ye soldan yaklaştırırken  f x ]g 3 e yaklaşır.
                             x ekseni üzerindeki noktayı 2 ye soldan yaklaştırırken  f x ]g 5 e yaklaşır.



























                                                                                             Matematik 12
                                                                                                              187
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14