Page 10 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 - Ünite 5
P. 10
5. Ünite
2. “Ama bir insan tasavvur ediniz ki atın börek istemesi gibi yapamayacağı, hazırlamasına imkân olma-
yan bir şeyi gönlüne koyar ve onu istemeye başlarsa, işte o andan itibaren saadetin eşiğinden uzak-
laşmış olur.” cümlesindeki “tasavvur etmek” sözünün anlamını metnin bağlamından hareketle tah-
min ediniz. Tahmininizin doğruluğunu kaynaklardan yararlanarak kontrol ediniz.
3. Halbuki yine başka bir filozofun, deliliğe methiye yazmış olan meşhur Erasmus filozofun pek güzel
olduğu kadar pek de doğru bir sözü vardır. “Kendi tabii hâlinde bulunan hiçbir varlık bahtsız olamaz.”
diyor.
Bu parçada adı geçen filozofun sözünden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.
4. Metinde yazara özgü dil ve anlatım özelliklerini belirleyiniz.
5. Metinden çocukların eğitimiyle ilgili nasıl bir sonuca ulaşılabilir? Açıklayınız.
6. Metinde anlatılanları, yaşadığınız ya da gözlemlediğiniz olay ve durumlarla karşılaştırınız.
Etkinlik
Peki, akılsız iseler hangi yoldan gidecekler? diye soracağınızı tahmin etmiyorum. Çünkü dünyada
kendisinin akılsız olduğunu kabul eden bir tek insan yoktur. Akıl bahsi açıldığı zaman, pek sevdi-
ğim için sık sık tekrar ederim. Descartes filozofun meşhur bir sözü vardır. Der ki: Dünyada, insan-
lar arasında en iyi, en isabetli dağıtılmış olan şey akıldır. Hiç kimse ondan kendisine az düşmüş
olduğunu iddia etmez. Herkes kendi aklından memnundur. Olsa olsa başkalarının akılsızlığından
şikâyet eder. Ama galiba, hissemize kâfi miktarda akıl düşmüş olduğuna sahiden inandığımız için-
dir ki şu fani dünyada birçok talihsizliğe uğruyor, mesut olmak isterken bahtsızlıklara düşüyoruz.
a. Yukarıdaki parçada yazarın bakış açısını belirleyiniz.
b. Bakış açısını belirlerken yazarın konuyu hangi açıdan ele aldığını, yönlendirme yapıp yapmadığını
dikkate alınız.
c. Yazarın öznel veya nesnel davranıp davranmadığını değerlendiriniz.
Yazarın Biyografisi
Şevket Rado (1913-1988): Üsküp’te doğdu. Balkan Savaşı’nın baş-
laması üzerine ailesiyle birlikte İstanbul’a geldi. Ortaokul ve lise tahsili-
ni İstanbul’da yapan yazar, lise son sınıftayken bir gazetede çalışmaya
başladı. Liseyi bitirdikten sonra İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi-
ne başladı. İkinci sınıftayken kaydını Ankara Üniversitesi Hukuk Fakül-
tesine aldırdı. Bu okuldan mezun olduktan sonra İstanbul’a dönerek
1939’dan itibaren çeşitli gazetelerde fıkra ve sohbet yazarlığına baş-
ladı. Bazı liselerde edebiyat öğretmenliği yaptı. İstanbul Radyosunda
Aile Sohbetleri adıyla haftalık konuşmalar yaptı. Çeşitli dergiler çıkardı.
Elli yıllık gazeteciliğinde gösterdiği başarılardan dolayı 1987’de Burhan
Felek Basın Hizmet Ödülü’nü aldı.
Sanat hayatına şiirle başlayan Rado, asıl ününü sohbet ve fıkra
türünde yazdıklarıyla sağladı. Sade bir dil ve içten bir üslupla yazdığı
eserlerinde iyimser bir bakışla insana ve hayata dair duygu ve
Şevket Rado
(1913-1988) düşüncelerini anlattı. Çok yönlü kişiliğini ve geniş kültürünü yazılarına
başarıyla yansıttı. Eşref Saat, Ümit Dünyası, Hayat Böyledir, Aile Sohbet-
leri (sohbet); 50. Yılında Sovyet Rusya, Amerikan Rüyası (gezi yazısı); Ha-
yat Ansiklopedisi (ansiklopedi) yazarın başlıca eserleridir.
142