Page 10 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 - Ünite 5
P. 10

5. Ünite



                2. “Ama bir insan tasavvur ediniz ki atın börek istemesi gibi yapamayacağı, hazırlamasına imkân olma-
                  yan bir şeyi gönlüne koyar ve onu istemeye başlarsa, işte o andan itibaren saadetin eşiğinden uzak-
                  laşmış olur.” cümlesindeki “tasavvur etmek” sözünün anlamını metnin bağlamından hareketle tah-
                  min ediniz. Tahmininizin doğruluğunu kaynaklardan yararlanarak kontrol ediniz.
                3. Halbuki yine başka bir filozofun, deliliğe methiye yazmış olan meşhur Erasmus filozofun pek güzel
                  olduğu kadar pek de doğru bir sözü vardır. “Kendi tabii hâlinde bulunan hiçbir varlık bahtsız olamaz.”
                  diyor.
                  Bu parçada adı geçen filozofun sözünden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.

                4. Metinde yazara özgü dil ve anlatım özelliklerini belirleyiniz.
                5. Metinden çocukların eğitimiyle ilgili nasıl bir sonuca ulaşılabilir? Açıklayınız.

                6. Metinde anlatılanları, yaşadığınız ya da gözlemlediğiniz olay ve durumlarla karşılaştırınız.


                  Etkinlik

                  Peki, akılsız iseler hangi yoldan gidecekler? diye soracağınızı tahmin etmiyorum. Çünkü dünyada
                  kendisinin akılsız olduğunu kabul eden bir tek insan yoktur. Akıl bahsi açıldığı zaman, pek sevdi-
                  ğim için sık sık tekrar ederim. Descartes filozofun meşhur bir sözü vardır. Der ki: Dünyada, insan-
                  lar arasında en iyi, en isabetli dağıtılmış olan şey akıldır. Hiç kimse ondan kendisine az düşmüş
                  olduğunu iddia etmez. Herkes kendi aklından memnundur. Olsa olsa başkalarının akılsızlığından
                  şikâyet eder. Ama galiba, hissemize kâfi miktarda akıl düşmüş olduğuna sahiden inandığımız için-
                  dir ki şu fani dünyada birçok talihsizliğe uğruyor, mesut olmak isterken bahtsızlıklara düşüyoruz.

                a. Yukarıdaki parçada yazarın bakış açısını belirleyiniz.
                b. Bakış açısını belirlerken yazarın konuyu hangi açıdan ele aldığını, yönlendirme yapıp yapmadığını
                  dikkate alınız.
                c. Yazarın öznel veya nesnel davranıp davranmadığını değerlendiriniz.




                                              Yazarın Biyografisi

                                              Şevket Rado (1913-1988): Üsküp’te doğdu. Balkan Savaşı’nın baş-
                                           laması üzerine ailesiyle birlikte İstanbul’a geldi. Ortaokul ve lise tahsili-
                                           ni İstanbul’da yapan yazar, lise son sınıftayken bir gazetede çalışmaya
                                           başladı. Liseyi bitirdikten sonra İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi-
                                           ne başladı. İkinci sınıftayken kaydını Ankara Üniversitesi Hukuk Fakül-
                                           tesine aldırdı. Bu okuldan mezun olduktan sonra İstanbul’a dönerek
                                           1939’dan itibaren çeşitli gazetelerde fıkra ve sohbet yazarlığına baş-
                                           ladı. Bazı liselerde edebiyat öğretmenliği yaptı. İstanbul Radyosunda
                                           Aile Sohbetleri adıyla haftalık konuşmalar yaptı. Çeşitli dergiler çıkardı.
                                           Elli yıllık gazeteciliğinde gösterdiği başarılardan dolayı 1987’de Burhan
                                           Felek Basın Hizmet Ödülü’nü aldı.

                                              Sanat  hayatına  şiirle  başlayan  Rado, asıl  ününü  sohbet  ve  fıkra
                                           türünde yazdıklarıyla sağladı. Sade bir dil ve içten bir üslupla yazdığı
                                           eserlerinde iyimser bir bakışla insana ve hayata dair duygu ve
                        Şevket Rado
                        (1913-1988)        düşüncelerini anlattı. Çok yönlü kişiliğini ve geniş kültürünü yazılarına
                                           başarıyla yansıttı. Eşref Saat, Ümit Dünyası, Hayat Böyledir, Aile Sohbet-
                                           leri (sohbet); 50. Yılında Sovyet Rusya, Amerikan Rüyası (gezi yazısı); Ha-
                                           yat Ansiklopedisi (ansiklopedi) yazarın başlıca eserleridir.



         142
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15