Page 102 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 102

Biyoloji

        10. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                     Öğretmen derse simit getirir ve derse başlamadan simit parçasını çiğnemeye
                                     başlar. “Ben şu an ne yapıyorum?” diye sorarak öğrencilerin dikkatini çeker.
                                     Öğrencilerle simit parçasını çiğnediği ve sindirmeye çalıştığı ile ilgili kısa bir
                                     sohbet yaptıktan sonra bu derste sindirim çeşitlerini öğrenecekleri bilgisini
                                     paylaşır (SF1).

                                     Öğrencilere sindirim çeşitleri ile ilgili bilgileri kartopu tekniği ile işleyecekle-
                                     rini ve sindirim çeşitlerini öğreneceklerini söyler. Sindirim çeşitleriyle ilgili bi-
                                     reysel olarak araştırma yapmalarını ister (SF2). Öğrencilere ders kitapları,
                                     kaynak kitaplar, EBA kaynakları, bilimsel dergiler, bilgisayar sunulur (İF1).
                                     Öğrencilerden yaptıkları araştırmadan elde edecekleri bilgilerle bilgi kartla-
                                     rı oluşturmaları istenir (ÜF1).
                                     Öğrencilere kartopu etkinliğinde tek başlarına yaptıkları araştırma sonuç-
                                     larını ikişer, dörder ve sekizerli gruplar hâlinde, belirlenen süreler içerisinde
                                     grup  arkadaşları  ile  tartışarak  ilerleyecekleri,  her  tartışmanın  sonunda  da
                                     mekanik ve kimyasal sindirim için ortak ya da farklı bir özellik mi olduğunu
                                     belirleyip not almaları gerektiği açıklanır. Öğretmen bunun için sırasıyla iki-
                                     şerli, dörderli, sekizerli grupların çalışabileceği alanlar oluşturur (FÖOD1).
                                     Etkinlik açıklaması öğretmen tarafından yapıldıktan sonra ilk olarak öğren-
                                     cilerin ikişerli gruplar oluşturmaları ve sindirim çeşitleriyle ilgili araştırdıkları
                                     bilgileri  birbirleri  ile  tartışmaları  istenir.  Tartışmanın  sonunda  öğrencilerin
                                     tartıştıkları sindirim özelliğinin mekanik ve kimyasal sindirim için benzer bir
                                     özellik mi farklı bir özellik mi olduğunu belirleyerek not almaları gerektiği be-
         Uygulama Aşamaları          lirtilir.  Bu süreç dörderli ve sekizerli birleşimlerde tekrar edilir. Her bir grup-
                                     laşmanın sonunda elde edilen bilgiler öğrenciler tarafından not alınır. Sekizli
                                     grupta bilgi paylaşımı ve tartışma tamamlandıktan sonra etkinlik sonlandı-
                                     rılır (SF3).
                                     Etkinlik tamamlandıktan sonra öğretmen istekli gruplardan başlayarak tüm
                                     grupların  bilgilerini  sınıf  ortamında  paylaşmalarını  ister  (ÜF2).  Bunun  için
                                     her bir grup kendi içerisinde sözcü seçer ve elde ettiği bilgileri sırayla tüm
                                     sınıfa sunar. Bu paylaşım sırasında karşılıklı etkileşim yoluyla bilgi alışverişi
                                     olur. Tartışmalar bilgilerin daha doğru yerleşmesine katkı sağlar.
                                     Tüm gruplar bilgilerini arkadaşlarıyla paylaştıktan sonra öğretmen ders sü-
                                     recinde öğrendikleri bilgileri özetlemek amacıyla üç sütunlu bir tablo çizer.
                                     Tablonun 1. sütununa “Sadece Mekanik Sindirime Ait Özellikler”, 2. sütununa
                                     “İki Sindirim İçin Ortak Özellikler”, 3. sütununa “Sadece Kimyasal Sindirime
                                     Ait Özellikler” yazar ve öğrencilere her bir sütunu temsil eden renkli kartlar
                                     verir (İF2).


                                         Sadece Mekanik       İki Sindirim İçin Ortak   Sadece Kimyasal
                                       Sindirime Ait Özellikler   Özellikler       Sindirime Ait Özellikler












    102
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107