Page 102 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 102
Biyoloji
10. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen derse simit getirir ve derse başlamadan simit parçasını çiğnemeye
başlar. “Ben şu an ne yapıyorum?” diye sorarak öğrencilerin dikkatini çeker.
Öğrencilerle simit parçasını çiğnediği ve sindirmeye çalıştığı ile ilgili kısa bir
sohbet yaptıktan sonra bu derste sindirim çeşitlerini öğrenecekleri bilgisini
paylaşır (SF1).
Öğrencilere sindirim çeşitleri ile ilgili bilgileri kartopu tekniği ile işleyecekle-
rini ve sindirim çeşitlerini öğreneceklerini söyler. Sindirim çeşitleriyle ilgili bi-
reysel olarak araştırma yapmalarını ister (SF2). Öğrencilere ders kitapları,
kaynak kitaplar, EBA kaynakları, bilimsel dergiler, bilgisayar sunulur (İF1).
Öğrencilerden yaptıkları araştırmadan elde edecekleri bilgilerle bilgi kartla-
rı oluşturmaları istenir (ÜF1).
Öğrencilere kartopu etkinliğinde tek başlarına yaptıkları araştırma sonuç-
larını ikişer, dörder ve sekizerli gruplar hâlinde, belirlenen süreler içerisinde
grup arkadaşları ile tartışarak ilerleyecekleri, her tartışmanın sonunda da
mekanik ve kimyasal sindirim için ortak ya da farklı bir özellik mi olduğunu
belirleyip not almaları gerektiği açıklanır. Öğretmen bunun için sırasıyla iki-
şerli, dörderli, sekizerli grupların çalışabileceği alanlar oluşturur (FÖOD1).
Etkinlik açıklaması öğretmen tarafından yapıldıktan sonra ilk olarak öğren-
cilerin ikişerli gruplar oluşturmaları ve sindirim çeşitleriyle ilgili araştırdıkları
bilgileri birbirleri ile tartışmaları istenir. Tartışmanın sonunda öğrencilerin
tartıştıkları sindirim özelliğinin mekanik ve kimyasal sindirim için benzer bir
özellik mi farklı bir özellik mi olduğunu belirleyerek not almaları gerektiği be-
Uygulama Aşamaları lirtilir. Bu süreç dörderli ve sekizerli birleşimlerde tekrar edilir. Her bir grup-
laşmanın sonunda elde edilen bilgiler öğrenciler tarafından not alınır. Sekizli
grupta bilgi paylaşımı ve tartışma tamamlandıktan sonra etkinlik sonlandı-
rılır (SF3).
Etkinlik tamamlandıktan sonra öğretmen istekli gruplardan başlayarak tüm
grupların bilgilerini sınıf ortamında paylaşmalarını ister (ÜF2). Bunun için
her bir grup kendi içerisinde sözcü seçer ve elde ettiği bilgileri sırayla tüm
sınıfa sunar. Bu paylaşım sırasında karşılıklı etkileşim yoluyla bilgi alışverişi
olur. Tartışmalar bilgilerin daha doğru yerleşmesine katkı sağlar.
Tüm gruplar bilgilerini arkadaşlarıyla paylaştıktan sonra öğretmen ders sü-
recinde öğrendikleri bilgileri özetlemek amacıyla üç sütunlu bir tablo çizer.
Tablonun 1. sütununa “Sadece Mekanik Sindirime Ait Özellikler”, 2. sütununa
“İki Sindirim İçin Ortak Özellikler”, 3. sütununa “Sadece Kimyasal Sindirime
Ait Özellikler” yazar ve öğrencilere her bir sütunu temsil eden renkli kartlar
verir (İF2).
Sadece Mekanik İki Sindirim İçin Ortak Sadece Kimyasal
Sindirime Ait Özellikler Özellikler Sindirime Ait Özellikler
102