Page 103 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 103
Biyoloji
10. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen mekanik ve kimyasal sindirimle ilgili çeşitli özellikleri tahtaya
yazar.
Örnek özellikler aşağıdaki gibidir.
MEKANİK SİNDİRİM
Besinlerin öğütülmesi ya da fiziksel güçle daha küçük parçalara
ayrılmasıdır.
Besinlerin yüzey alanı artırılır.
Enzim kullanılmaz.
Su kullanılır.
Sindirim sonucu oluşan parçalar hücre zarından geçemez.
Sindirimde oluşan ürünlerin kimyasal özellikleri değişmemiştir.
Besinin yapısındaki kimyasal bağlar kopmaz.
KİMYASAL SİNDİRİM
Uygulama Aşamaları
Su kullanılır.
Hidrolitik enzimler kullanılır.
Besinler yapı taşlarına kadar parçalanır.
Besinin yapısındaki kimyasal bağlar kopar.
Oluşan ürünlerin kimyasal özellikleri değişmiştir.
Amacı besinlerin kana geçebilecek hâle getirilmesidir.
Sindirim sonucu oluşan ürünler hücre zarından geçebilir.
Daha sonra söyleyeceği özelliğin şema üzerinde hangi kısma yazılması ge-
rektiğini sorar. Söylenen bilginin tabloda hangi kısma yazılması gerektiğini
düşünüyorlarsa öğrencilerden o renkteki kartı kaldırmalarını ister. Öğretmen
sindirim çeşitleriyle ilgili ilk bilgiyi söyler. Öğrenciler bu bilginin hangi kısma
yazılması gerektiğini düşünür ve uygun renkteki kartı kaldırır. Öğretmen bil-
ginin yazılması gereken doğru renkli kısmı söyler. Bu şekilde söylenen her
özelliğin tabloda hangi kısımda olması gerektiği sonucuna varılır (SF4).
103