Page 103 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 103

Biyoloji

                                        10. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                     Öğretmen mekanik ve kimyasal sindirimle ilgili çeşitli özellikleri tahtaya
                                     yazar.
                                     Örnek özellikler aşağıdaki gibidir.
                                     MEKANİK SİNDİRİM

                                     Besinlerin öğütülmesi ya da fiziksel güçle daha küçük parçalara
                                     ayrılmasıdır.

                                     Besinlerin yüzey alanı artırılır.
                                     Enzim kullanılmaz.
                                     Su kullanılır.

                                     Sindirim sonucu oluşan parçalar hücre zarından geçemez.
                                     Sindirimde oluşan ürünlerin kimyasal özellikleri değişmemiştir.
                                     Besinin yapısındaki kimyasal bağlar kopmaz.

                                     KİMYASAL SİNDİRİM
         Uygulama Aşamaları
                                     Su kullanılır.
                                     Hidrolitik enzimler kullanılır.

                                     Besinler yapı taşlarına kadar parçalanır.
                                     Besinin yapısındaki kimyasal bağlar kopar.
                                     Oluşan ürünlerin kimyasal özellikleri değişmiştir.

                                     Amacı besinlerin kana geçebilecek hâle getirilmesidir.
                                     Sindirim sonucu oluşan ürünler hücre zarından geçebilir.
                                     Daha sonra söyleyeceği özelliğin şema üzerinde hangi kısma yazılması ge-
                                     rektiğini sorar. Söylenen bilginin tabloda hangi kısma yazılması gerektiğini
                                     düşünüyorlarsa öğrencilerden o renkteki kartı kaldırmalarını ister. Öğretmen
                                     sindirim çeşitleriyle ilgili ilk bilgiyi söyler. Öğrenciler bu bilginin hangi kısma
                                     yazılması gerektiğini düşünür ve uygun renkteki kartı kaldırır. Öğretmen bil-
                                     ginin  yazılması  gereken  doğru  renkli  kısmı  söyler.  Bu  şekilde  söylenen  her
                                     özelliğin tabloda hangi kısımda olması gerektiği sonucuna varılır (SF4).

























                                                                                                         103
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108