Page 97 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 97

Biyoloji

                                        10. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI




                                     Video tamamlandığında “bazı canlıların fotosentez yapamadığı hâlde kemo-
                                     sentez yaparak inorganik besinlerden organik besin sentezleyebileceği” bilgisi
                                     paylaşılır (SF1).
                                     Öğrencilere araştırma yapmaları için ders kitapları, kaynak kitaplar, görsel ma-
                                     teryaller ve bilgisayar gibi materyaller sunulur (İF1). Öğrencilerden bu mater-
                                     yallerden yararlanarak kemosentez konusunu araştırmaları ve aşağıdaki soru-
                                     lara yanıt aramaları istenir (SF2);
                                        • Kemosentez nedir ve hangi canlılar kemosentez yapabilir?
                                        • Kemosentez için gerekli olan ve üretilen maddeler nelerdir?

                                        • Kemosentez tepkimelerinde hangi maddeler oksitlenebilir?
                                     Öğrencilere araştırma yapmaları için belirli bir süre verilir. Süre dolduğunda öğ-
                                     renciler  rastlantısal iki gruba ayrılır. Sınıfın tabanına iç içe bakacak şekilde iki
                                     çember çizilir (FÖOD1). Öğrencilerden yüzleri birbirine bakacak şekilde iç içe
                                     iki çember şeklinde durmaları istenir. Öğrencilerin ilk olarak karşısında duran
                                     arkadaşı ile ilk soruyu belirlenen sürede tartışacağını, tartışma bitince iç çembe-
                                     rin saat yönünde hareket etmeye başlayacağını söyler. Bu defa karşısına gelen
                                     yeni arkadaşı ile aynı soruyu tartışacağını belirtir. Bu şekilde dönen çemberde
         Uygulama Süreci             yer alan tartıştığı ilk öğrenci ile tekrar eşleştiğinde birinci sorunun tartışmasının
                                     tamamlanmış olacağını ifade eder. Aynı şekilde diğer iki sorunun da tartışması-
                                     nın yapılacağını belirtir. Bu sırada öğretmen öğrencilerin açıklamalarını dinler,
                                     gerekli gördüğü düzeltmeleri yapar ve dönütler verir (SF3).
                                     Dönütler verildikten sonra öğrencilere kemosentezin tanımı, reaksiyonları; ke-
                                     mosentezin sadece bazı bakteriler tarafından yapılabileceği kemosentez ola-
                                     yında azot, kükürt, demir, hidrojen minerallerini oksitleyebileceği söylenir (SF4).
                                     Öğretmen daha sonra sınıfa “Kemosentez yapan bir bakteri sadece bir çeşit mi-
                                     nerali mi oksitler yoksa, aynı bakteri farklı mineralleri de oksitleyebilir mi?” so-
                                     rusunu sorar. Öğrencilere bu sorunun cevabını düşünmeleri ve cevap bulmaları
                                     için süre verilir.

                                     Bu  süre  içinde  öğretmen  her  öğrenciye  kendi  isimlerinin  yazılı  olduğu  kartlar
                                     dağıtır ve sınıfın görülebilir bir noktasına üzerinde “EVET, HAYIR” yazılı iki kutu
                                     koyar (İF2).
                                     Cevabın evet olduğunu düşünen öğrenciler isimlerinin yazılı olduğu kartı “EVET”
                                     yazılı kutuya, cevabın hayır olduğunu düşünen öğrenciler ise kartı “HAYIR” yazılı
                                     kutuya atar. Öğretmen cevaplama işlemi bittikten sonra doğru cevabı verir ve
                                     bir bakterinin ancak bir maddeyi oksitleyebileceğini söyler (SF5).



                                     Ders sonunda öğretmen öğrencilerden kemosentezi açıklayan akış şeması
         Değerlendirme               hazırlamalarını ister (ÜF1).
                                     Öğrencilere örnek bir akış şeması gösterir.








                                                                                                         97
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102