Page 36 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 36

Biyoloji

        9. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                     Öğretmen dünyada yaklaşık milyonlarca canlı türü olduğu bilgisini öğren-
                                     cilerle paylaşır. Bu canlı türlerini teker teker tanımanın uzun zaman alacağı
                                     belirtilir. Canlıların ortak özelliklerine göre gruplandırılarak isimlendirildiğin-
                                     de, canlı türlerini daha kısa sürede öğrenmenin mümkün olduğu öğrencilerle
                                     sözel olarak paylaşılır. Canlıların sınıflandırılması ile ilgili EBA ve diğer plat-
                                     formlardaki belgesel, video içerikler öğretmen tarafından öğrencilerle pay-
                                     laşarak, içeriklerle ilgili açıklamalar sunar (SF1).
                                     Öğretmen sonrasında tahtaya bir daire ve daireden çıkan 4 dal çizer. Dai-
                                     reye “tür”, dalların uçlarına ise saat yönünde ve sırasıyla tür kavramının alt
                                     bileşenlerini  (“ikili  adlandırma”,  “iki  kelimeden  oluşur”,  “birinci  kelime  cins
                                     kavramını betimler”, “ikinci kelime tanımlayıcı addır.” şeklinde) yazar (İF1).
                                     Bu şablonun modern adlandırma sisteminde tür kavramının nasıl yazılması
                                     gerektiğini, hangi kelimelerden oluştuğunu, kelimelerin ne anlam ifade etti-
                                     ğini anlattığı açıklamasını yapar (SF2).
                                     Bu  aşamada  öğretmen,  altı  şapkalı  düşünme  tekniğini  kullanarak  türlerin
                                     sınıflandırılması  konusunda  farklı  bakış  açıları  kazanacakları  açıklamasını
                                     yapar. Hangi şapkanın nasıl bir bakış açısına sahip olduğu bilgisini öğrenci-
                                     lerle paylaşır. Öğretmen öğrencilere daha önceden hazırlamış olduğu farklı
                                     renkteki şapkaların bulunduğu alanlar hazırlar (FÖOD1). Öğrenciler ilgi ve
                                     istekleri doğrultusunda şapka renklerini seçerek gruplara ayrılır (SF3).
                                     Tüm öğrencilere ilgili şapka perspektifinde araştırma yapmaları için belli bir
         Uygulama Aşamaları          süre verilir. Araştırma sonunda her bir grup kendi içinde tartışarak grup adı-
                                     na bir sunum metni oluşturur (ÜF1).
                                     Bu metinler hakkında bazı örnekler şu şekildedir:
                                     Altı Şapka Düşünme Tekniği ile Canlıların Sınıflandırılması

                                     Beyaz şapka (bilgi): Tür, biyolojik sınıflandırmanın temel birimidir ve iki keli-
                                     meyle ifade edilir. İlk kelime cinsi belirtir ve büyük harfle başlar. İkinci kelime
                                     türü tanımlayıcı ad olup küçük harfle başlar. Bu iki kelime birleştiğinde can-
                                     lının tür adını oluşturur. Örneğin, insanların bilimsel adı "Homo sapiens"dir.
                                     Burada “Homo” cins adı,  “sapiens” tür tanımlayıcı addır.
                                     Kırmızı şapka (duygular): Tür kavramını öğrenmek ve anlamak canlıların çe-
                                     şitliliğini daha iyi anlamamızı sağlar. Bu, bilim ve doğa severler için heyecan
                                     verici olabilir. Çünkü bu sayede canlıların nasıl evrimleştiğini ve birbirleriyle
                                     nasıl ilişkili olduğunu anlayabiliriz.

                                     Siyah şapka (eleştiri): Tür kavramı bazen karışıklığa neden olabilir. Örneğin
                                     aynı türdeki canlılar arasında bile önemli farklılıklar olabilir. Bu, bilim insan-
                                     ları için zorluklara neden olabilir.
                                     Sarı şapka (faydalar):  Tür kavramı, canlıların özelliklerini ve davranışları-
                                     nı tahmin etmemize yardımcı olur. Bu kavram ekoloji ve tıp gibi birçok bilim
                                     dalında önemli uygulama alanlarına sahiptir. Örneğin bir hastalığın hangi
                                     türden bir mikroorganizma tarafından yayıldığını bilmek tedavi stratejilerini
                                     belirlememize yardımcı olabilir.






    36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41