Page 43 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 43

Biyoloji

                                         9. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI




                                     Öğrencilere arkeler âlemi ile ilgili bilgileri kartopu tekniği ile işleyecekleri ve
                                     arkelerin ayrı bir âlem olarak incelenmesinin nedenlerini öğrenecekleri söy-
                                     lenir. Derse başlamadan önce öğrencilerden arkeler ile ilgili araştırma yap-
                                     maları istenir. Yaptıkları araştırmalardan elde edecekleri bilgilerle ders süre-
                                     cinde yararlanacakları bilgi notları oluşturmaları istenir (ÜF1).

                                     Öğrencilere kartopu etkinliğinde tek başlarına yaptıkları araştırma sonuç-
                                     larını ikişer, dörder ve sekizerli gruplar hâlinde belirlenen süreler içerisinde
                                     grup  arkadaşları  ile  tartışarak  ilerleyecekleri,  her  tartışmanın  sonunda  da
                                     bilgilerin bakterilerle benzer bir özellik mi farklı bir özellik mi olduğunu belir-
                                     leyip not almaları gerektiği açıklanır (SF1). Bu süreçte öğrencilere öncelikle
                                     ikişerli, sonra dörderli ve son olarak sekizerli gruplar oluşturarak çalışacakla-
                                     rı paylaşılarak her bir birleşmede fiziksel olarak ayrı gruplar oluşturacakları
                                     bildirilir (FÖOD1).
                                     Etkinlik Adımları

                                     1.  Etkinlik açıklaması öğretmen tarafından yapıldıktan sonra ilk olarak öğ-
                                         rencilerin ikişerli gruplar oluşturmaları ve arkelerle ilgili araştırdıkları bil-
                                         gileri birbirleri ile tartışmaları istenir. Tartışmanın sonunda öğrencilerin
                                         tartıştıkları arke özelliklerinin bakterilerle benzer bir özellik mi farklı bir
                                         özellik mi olduğunu belirleyerek not almaları gerektiği belirtilir.

         Uygulama Aşamaları          2.  Bu  adım  tamamlandıktan  sonra  kartopu  oluşumunun  ilk  adımı  olarak
                                         öğrenciler  seçtikleri  başka  bir  ikişerli  grupla  eşleşerek  dörtlü  gruplar
                                         oluşturur. Eşleşen öğrencilerden araştırmaları sonucunda edindikleri bil-
                                         gileri birbirlerine aktarmalarını ve detaylı biçimde tartışmaları istenir. Bu
                                         grup içinde paylaşılan bilgilerin bakterilerle benzer bir özellik mi farklı
                                         bir özellik mi olduğunu belirleyip not almaları istenir.

                                     3.  Bu dörtlü gruplar seçtikleri başka dörtlü bir grupla birleşir ve sekizli grup
                                         oluşturur. Oluşan sekizli grupta da öğrencilerin edindikleri bilgileri bir-
                                         birleriyle paylaşarak tartışmaları istenir. Grup içinde paylaşılan bilgilerin
                                         bakterilerle ortak mı yoksa farklı bir özellik mi olduğunu belirleyip not al-
                                         maları istenir.  Sekizli grupta bilgi paylaşımı ve tartışma tamamlandıktan
                                         sonra etkinlik sonlandırılır.
                                     4.  Etkinlik tamamlandıktan sonra öğretmen istekli gruplardan başlayarak
                                         tüm grupların bilgilerini sınıf ortamında paylaşmalarını ister (ÜF2). İlk
                                         sekizli grup bilgilerini tüm sınıfla paylaşır. Bu paylaşım sırasında karşılık-
                                         lı etkileşim yoluyla bilgi alışverişi olur. Tartışmalar bilgilerin daha doğru
                                         yerleşmesine katkı sağlar.
                                     Bu şekilde tüm gruplar bilgilerini arkadaşlarıyla paylaştıktan sonra öğret-
                                     men ders sürecinde öğrendikleri bilgileri özetlemek amacıyla tahtaya Venn
                                     şeması  şeklinde  iki  kesişen  küme  çizer.  Öğretmen  öğrencilerin  her  birine
                                     şema üzerinde bilgilerini göstermeleri için kullanacakları











                                                                                                         43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48