Page 43 - Biyoloji Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 43
Biyoloji
9. SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğrencilere arkeler âlemi ile ilgili bilgileri kartopu tekniği ile işleyecekleri ve
arkelerin ayrı bir âlem olarak incelenmesinin nedenlerini öğrenecekleri söy-
lenir. Derse başlamadan önce öğrencilerden arkeler ile ilgili araştırma yap-
maları istenir. Yaptıkları araştırmalardan elde edecekleri bilgilerle ders süre-
cinde yararlanacakları bilgi notları oluşturmaları istenir (ÜF1).
Öğrencilere kartopu etkinliğinde tek başlarına yaptıkları araştırma sonuç-
larını ikişer, dörder ve sekizerli gruplar hâlinde belirlenen süreler içerisinde
grup arkadaşları ile tartışarak ilerleyecekleri, her tartışmanın sonunda da
bilgilerin bakterilerle benzer bir özellik mi farklı bir özellik mi olduğunu belir-
leyip not almaları gerektiği açıklanır (SF1). Bu süreçte öğrencilere öncelikle
ikişerli, sonra dörderli ve son olarak sekizerli gruplar oluşturarak çalışacakla-
rı paylaşılarak her bir birleşmede fiziksel olarak ayrı gruplar oluşturacakları
bildirilir (FÖOD1).
Etkinlik Adımları
1. Etkinlik açıklaması öğretmen tarafından yapıldıktan sonra ilk olarak öğ-
rencilerin ikişerli gruplar oluşturmaları ve arkelerle ilgili araştırdıkları bil-
gileri birbirleri ile tartışmaları istenir. Tartışmanın sonunda öğrencilerin
tartıştıkları arke özelliklerinin bakterilerle benzer bir özellik mi farklı bir
özellik mi olduğunu belirleyerek not almaları gerektiği belirtilir.
Uygulama Aşamaları 2. Bu adım tamamlandıktan sonra kartopu oluşumunun ilk adımı olarak
öğrenciler seçtikleri başka bir ikişerli grupla eşleşerek dörtlü gruplar
oluşturur. Eşleşen öğrencilerden araştırmaları sonucunda edindikleri bil-
gileri birbirlerine aktarmalarını ve detaylı biçimde tartışmaları istenir. Bu
grup içinde paylaşılan bilgilerin bakterilerle benzer bir özellik mi farklı
bir özellik mi olduğunu belirleyip not almaları istenir.
3. Bu dörtlü gruplar seçtikleri başka dörtlü bir grupla birleşir ve sekizli grup
oluşturur. Oluşan sekizli grupta da öğrencilerin edindikleri bilgileri bir-
birleriyle paylaşarak tartışmaları istenir. Grup içinde paylaşılan bilgilerin
bakterilerle ortak mı yoksa farklı bir özellik mi olduğunu belirleyip not al-
maları istenir. Sekizli grupta bilgi paylaşımı ve tartışma tamamlandıktan
sonra etkinlik sonlandırılır.
4. Etkinlik tamamlandıktan sonra öğretmen istekli gruplardan başlayarak
tüm grupların bilgilerini sınıf ortamında paylaşmalarını ister (ÜF2). İlk
sekizli grup bilgilerini tüm sınıfla paylaşır. Bu paylaşım sırasında karşılık-
lı etkileşim yoluyla bilgi alışverişi olur. Tartışmalar bilgilerin daha doğru
yerleşmesine katkı sağlar.
Bu şekilde tüm gruplar bilgilerini arkadaşlarıyla paylaştıktan sonra öğret-
men ders sürecinde öğrendikleri bilgileri özetlemek amacıyla tahtaya Venn
şeması şeklinde iki kesişen küme çizer. Öğretmen öğrencilerin her birine
şema üzerinde bilgilerini göstermeleri için kullanacakları
43