Page 94 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 94
Felsefe
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen, herkesi görecek şekilde ve herkesle göz teması kurmaya çalışarak tüm
öğrencilere dersin amacını açıklar. Öğrencilere bir önceki dersten sonra gönder-
miş olduğu çevre etiğine ilişkin yaklaşımların genel özelliklerini ve temel görüşlerini
içeren çalışma kağıdındaki notlara ilişkin kısa bir soru - cevap etkinliği gerçekleş-
tirdikten sonra yaklaşımların benzer ve farklı yönleri ile yaklaşımlara ait görüşlerin
güçlü ve zayıf yanlarının neler olduğunu kısaca not etmelerini ister (SF2). Ardından
bu probleme dair görüş ve argüman oluşturma için bir etkinlik yapacaklarını söyler.
Etkinliğin süresini ve etkinlik boyunca uyulması gereken kuralları açıklar.
Bu kurallar:
1. Düşündüğünüz her şeyi söyleyebilirsiniz ama mutlaka sözlerinizi bir gerekçeye
bağlamalısınız. (Örneğin, “Bence …… olmalı, çünkü …..”)
2. Elimde bir top var, gördüğünüz bu top kimdeyse söz hakkı ondadır. Hepimiz
elinde top olan kişiyi dinliyoruz ve sözü bitmeden konuşmuyoruz.
3. Herhangi bir şekilde birbirimizi incitecek, kıracak, yargılayacak sözcük, cümle,
ima, vurgu, jest ve mimikte bulunmuyoruz.
Öğretmen, kuralları öğrencilerin görebileceği bir yere görsel ve yazılı olacak şekil-
de asar ya da dijital materyal kullanarak yansıtır (İF1, FÖOD2). Kuralların herkes
tarafından anlaşıldığından emin olmak için öğrencilerden dönüt alır.
Öğretmen, uygulamanın temasına uygun materyali sunma kısmına geçer. Öğren-
cilere afetlerle sonuçlanabilen bir çevre sorununu veya çevreye ve canlılara değer
verilmesi gerekliliğini, afet ve çevre bilincinin nasıl kazandırılacağını konu edinen
bir materyali (metin, hikâye, resim, film, animasyon, olay vb.) sunar (İF2). Bu ma-
teryal öğrencilerin ilgisini çekecek, çevre konusundaki felsefi soruları ve problemleri
açık veya örtük bir şekilde içinde barındıracak bir içerik olmalıdır.
Sunulan materyali anlattıktan sonra öğretmen anlatılan materyalin herkes için
açık ve anlaşılır olduğundan emin olmak için öğrencilere “Anlaşılmayan bir nokta
var mı?” diye sorarak dönüt alır. Gerekirse 1-2 öğrenciden materyali yeniden kendi
kelimeleriyle sınıfa anlatmasını ister (SF3).
Materyal sunulduktan sonra öğrenciler bu çevre sorunu hakkındaki düşüncelerini,
merak ettikleri noktaları veya varsa konuya ilişkin soruları ifade ederler. Bu aşama,
öğrencilere kendi sorularını geliştirmeleri için fırsat tanır (SF4).
Öğrenciler tarafından ortaya atılan sorular arasından, hangi sorunun grupça tar-
tışılacağına karar vermek için sorunun seçimi demokratik bir oylama yöntemiyle
gerçekleştirilir. En çok tercih edilen soru, tartışmanın odak noktası olarak belirlenir
ve bu soruyu öğretmen sınıfa açık bir şekilde okur. Gerekirse diğer sorular için de
ayrı bir etkinlik planlaması yapabilir. Bu kararı herkesin görebileceği şekilde tah-
taya not alır.
Soru netleştikten sonra öğretmen soruyu sınıfa yüksek sesle herkesin net bir şekilde
duyabileceği şekilde sorar ve herkesin görebileceği şekilde tahtaya yazar. Ardından
1 dakika soru hakkında düşünmelerini ister. Süre dolduktan sonra küçük çember
oluşturmak için sınıfın mevcuduna göre öğrencileri rastgele olacak şekilde üçerli ya
da dörderli gruplara ayırır (FÖOD3). Her gruptan sınıfın bir araya gelip 4-5 dakika
soruyu tartışmalarını ister (SF5). Bu esnada öğretmen her grubu ziyaret edip onları
dinler. Gruptaki her öğrencinin söz almasına özen gösterir. Şayet içlerinden biri “Ben
94