Page 94 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 94

Felsefe

        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğretmen, herkesi görecek şekilde ve herkesle göz teması kurmaya çalışarak tüm
                               öğrencilere dersin amacını açıklar. Öğrencilere bir önceki dersten sonra gönder-
                               miş olduğu çevre etiğine ilişkin yaklaşımların genel özelliklerini ve temel görüşlerini
                               içeren çalışma kağıdındaki notlara ilişkin kısa bir soru - cevap etkinliği gerçekleş-
                               tirdikten sonra yaklaşımların benzer ve farklı yönleri ile yaklaşımlara ait görüşlerin
                               güçlü ve zayıf yanlarının neler olduğunu kısaca not etmelerini ister (SF2). Ardından
                               bu probleme dair görüş ve argüman oluşturma için bir etkinlik yapacaklarını söyler.
                               Etkinliğin süresini ve etkinlik boyunca uyulması gereken kuralları açıklar.

                               Bu kurallar:
                                 1. Düşündüğünüz her şeyi söyleyebilirsiniz ama mutlaka sözlerinizi bir gerekçeye
                                   bağlamalısınız. (Örneğin, “Bence …… olmalı, çünkü …..”)
                                 2. Elimde bir top var, gördüğünüz bu top kimdeyse söz hakkı ondadır. Hepimiz
                                   elinde top olan kişiyi dinliyoruz ve sözü bitmeden konuşmuyoruz.
                                 3. Herhangi bir şekilde birbirimizi incitecek, kıracak, yargılayacak sözcük, cümle,
                                   ima, vurgu, jest ve mimikte bulunmuyoruz.
                               Öğretmen, kuralları öğrencilerin görebileceği bir yere görsel ve yazılı olacak şekil-
                               de asar ya da dijital materyal kullanarak yansıtır (İF1, FÖOD2). Kuralların herkes
                               tarafından anlaşıldığından emin olmak için öğrencilerden dönüt alır.

                               Öğretmen, uygulamanın temasına uygun materyali sunma kısmına geçer. Öğren-
                               cilere afetlerle sonuçlanabilen bir çevre sorununu veya çevreye ve canlılara değer
                               verilmesi gerekliliğini, afet ve çevre bilincinin nasıl kazandırılacağını konu edinen
                               bir materyali  (metin, hikâye, resim, film, animasyon, olay vb.) sunar (İF2). Bu ma-
                               teryal öğrencilerin ilgisini çekecek, çevre konusundaki felsefi soruları ve problemleri
                               açık veya örtük bir şekilde içinde barındıracak bir içerik olmalıdır.
                               Sunulan  materyali  anlattıktan  sonra  öğretmen  anlatılan  materyalin  herkes  için
                               açık ve anlaşılır olduğundan emin olmak için öğrencilere “Anlaşılmayan bir nokta
                               var mı?” diye sorarak dönüt alır. Gerekirse 1-2 öğrenciden materyali yeniden kendi
                               kelimeleriyle sınıfa anlatmasını ister (SF3).
                               Materyal sunulduktan sonra öğrenciler bu çevre sorunu hakkındaki düşüncelerini,
                               merak ettikleri noktaları veya varsa konuya ilişkin soruları ifade ederler. Bu aşama,
                               öğrencilere kendi sorularını geliştirmeleri için fırsat tanır (SF4).

                               Öğrenciler tarafından ortaya atılan sorular arasından, hangi sorunun grupça tar-
                               tışılacağına karar vermek için sorunun seçimi demokratik bir oylama yöntemiyle
                               gerçekleştirilir. En çok tercih edilen soru, tartışmanın odak noktası olarak belirlenir
                               ve bu soruyu öğretmen sınıfa açık bir şekilde okur. Gerekirse diğer sorular için de
                               ayrı bir etkinlik planlaması yapabilir. Bu kararı herkesin görebileceği şekilde tah-
                               taya not alır.
                               Soru netleştikten sonra öğretmen soruyu sınıfa yüksek sesle herkesin net bir şekilde
                               duyabileceği şekilde sorar ve herkesin görebileceği şekilde tahtaya yazar. Ardından
                               1  dakika  soru  hakkında  düşünmelerini  ister.  Süre  dolduktan  sonra  küçük  çember
                               oluşturmak için sınıfın mevcuduna göre öğrencileri rastgele olacak  şekilde üçerli ya
                               da dörderli gruplara ayırır (FÖOD3). Her gruptan sınıfın bir araya gelip 4-5 dakika
                               soruyu tartışmalarını ister (SF5). Bu esnada öğretmen her grubu ziyaret edip onları
                               dinler. Gruptaki her öğrencinin söz almasına özen gösterir. Şayet içlerinden biri “Ben



    94
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99