Page 187 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 187

Matematik

                                        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI





                                     Öğretmen dersin başında öğrencilere geometrik dizilerin günlük hayatta ne-
                                     relerde kullanılabileceğini sorar, öğrencilerden cevapları aldıktan sonra  bu
                                     cevapları birleştirerek aşağıdaki gibi örneklendirir, zorlanan öğrencilere uy-
                                     gun dönütler sağlar (İF1,SF1).

                                     •  Radyoaktif  Bozunma: Radyoaktif maddelerin bozunma süreci geometrik
                                     dizilerle ifade edilebilir. Belirli bir oranda azalan radyoaktif madde miktarı
                                     bu şekilde modellenebilir.
                                     •  Deprem Analizi: Depremlerin belirli aralıklarla meydana gelme olasılığı ve
                                     büyüklükleri geometrik dizilerle analiz edilebilir.
                                     Ve daha birçok alanda karmaşık hesaplamaları basitleştirmede ve olayları
                                     öngörmede güçlü bir araçtır diyerek tahtaya sayı örüntüleri (1, 2, 4, 8…  ve
                                     10, 20, 30, 40, 50 … gibi) yazar.
                                     Öğretmen bu sayıların oranları hakkında ne düşündüklerini öğrencilere so-
                                     rar. Bu sayı örüntülerinin oranını buldurmak için bir etkinlik yapar. Bu etkinlik
                                     şu şekildedir:

                                     Etkileşimli tahtaya bir limon ağacı çizer ve bu ağaca limon şeklindeki karton-
                                     ları yapıştırır. Tahtanın boş olan kısmına 1. gün, 2. gün, 3. gün, 4. gün yazar.
                                     Bir öğrencinin tahtaya kalkmasını ister. Sınıfa şöyle bir açıklama yapar: Ar-
                                     kadaşınız bu limon ağacından 1. gün 1 adet; 2. gün 2 adet; 3. gün 4 adet; 4.
                                     gün 8 adet limon toplayacak ve tahtanın diğer kısmında yazılı olan 1.gün , 2.
         Uygulama Aşamaları          gün, 3. gün, 4. gün yazan yerlere bunları yapıştıracaktır (İF2).

                                     Öğretmen öğrenciye şunları söyler:
                                     •   Bugün 1. gün 1 adet limon alıp 1. gün yazılı yere yapıştırmanı istiyorum

                                     •   Bugün 2. gün, 2 limon alıp 2. gün yazılı yere yapıştırmanı istiyorum.
                                     •   Bugün 3. gün, 4 limon alıp 3. gün yazılı yere yapıştırmanı istiyorum.
                                     •   Bugün 4. gün, 8 limon alıp 4. gün yazılı yere yapıştırmanı istiyorum.

                                     Böylece aşağıdaki görsel oluşur:

                                     1. gün   2. gün        3. gün                    4. gün




                                     Öğrencilerden  2. gün toplanan limon sayısının 1. gün toplanan limon sayı-
                                     sına oranını kâğıtlarına yazmaları istenir ve bu durum aşağıdaki gibi sırayla
                                     devam ettirilir.
                                                                                         2
                                      2. gün toplanan limon sayısı/1. gün toplanan limon sayısı =   = 2
                                                                                         1
                                                                                         4
                                      3. gün toplanan limon sayısı/2. gün toplanan limon sayısı =  2  =2
                                                                                         8
                                     4. gün toplanan limon sayısı /3. gün toplanan limon sayısı =  4  =2







                                                                                                         187
   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192