Page 201 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 201
Matematik
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Farklılaştırılmış Etkinlik Formu
Etkinlik Adı LİMİTLERİ ZORLAMA
Konu Bir Fonksiyonun Bir Noktadaki Limiti ile Soldan ve Sağdan Limit Kavramları
Fonksiyonların belirli bir nokta civarındaki veya sonsuzdaki davranışını limit
Öğrenme Hedefleri
kavramını kullanarak grafikler üzerinden yorumlama
• Etkileşimli tahta
• Mantar pano
Materyaller • Farklı iki renk mantar pano raptiyesi
• Tic-tac-toe (Üç kare) seçim tahtası çalışma kâğıdı
• Dinamik geometri yazılımları veya uygulamaları
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte aşağıdaki yöntemler kullanılmıştır.
Etkinlik Temelli Öğretim: Öğretmen bir sayıya sağdan ve soldan yaklaşımı
kavratmak için sayı doğrusunda seçilen bir noktaya ne kadar yaklaşılabile-
ceğini, bir aralıkta sonsuz sayı olduğunu ve limit kavramını sezdirmeyi amaç-
layan bir oyun tasarlar. Ardından sınıfı iki gruba ayırır.
Performansa Dayalı Grup Öğretimi: Öğretmen etkinlik öncesinde grubu ho-
mojen olarak ayırır.
Soru-Cevap: Öğretmen, öğrencilere “Limit kavramı size ne ifade ediyor? Li-
mit kavramı nerelerde karşımıza çıkıyor?” sorularını yöneltir. Öğrencilere ce-
vap vermeleri için 10-15 dakika süre verir.
Doğrudan Anlatım: Öğretmen sorduğu sorulara verilen cevaplara uygun
dönütler vererek açıklamalar yapar.
Tic-Tac-Toe (Üç Kare) Seçim Tahtası Stratejisi: Öğrenciler homojen grup-
lara ayrılır. Her gruba üzerinde toplam dokuz farklı seçeneğin olduğu bir se-
çim tablosu çalışma kâğıdı olarak sunulur. Öğrencilerden her satırdan birer
Etkinlik Açıklaması tane olmak üzere seçim (görev) tablosundan toplam üç kare seçmeleri iste-
nir. Seçtikleri görevleri 15 dakika içerisinde tamamlamaları ve çözümlerini
birbirleriyle paylaşmaları sağlanır. Bu paylaşımlar esnasında öğrencilerden
görevlerini seçerken hangi kriterlere göre seçim yaptıklarını, hangi görevi
yerine getirirken ve niçin zorlandıklarını açıklamaları beklenir. Öğrencilere
bir fonksiyonun belirli bir noktadaki limitini cebirsel olarak ifade edebilme-
ye, tablo ve grafik temsilde yorumlayabilmeye yönelik kişiselleştirilmiş geri
dönütler verilir. Ardından değer lendirmeler yapılarak uygulama sonlandırılır.
Gösterip Yaptırma:. Etkinliğin uygulanması sırasında öğretmen öncelikle
işlemleri gösterir ardından öğrencilerden bu işlemleri yapmalarını ister. Bu
sırada örnek bir soru öğretmen tarafından öğrencilere doğru modeli sunmak
için adım adım çözülür. Ardından öğretmen öğrencilere boş çalışma kâğıtla-
rını dağıtır ve kendilerine yeni işlemler vereceğini ve bu işlemleri yanıtlarken
bu çalışma kâğıtlarını kullanmaları gerektiğini söyler. Sonrasında etkileşimli
tahtadan sıralı işlem basamaklarını açar ve öğrencilere tüm işlemleri yapar-
ken aşağıdaki görev listesini sırasıyla takip etmelerini söyler.
Özetleme: Öğretmen, bu derste ele alınan tüm bilgileri ve süreçte yer alan
önemli noktaları etkileşimli tahta üzerinden öğrencilere özetler.
201