Page 203 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 203
Matematik
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen, öğrencilerin öğrendiklerini yansıtabilmeleri ve varsa öğrenme
eksikliklerini, hatalarını belirleyip geri bildirim verebilmek için tic-tac-toe (üç
kare) seçim tahtası stratejisini kullanarak şöyle bir uygulama yaptırabilir:
Öğrenciler homojen gruplara ayrılır. Her gruba toplam dokuz farklı seçene-
ğin olduğu bir seçim tablosu, çalışma kâğıdı olarak verilir. Öğrencilerden her
satırdan birer tane olacak şekilde seçim (görev) tablosundan toplam üç kare
seçmeleri söylenir. Seçtikleri görevleri 15 dakika içerisinde tamamlamaları ve
çözümlerini birbirleriyle paylaşmaları istenir. Bu paylaşımlar esnasında öğren-
cilerden görevlerini seçerken hangi kriterlere göre seçim yaptıklarını, hangi
görevi yerine getirirken ve niçin zorlandıklarını açıklamaları beklenir. Öğren-
cilere bir fonksiyonun belirli bir noktadaki limitini cebirsel olarak ifade ede-
bilmeye, tablo ve grafik temsilde yorumlayabilmeye yönelik kişiselleştirilmiş
geri bildirimler verilir. Değer lendirmeler yapılarak uygulama sonlandırılır (İF2,
SF3, ÜF2).
Fonksiyonun bir nokta- x değişkeni, 5 sayısına lim - f(x) = 4
da limitinin olabilmesi 5'ten küçük ve artan x→2
lim
için gerek ve yeter değerlerle yaklaştığı- x→2 + f(x) = -4
koşul nedir? Örneklerle na göre bu yaklaşım f(x)
açıklayınız. biçimini matematiksel olduğuna göre x→2
değerini varsa bulunuz
olarak ifade ediniz.
x değişkeni, 3 sayısına f(x) = 3x - 1
... 4,0001 4,001 4,01 4,1 4,3 4,5 5
3'ten küçük ve artan fonksiyonunun x = 2
Uygulama Aşamaları Tabloda verilen değer- değerlerle yaklaştığını noktasındaki limiti-
lerle yaklaşımı mate- tablo ile gösterip, ma- ni tablo yardımıyla
matiksel olarak ifade tematik olarak ifade bulunuz.
ediniz. ediniz.
f(x) fonksiyonunun ve- Verilen f(x) fonksiyonu- Şekildeki f(x) fonksiyo-
rilen grafiğine göre x = nun grafiğine göre aşa- nu için
4 noktasında sağdan ğıdaki ifadeleri doğru- lim + f(x) + lim - f(x) +
ve soldan limiti var mı- layınız. x→6 x→-2
lim
lim
dır? Yorumlayınız. x→2 + f(x) + x→6 - f(x) = ?
lim x†-3 - f(x)= lim x†-3 f(x)
lim - f(x)= 3
x†-3
Sonrasında öğretmen etkileşimli tahtada EBA ve OGM materyal platformla-
rını kullanarak öğrencileri de sürece dahil ederek limite ilişkin kavram ve kural-
ları özetler. Öğrencilere dinamik geometrik yazılımlar ile limitle ilgili grafikler
çizdirilir, bu grafikler yorumlanarak ders sonlandırılır (İF3, ÜF3).
203