Page 202 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 202
Matematik
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen, öğrencilere “Limit kavramı size ne ifade ediyor? Limit kavramı ne-
relerde karşımıza çıkıyor ?” sorularını yöneltir ve öğrencilere cevap vermeleri
için 10-15 dakika süre verir. Sonrasında öğrencilere uygun dönütler verir ve li-
mitin kullanım alanlarını doğrudan anlatımla şu şekilde açıklar:
• Fizik ve mühendislik alanında bir nesnenin belirli bir zamanda anlık hızının
ve ivmesinin hesaplanmasında, ses ve ışık dalgalarının hareketini anlam-
landırmada, elektrik devrelerinin davranışının analizinde,
• Biyoloji ve tıp alanında kanser araştırmaları ve doku mühendisliğinde hüc-
relerin büyüme hızını anlamada, ilaçların etkin dozunun ve yan etkilerinin
analizinde,
• Bilgisayar bilimi ve veri analizinde büyük veri setleri üzerindeki algoritma-
ların verimliliğinin değerlendirilmesinde,
• Kimya alanında kimyasal reaksiyonların hızının belirlenmesinde ve bir çö-
zeltideki maddelerin konsantrasyon değişimlerini anlamlandırmada,
• Ekonomi ve finans alanında risk analizinde kullanılır.
Öğretmen, verilen bilgilere göre matematikte limitin soyut bir kavram olmadı-
ğına ve birçok alanda geniş uygulama yelpazesiyle gerçek dünya problemleri-
ni çözmede ne kadar güçlü bir araç olduğuna dikkat çekerek derse giriş yapar
(İF1 , SF1).
Öğretmen bir sayıya sağdan ve soldan yaklaşımı kavratmak için sayı doğru-
sunda seçilen bir noktaya ne kadar yaklaşılabileceğini, bir aralıkta sonsuz sayı
olduğunu ve limit kavramını sezdirmeyi amaçlayan bir oyun tasarlar ve sınıfı
iki gruba ayırır. Bir mantar pano üzerine sayı doğrusu çizilir, bu sayı doğrusu
Uygulama Aşamaları eşit aralıklara bölünerek üzerine 3-4-5 sayıları yerleştirilir. Ardında gruplara
şu yönergeler verilir:
• 1.grup, pano iğnesi ile 3’ten (soldan) başlayarak her seferinde bir önceki
ilerlediği mesafenin yarısı kadar mesafe kat ederek 4 sayısına ilerleyecek
• 2. grup, 5 ten (sağdan) başlayarak her seferinde bir önceki ilerlediği me-
safenin yarısı kadar mesafe kat ederek 4 sayısına ilerleyecek
Yönergelere göre oyun oynatılır ve oyun sonunda öğrencilere 4 sayısına yak-
laşabilecekleri ancak hiçbir zaman 4 noktasının üzerine gelemeyecekleri
sezdirilerek limitin sonsuzluğu ve bir yaklaşma olduğu vurgulanır. Oyun farklı
noktalardaki limit yaklaşımı ile bütün öğrencilerin katılımı sağlanıncaya kadar
devam ettirilir (SF2, ÜF1).
Soldan (artarak) 4'e Sağdan (azalarak)
yaklaşılır.
..... .....
3 3.20 3.30 3.35 4 4.65 4.70 4.80 5
202