Page 210 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 210
Matematik
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
x konum
x(t)
x(t)
d
x(t )
0
t zaman
0 t 0 t
Grafik incelendiğinde t, t a yaklaşırken
0
x(t) – x(t )
lim 0
t→t 0 t – t 0
limit değerinin, eğrinin t noktasındaki teğeti olan d doğrusunun eğimine eşit
0
olduğu görülür. O hâlde bir fonksiyonun herhangi bir noktasındaki türevi,
fonksiyonun o noktadaki teğetinin eğimine eşittir.
Öğretmen öğrencilerin sınıfta öğrendikleri bilgileri ifade etmeleri ve kullan-
maları için bir etkinlik başlatır. Bunun için sınıfı iki gruba ayırır. Her grup ken-
di içinde bir temsilci seçer. Öğretmen üç kare seçim tablosunu tahtaya çizer
veya kartlar şeklinde gruplara verir. Öğretmen her kare içine iyi düzeyde an-
laşılmasını istediği kavramlarla ilgili sorular etkinlikler veya görevler planlar.
Tic-tac-toe oyununu oynamak için gruplardan biri X diğeri O işaretini kulla-
narak 9 kare kutudan birine sırayla işaretlerini koyabilmeleri için o karedeki
soruyu doğru bilmeleri ya da görevi yerine getirmeleri gerekmektedir.
Gruplar sırasıyla işaretlemek istedikleri kareyi belirler, soruyu cevaplamak
için grup hâlinde çalışırlar. Grup soruyu doğru yanıtlarsa kareye işareti ko-
yar. Sıra diğer gruba geçer. Çapraz ya da bitişik olarak 3 kareye ilk XXX veya
OOO işaretleyen takım oyunu kazanır (SF4).
Bunun için öğretmen aşağıdaki problemi etkileşimli tahtaya yansıtır ve ti-
c-tac-toe çalışma kâğıtlarını dağıtır (İF2, ÜF1).
ÇEKİRGE İSTİLASI
İklim değişikliği ve tabiatın dengesinin bozulması nedeniyle ortaya çıkan
çekirge istilası, ülkemizi olduğu gibi tüm dünyayı da tehdit etmektedir. Sa-
yıları giderek artan çekirgeler önlem alınmazsa tarıma büyük zarar vererek
kıtlığa neden olabilecektir. Bu konuda önlem almak amacıyla incelemeler
yapan matematikçiler, çekirge sayısının 0 ile 25. haftalar arasında zamana
bağlı, parabolik olarak arttığı bir bölgede aşağıdaki grafik verilerine ulaş-
mıştır(İF3).
210