Page 210 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 210

Matematik

        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                                    x konum

                                                                              x(t)

                                                 x(t)

                                                                                       d

                                                 x(t )
                                                   0

                                                                                        t zaman
                                                   0           t 0            t


                                     Grafik incelendiğinde t, t  a yaklaşırken
                                                           0
                                                              x(t) – x(t )
                                                           lim        0
                                                           t→t 0  t – t 0

                                     limit değerinin, eğrinin t  noktasındaki teğeti olan d doğrusunun eğimine eşit
                                                          0
                                     olduğu  görülür.  O  hâlde  bir  fonksiyonun  herhangi  bir  noktasındaki  türevi,
                                     fonksiyonun o noktadaki teğetinin eğimine eşittir.
                                     Öğretmen öğrencilerin sınıfta öğrendikleri bilgileri ifade etmeleri ve kullan-
                                     maları için bir etkinlik başlatır. Bunun için sınıfı iki gruba ayırır. Her grup ken-
                                     di içinde bir temsilci seçer. Öğretmen üç kare seçim tablosunu tahtaya çizer
                                     veya kartlar şeklinde gruplara verir. Öğretmen her kare içine iyi düzeyde an-
                                     laşılmasını istediği kavramlarla ilgili sorular etkinlikler veya görevler planlar.
                                     Tic-tac-toe oyununu oynamak için gruplardan biri X diğeri O işaretini kulla-
                                     narak 9 kare kutudan birine sırayla işaretlerini koyabilmeleri için o karedeki
                                     soruyu doğru bilmeleri ya da görevi yerine getirmeleri gerekmektedir.
                                     Gruplar  sırasıyla  işaretlemek  istedikleri  kareyi  belirler,  soruyu  cevaplamak
                                     için grup hâlinde çalışırlar. Grup soruyu doğru yanıtlarsa kareye işareti ko-
                                     yar. Sıra diğer gruba geçer. Çapraz ya da bitişik olarak 3 kareye ilk XXX veya
                                     OOO işaretleyen takım oyunu kazanır (SF4).
                                     Bunun  için  öğretmen  aşağıdaki  problemi  etkileşimli  tahtaya  yansıtır  ve  ti-
                                     c-tac-toe çalışma kâğıtlarını dağıtır (İF2, ÜF1).
                                                              ÇEKİRGE İSTİLASI

                                     İklim  değişikliği  ve  tabiatın  dengesinin  bozulması  nedeniyle  ortaya  çıkan
                                     çekirge istilası, ülkemizi olduğu gibi tüm dünyayı da tehdit etmektedir. Sa-
                                     yıları giderek artan çekirgeler önlem alınmazsa tarıma büyük zarar vererek
                                     kıtlığa  neden  olabilecektir.  Bu  konuda  önlem  almak  amacıyla  incelemeler
                                     yapan matematikçiler, çekirge sayısının 0 ile 25. haftalar arasında zamana
                                     bağlı, parabolik olarak arttığı bir bölgede aşağıdaki grafik verilerine ulaş-
                                     mıştır(İF3).









    210
   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215