Page 68 - MÜZİK KÜLTÜRÜ
P. 68

TÜRK MÜZİK KÜLTÜRÜ



                        d) Günlük Hayatı Konu Alan Müzikler: Göktürklerde günlük hayatı konu alan mü-
                zik,  halkın söylediği ezgilerden oluşmaktadır. Bununla birlikte ozan kopuzcuların aşk, özlem
                konulu şarkılar söylemiş olduğu da varsayılmaktadır.
                        e) Ağıtlar: Orta Asya Türklerinde olduğu gibi Göktürklerde de yuğ törenlerinin ol-
                dukça önemli bir yeri vardı. Bu törenlerde ağıtlar ve ağıtçılar bulunurdu. Yuğ töreni düzen-
                lendiğinde birçok boy bu törenlere iştirak ederdi. Bu anlamda törenler, siyasi ve toplumsal
                yönden önemliydi. Günümüz Türkleri arasında ağıtçı kadın geleneği devam etmektedir. Kimi
                yörelerde ölenin ardından ağıt yakacak biri bulunmazsa bunu para karşılığında yapacak ki-
                şiler bulunur.
                        Göktürklerde birisi öldüğünde ölenin yakınları koyun veya at kurban eder, bunu ça-
                dırlarının etrafında döndürerek çadırın önüne yığarlardı.
                        Yine Hunlarda olduğu gibi kopuz, arp ve diğer vurmalı çalgıları Göktürklerin de kul-
                landığı kaynaklarda belirtilmiştir.
                4. Göktürklerde Çalgılar

                        Göktürklerin  en  önemli
                çalgısı kopurge adı verilen da-
                vul  ve  boru  idi.  Bu  çalgı  diğer
                Türk  devletlerinde  olduğu  gibi
                hükümdarlık  sembolü  olarak
                önemli  bir  yere  sahipti.  Orhun
                Kitabeleri’nde de yer alan köb-
                rüg denilen davul, devletin sim-
                gesi  durumundaydı  ve  askerî
                müziğin  temelini  oluşturmak-
                taydı.
                        Göktürkler  döneminde
                davulun  yanı  sıra  kös,  def  ve
                zil  gibi  vurmalı  çalgılar  kulla-                 Görsel 4.23: Kös
                nılmaktaydı (Görsel 4.23).


                                                    Göktürkler, hem kemençenin bir çeşidi hem de bağla-
                                            manın atası konumunda olan kopuzu oldukça sık kullanmışlar-
                                            dır. Kopuzun telleri genellikle atın kılından yapılmaktaydı. Iklığ
                                            (rebab) olarak bilinen yaylı kopuz özellikle bu dönemde büyük
                                            gelişme kaydetmiştir. Pipa adı verilen ve uda benzeyen çalgı da
                                            bu dönemde telli çalgı olarak kullanılmıştır (Görsel 4.24).
                                                    Bunların  yanı  sıra  Hunlar  ve  Göktürkler  döneminde
                                            devletin resmi çalgısı olarak boru, sıbızgı, kaval ve flüt çeşit-
                                            leri diğer üflemeli çalgıların arasında yer almıştır.
                                            4.2.2. Günümüz Türk Topluluklarının Müzik Kültürleri
                                                    1990-1991’den itibaren Kafkasya’da Azerbaycan Cum-
                                            huriyeti ile Orta Asya’da Kazakistan, Özbekistan, Kırgızistan ve
                       Görsel 4.24: Pipa    Türkmenistan cumhuriyetleri bağımsızlık ve özgürlüklerine ka-
                                            vuştu. Böylece Türkiye Cumhuriyeti’nin yanına yeni kardeş hal-
                kalar eklendi ve Türk müzik kültüründe yeni bir dönem başladı.
                        Azerbaycan, Kazakistan, Kırgızistan, Özbekistan ve Türkmenistan’ın, tek sesli müzi-
                ğinin yanında, çağdaş çok sesli müzik kültürünün oluşması, gelişmesi, yeniden yapılanması
                ve kurumsallaşması bu konudaki önemli gelişmelerdir. Bu gelişmeler, günümüz Türk dün-
                yası müzik kültürünü eskisinden daha güçlü bir duruma getirmiştir. Türkiye Cumhuriyeti ve
                diğer Türk cumhuriyetleri arasındaki etkileşim, iletişim ve iş birliği hız kazanmıştır.






            66
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73