Page 158 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 158

11. ÜNİTE



                 Osmanlı'da dinî içerikli müzik, cami ve mescit gibi ibadethaneler ile tekkelerde icra edilmiştir. Sanat müziği
               makamları ve üslubu ile icra edilen cami müziği, ibadeti esas almış; tekke müziği ise ayinlere eşlik amacıyla kulla-
               nılmıştır.
                 Osmanlı Dönemi’nde cami müziği bi-
               çimleri ve bu biçimlerin hangi durumlarda
               icra edileceği belirlenmiştir. Ezanın okunuş
               üslubu ve ezan vakitlerinde kullanılacak ma-
               kamlar gibi konular ile tekbir, sela, temcit
               gibi günümüzde de kullanılan cami müziği
               biçimleri son şeklini almıştır. Cami müziğinin
               insan sesi ile icra edilmesi, bir zorunluluğu
               da beraberinde getirmiştir. Ses teknolojile-
               rinin henüz gelişmediği bu dönemde sesin
               kalabalık insan topluluklarına ulaştırılması
               için farklı yöntemler geliştirmek gerekmiş-
               tir.  Bu  sebeple  Osmanlı  Dönemi  mimarları,
               camilerde iç mekânın akustiğine çok önem
               vermiştir (Görsel 166). İç mekânın akustik
               özellikleri, seslendirilen cami müziği eserlerini  Görsel 166: Sultan Ahmet Camii
               daha mistik ve dinî duyguları yücelten bir yapı-
               ya büründürmüştür.
                 İslam tasavvufunda çeşitli anlayışlar geliş-
               miştir. Sanat müziğinin üslup ve çalgıları ile icra
               edilen ve dönemin en çok yaygınlaşan tasav-
               vuf geleneği Mevlevilik olmuştur (Görsel 167).
               Mevlâna Celalettin Rumi’nin tasavvufi görüşle-
               ri doğrultusunda oluşan Mevlevilik geleneği-
               nin ayin müziği, sanat müziğinin  gelişiminde
               önemli rol oynamıştır. Zaman içinde sayıları
               artan Mevlevihaneler, sanat müziği üslubunun
               yaygınlaşmasını ve gelişmesini sağlamıştır. Sa-
               nat müziğinin en büyük biçimi olan ayin-i şerif-
               ler, bu türün karakteristik özelliklerini ihtişamlı
               bir şekilde sergileyerek en önemli sanat müziği
               eserleri arasında yer almıştır.
                 Ayinlerde görev alan dervişler, ayindeki  Görsel 167: Mevlevi dervişleri
               sorumluluklarına göre çeşitli isimler almıştır
               (Tablo 26). Müzik eğitimini Mevlevihanelerde alan bu müzisyenlerin bir kısmının bestecilik yönü de gelişmiştir.
               Mevlevi dergâhlarında yetişen besteciler, dinî ve din dışı türlerde çok sayıda eser besteleyerek sanat müziğinin
               gelişimine katkı sağlamıştır.
                   Tablo 26: Mevlevi Ayininde Görev Alan Kişiler


                   Mevlevi Şeyhi    Mevlevi ayinlerini yöneten kişidir.

                                    Mevlevi dergâhının müzikle ilgili tüm faaliyetlerinden sorumlu olan ve mutriban
                   Kudümzenbaşı     heyetinde kudümü en iyi çalan kişidir. Kudümzenbaşı; bilgisine güvenilen, geniş
                                    bir repertuvara sahip olan, otoriter ve tecrübeli kudümzenler arasından seçilmiştir.
                                    Ney üflemek konusunda usta kabul edilen ve mutriban heyetinde kudümzenbaşı-
                   Neyzenbaşı
                                    dan sonra gelen ikinci önemli kişidir.
                                    Ses tınısı uygun olan tecrübeli ayinhanlar arasından seçilen ve ayinlerde naat oku-
                   Naathan
                                    yan kişidir.
                   Semazen          Mevlevi ayininde icra edilen müzik eşliğinde sema dönen kişilerdir.





                                                                                   TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER    157
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163