Page 161 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 161

11. ÜNİTE



                Türkler, Orta Asya’dan itibaren belli dönemlerde farklı müzik notaları kullan-
             mıştır. Örneğin Uygurlar, İran’da geliştirilen “mani nota yazısı”nı kullanmış, Çin’de
             yaşayan Hıtay Türkleri ise adına “ayalgu” dedikleri bir nota sistemi geliştirmiş-
             tir. İlk kez Farabî tarafından kullanılan Kindî’nin ebcet notası; Şirazî, Urmevî ve
             Abdülkadir Meragi gibi üstatların katkılarıyla daha da gelişmiştir. Ebcet notası,
             Arap alfabesindeki harf ya da harf gruplarının bir sese karşılık geldiği, süre de-
             ğerlerini ise harflerin altına konulan rakamların belirlediği nota yazım sistemidir.
                Osmanlı Dönemi müzik adamları tarafından da bazı nota yazıları geliştirilmiş
             ancak bu nota yazım sistemleri meşk usulünde notaya ihtiyaç duyulmamasın-
             dan dolayı yaygınlaşmamıştır. Bu dönemde kullanılan nota yazım sistemleri şun-
             lardır:
                Nayi Osman Dede Nota Yazısı: Nayi Osman Dede’nin geliştirdiği nota siste-
             mi bir tür ebcet notasıdır. Bu nota sisteminde Türk müziğindeki perde isimlerinin
             baş harfleri Arap alfabesi ile yazılmıştır. Nayi Osman Dede, konu ile ilgili bir de
             kitap yazmıştır.
                Kantemiroğlu Nota Yazısı: Kantemiroğlu, bu dönemde geliştirdiği nota ya-
             zısını “Kantemiroğlu Edvârı” olarak bilinen eserinde tanıtmıştır. Bu eser sayesinde
             Kantemiroğlu notası ile yazılmış üç yüzden fazla peşrev ve kırk kadar saz semaisi
             günümüze ulaşmıştır. Neyzen Mustafa Kevserî Efendi de “Kevserî Mecmuası” adlı
             eseri vasıtasıyla bu nota sistemiyle yazılan yüz altmış kadar eseri kayıt altına al-
             mıştır (Görsel 170).
                Hamparsum Nota Yazısı: Hamparsum Limonciyan, III. Selim’in isteği üzeri-
             ne bir nota yazısı geliştirmiştir. Hamparsum nota yazısı, müzisyenler tarafından   Görsel 170: Kantemiroğlu nota
                                                                                 yazısı örneği, Kevserî Mecmuası
             ilgiyle karşılanmış ve diğer nota yazılarından daha sık kullanılmıştır. Orta Çağ Av-
             rupası’nda kullanılan neuma nota yazısını andıran bu nota yazım sisteminde ezginin iniş çıkışlarını göstermeye
             yarayan yedi adet işaret kullanılmıştır.
                2. ETKİNLİK

                  •  Aşağıda Hüseyni Külli Külliyat adlı eserin Hamparsum notasıyla ve Batı müziği nota yazım sistemiyle
                     yazılan biçimleri verilmiştir. İki notayı karşılaştırınız (Görsel 171, Görsel 172).
                  •  Hamparsum notasındaki işaretlerin hangi notalara karşılık geldiğini belirlemeye çalışınız.
                  •  Tespitlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                                                      HANE                        œ
                                                                 8  28    œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  œ œ œ œ œ œ  œ œ œ œ œ
                                                                                   j
                                                               &  5  4  œ j ˙ Œ               Œ
                                                            3
                                                            &  5  8 œ œ6 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ Œ œ œ œ Œ  œ œ œ œ œ œ ˙
                                                            6                       œ
                                                                                         œ
                                                              8 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  œ œ œ œ œ
                                                                œ
                                                                                             œ
                                                            &  5                               Œ
                                                            9  8 œ6   j                     œ
                                                               TESLİM
                                                                              œ
                                                                  œ
                                                                  J
                                                            &  5  . œ œ œ œ œ œ œ4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ4 œ œ œ œ œ
                                                            11  8
                                                            &  5 œ  œ œ œ œ4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  œ  œ  Œ  œ
                                                            13  8  MÜLAZİME  œ œ œ  œ 6 œ œ œ œ œ œ8 œ œ œ œ6 œ œ œ œ œ
                                                                                   œ
                                                            & 5 Œ œ8 œ œ œ œ  Œ
                                                            15  8        œ œ œ œ œ œ     j  j
                                                            &  5  œ œ8 œ6 œ œ œ ‰  J  Œ  œ œ8 œ œ  œ 8 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
                                                                                j
                                                            18  8  œ œ œ œ œ œ œ œ8 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ8 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
                                                                     œ
                                                            &  5
                                                            20  8 œ6 œ œ œ œ œ œ œ8  œ œ8 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
                                                            &  5              Œ
                                                                                                   œ
                                                            22  8 œ œ8 œ œ œ  œ œ œ œ8 œ œ œ œ œ œ œ œ8 œ œ œ œ œ œ œ6 œ œ œ
                                                                                 œ
                                                            &  5
                                                            24  8 œ œ œ  . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  œ œ œ œ œ œ œ œ œ  œ
                                                            &  5   Œ  œ  J                       œ  Œ
                 Görsel 171: Hamparsum notası              Görsel 172: Hüseyni Külli Külliyat


        160   TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166