Page 165 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 165

11. ÜNİTE


                11.3.2. Tanzimat Öncesi Dönem’in Önemli Müzik Adamları
                                           Abdülkadir Meragi (1353 ?-1435)
                                           Türk bilgini, bestekâr, hanende, nazariyatçı, hafız ve hattat gibi unvanlara sa-
                                        hip Abdülkadir Meragi, Azerbaycan’ın Meraga Kentinde doğmuştur (Görsel 177).
                                        Dönemin bilginlerinden Gıyaseddin Gaybî’nin oğludur. Önce Timur’un daha son-
                                        ra Şahruh’un sarayında yaşamış, Herat’ta vefat etmiştir. Müzik sanatını bir bilim
                                        gibi inceleyerek sistemci bir yaklaşım sergilemiş, “Cami-ül Elhan” (Ezgiler Derle-
                                        mesi) adlı eserinde ve diğer kitaplarında nazari bakış açısını yazıya dökmüştür.
                                        Sanatçının pek çok bestesi, yazmış olduğu kitaplar aracılığıyla günümüze ulaş-
                                        mıştır.
                                           Başlıca Eserleri: Fevaid-i Aşere, Kenz-ül Elhan (Ezgiler Hazinesi), Şerhü'l Ki-
                                        tabü'l-Edvâr (Musiki Makamları Şerhi), Câmiü'l-Elhan (Nağmeler Topluluğu) ve
                                        Makâsidül Elhan (Ezginin Maksadı).
                                           Sultan II. Murat (1402-1451)
             Görsel 177: Abdülkadir Meragi
                                           Sultan II. Murat, Amasya’daki şehzadelik yıllarından itibaren bilime ve diğer
                                        sanat dalları ile birlikte müziğe de ilgi duymuştur (Görsel 178). Edebiyata özel ilgi
                                        gösteren II. Murat, “Muradî” mahlası ile şiirler yazmıştır. Onun hükümdarlığında
                                        Enderunda çeşitli bilim dalları ile birlikte şiir, mimari ve müzikle ilgili de eğitim
                                        verilmeye başlanmıştır. II. Murat, dönemin bilginlerini Türkçe eserler yazmaya teş-
                                        vik etmiş, Arapça ve Farsçadan çevrilen eserlerin çoğalmasına ortam hazırlamış-
                                        tır. Müzikle ilgili kuramsal kitapların yazılmasına ön ayak olmuş, yüzlerce birleşik
                                        makam icat edilmesini desteklemiştir. Sultan II. Murat Dönemi, en çok makam
                                        terkibinin yapıldığı dönem olmuştur.
                                           Ahmetoğlu Şükrullah (1388 ?-1489 ?)
                                           II. Murat ve Fatih Sultan Mehmet dönemlerinde yaşayan Ahmetoğlu Şükrul-
                                        lah’ın Amasyalı olduğu bilinmektedir. Hayatı ve eğitimi ile ilgili bilgi bulunma-
                                        makla beraber eserlerinden yola çıkarak iyi bir eğitim almış olduğu sonucuna
             Görsel 178: Sultan II. Murat  varılmıştır. Ahmetoğlu Şükrullah, Safiyüddin Abdülmümin’in müzik alanında
                                        yazdığı bilimsel içerikli kitabı -kendisi de birtakım eklemeler yaparak- Türkçeye
                                        çevirmiştir. “Kitab-ı Edvâr” adlı bu eser; ses fiziği, ses aralıkları, perdeler gibi pek
                                        çok konunun yanı sıra organoloji bilgilerini de içermektedir.
                                           Ali Ufki Bey (1610-?)
                                           Santuri Ali Ufki Bey olarak da bilinen Ali Ufki Bey, Leh asıllıdır (Görsel 179).
                                        Bir müzik bilimci olmasının yanı sıra hanendelik ve sazendelik vasıflarıyla da ön
                                        plana çıkmıştır . Enderunda on dokuz yıl boyunca geniş kapsamlı bir eğitim gör-
                                        müş, eğitimini tamamladıktan sonra aynı kurumda hocalık yapmıştır. Tasavvufa
                                        da eğilimi olan Ali Ufki Bey, “Ufki” mahlası ile halk şiirine benzeyen Türkçe ilahi
                                        denemeleri yazmıştır. En önemli eseri, 1650’lerde yazdığı -“Ali Ufki Edvârı” olarak
                                        da bilinen- “Hâzâ Mecmua-i Saz ü Söz”dür. Ali Ufki Bey, bu kitabında 16 ve 17.
                                        yüzyıla ait beş yüzden fazla Türk sanat müziği eserini Batı müziği nota sistemini
                                        kullanarak kayıt altına almıştır.
             Görsel 179: Ali Ufki Bey      Sultan IV. Murat (1612-1640)
                                           Sultan I. Ahmet’in oğlu ve 17. Osmanlı padişahı olan Sultan IV. Murat, şair ve
                                        bestecidir (Görsel 180). Şiirlerini “Muradî”, bestelerini ise “Şah Murat” mahlasını
                                        kullanarak yazmıştır. 16. yüzyılda dönemin siyasi ve iktisadi sorunlarından dola-
                                        yı durma aşamasına gelen müzik faaliyetleri, Sultan IV. Murat zamanında tekrar
                                        canlanmıştır. Onun döneminde Türk müziği yaygınlaşmış ve önemli ölçüde ge-
                                        lişmiştir. 17. yüzyılın önemli bestecilerinden olan Sultan IV. Murat’ın on üç eseri
                                        günümüze ulaşabilmiştir.
                                           Başlıca Eserleri: Hicaz (Uzzal) Peşrev, Hüseyni Peşrev.
                                           Ladikli Mehmet Çelebi (15. yy.-1494 ?)
                                           Yaşadığı devrin en büyük müzik bilimcisi kabul edilen Ladikli Mehmet Çe-
                                        lebi’nin hayatı hakkında bilgi bulunmamaktadır. Fatih Sultan Mehmet’e ithafen
                                        yazdığı “El-Fethiyye fî’l- Musıki” ve II. Bayezid’e ithaf ettiği “Zeynü’l-Elhan” adlı
             Görsel 180: Sultan IV. Murat  eserleri müzik teorisiyle ilgilidir.



        164   TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170