Page 167 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 167

11. ÜNİTE



             kişilerden ibaret değildir. Tanzimat Dönemi’ne gelinceye dek çok sayıda müzik adamı; icra, bestecilik ve müzik
             kuramları ile ilgili çalışmalarda bulunmuştur (Tablo 31).


                  Tablo 31: Tanzimat Öncesi Dönem'in Bilinen Diğer Bestecileri ve Eserleri

                   Sultan Korkut (1467-1513)        Kürdi Peşrev
                   Gazi Giray Han II. (1554-1607)    Mahur Saz Semaisi, Nihavent Peşrev
                   Hafız Post (1630 ?-1694)         Gelse O Şuh Meclise (Rast Yürük Semai)
                   Kantemiroğlu (1673-1723)                             Buselik Peşrev, Hüseyni Peşrev
                   Tamburi Mustafa Çavuş (18 yy.)   Dök Zülfünü Meydana Gel (Hisarbuselik Şarkı)
                   Sultan I. Mahmut (1696-1754)     Buselik Saz Semaisi, Eviç Saz Semaisi

                   Dilhayat Kalfa (?-1737)                            Evcara Saz Semaisi, Evcara Peşrev
                   Hacı Sadullah Ağa (1730 ?-1801 ?)  Ah Bir Elif Çekti Yine (Muhayyer Yürük Semai)
                   Tamburi Numan Ağa (1750-1834)    Bestenigar Peşrev, Şevkefza Peşrev
                   Ali Nutki Dede (1762-1804)       Şevk-ü Tarab Ayini Şerif
                   Abdülbaki Nasır Dede             Acembuselik Mevlevi Ayini
                   (1765-1821)
                   Hamparsum Limonciyan
                   (1768-1839)                      Ah Edip Aşkınla Cana Firkatim Var (Bestenigâr Yürük Semai)
                   Abdurrahim Künhi Dede            Hicaz Mevlevi Ayini
                   (1769-1831)
                   Tamburi Zeki Mehmet Ağa
                   (1776-1845)                      Ferahfeza Peşrev, Ferahnak Peşrev
                   Sultan II. Mahmut (1785-1839)    Söylemez miydim Sana Ey Gülizar (Hicaz Şarkı)



                3. ETKİNLİK
                  •  Aşağıda verilen eserleri seçilen makamlara, usullere ve müzik biçimlerine dikkat ederek dinleyiniz.
                  •  Dinlediğiniz eserlerin Osmanlı müziğine özgü olduğunu düşündüğünüz özelliklerini belirleyerek tespit-
                     lerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                  •  Dinlediğiniz eserlerin besteciye özgü olduğunu düşündüğünüz özelliklerini belirleyerek tespitlerinizi
                     arkadaşlarınızla paylaşınız.

                     Bestecinin Adı                 Eserin Adı                     Anahtar Kelime

                   Abdülkadir Meragi   Âmed Nesimi Subhu Dem (Rast Nakış Beste)                                      Meragi, âmed nesimi subhu dem
                 Buhurizade Mustafa Itri        Segâh Salat-ı Ümmiye                 Itri, ümmiye

                    Nayi Osman Dede              Segâh Saz Semaisi                Osman Dede, segâh
                     Dilhayat Kalfa              Evcara Saz Semaisi               Dilhayat Kalfa, evcara
                        III. Selim     Bir Nev Civana Dil Müpteladır (Şehnaz Şarkı)  III. Selim, nev civana
                                       Bir Dilbere Dil Düştü ki Mahbub-u Dilimdir
                       Şakir Ağa                                                  Şakir Ağa, ferahnak
                                               (Ferahnak Yürük Semai)
                   İsmail Dede Efendi        Yine Bir Gülnihâl (Rast Şarkı)      Dede Efendi, gülnihâl
                                              Dök Zülfünü Meydana Gel
                 Tamburi Mustafa Çavuş                                         Mustafa Çavuş, dök zülfünü
                                                 (Hisar-Buselik Şarkı)
                                                 Ah Bir Elif Çekti Yine
                    Hacı Sadullah Ağa                                            Sadullah Ağa, ah bir elif
                                               (Muhayyer Yürük Semai)





        166   TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172