Page 21 - ÇALGI EĞİTİMİ NEY 9
P. 21

Neyi Tanıyalım


            1.2. NEYİN TÜRK MUSİKİSİ VE DİNÎ MUSİKİDEKİ YERİ VE ÖNEMİ

                  Geçmişte kullanılıp günümüzde unutulmuş ya da unutulmaya yüz tutan bir-
            çok çalgıya karşılık ney; insan sesine olan benzerliği, yumuşak ve etkileyici tını-
            sıyla müzikteki etkin rolünü her dönemde korumuştur. Her müzik türünde kul-
            lanılabilecek sese ve teknik imkâna sahip olması; onu unutulmaktan kurtarmış,
            musikide yüzyıllar boyunca kesintisiz kullanılarak günümüze kadar gelebilmesini
            sağlamıştır. Günümüzde de sevilen ve ilgi gören neyin önceki yüzyıllarda çalgı-
            ların akort birliğinin sağlanması için diyapazon görevi yaptığı da bilinmektedir.
                  Neyin klasik Türk edebiyatında edebî sanatlara sık sık konu olduğu görülür.
            Hz. Mevlânâ’nın “Mesnevi” adlı manzum eserinin ilk on sekiz beytinde neyden
            bahsederek onu vatanından ayrı düşen ve bu ayrılık acısıyla kavrulup ruhsal ol-
            gunluğa erişen bir insana benzetmesi; MevlevÎlerin bu çalgıyı çalgıların en mü-
            kemmeli, en şereflisi olarak nitelendirmelerine ve ona “nay-i şerif” demelerine
            neden olmuştur. Ney; klasik Türk musikisinde -asıl kullanım alanı dinî musiki ol-
            makla birlikte- askerî musiki hariç, din dışı musikinin de vazgeçilmez, en önemli
            ve tek nefesli çalgısıdır. Ney; MevlevÎlik dışındaki diğer tarikatlarda da ilgi gör-
            müş, kullanılmıştır.
                  Dinî  musiki  klasik  Türk  musikisinin  önemli  bir  koludur.  Dinî  musiki  “cami
            musikisi”  ve  “tekke  musikisi”  olarak  iki  kola  ayrılır.  İslâm  gelenek  ve  ilkeleri
            içerisinde camide çalgı kullanma âdeti olmadığından cami musikisinde sadece
            insan sesi kullanılır. Tekke musikisinin ise en ayırt edici ögelerinden biri neyin ön
            planda kullanılması, diğeri ise çoğunlukla tasavvuf düşüncesine dayanan güfte-
            ler (sözler) olmasıdır (Görsel 1.16). Tasavvuf felsefesinde musiki, Allah’a (C.C.)
            ve Hz. Muhammed’e (S.A.V.) olan sevgiyi ifade ederek kulluğu anımsamak ve
            anımsatmak amacıyla kullanılır. Tekke musikisi içinde yer alan Mevlevi ayinleri,
            klasik Türk musikisinin dinî musiki formundaki en büyük sanat eserlerindendir.
            Bu eserler MevlevÎlikte özellikle “MevlevÎÎ Ayin-i Şerifi” olarak anılır.
































                                           Görsel 1.16: Tekke musikisi icra eden bir çalgı topluluğu





                                                                                                              19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26