Page 24 - ÇALGI EĞİTİMİ NEY 9
P. 24

Çalgı Eğitimi Ney



            Naat: Dinî müzikte bir formdur. Konusu Hz. Muhammed’e (S.A.V.) övgüdür.

            Naathan: Naat okuyan kişidir.

            Mutrip Heyeti: Mukabele sırasında, başından sonuna kadar mukabeleyi icra
            eden topluluktur. Semâzenler (semâ eden dervişler) ve şeyhin dışındaki her-
            kes mutrip heyetinin elemanıdır. Hanende ve sazende topluluklarından oluşur.
            Hanendeler, MevlevÎ ayinini topluca okuyan mutrip üyeleridir. Bu üyelerin her
            birine “ayinhan” da denir. İçlerinden bir kişi naathandır ve semahanede mutrip,
            şeyh ve semazenler yerlerini aldıktan sonra Buhûrizâde Mustafa Itrî Efendi’nin
            Naat’ını okur. Sazendeler; neyzenbaşı, neyzenler, kudümzenbaşı, bendirzen, ha-
            lilezen, kemençevi, kanuni, udi, santuri ve tamburiden oluşur. Ancak günümüzde
            çello, keman, viyola, klarnet gibi Batı musikisi kökenli çalgı icracıları da mutrip
            heyetine dâhil olmuştur (Görsel 1.21).



























                                                   Görsel 1.21: Mutrip heyeti

              Kudümzen: Kudüm, Türk müziğinde önemli yeri   olan
             vurmalı bir çalgıdır. İki ayrı dövme bakır tas üzerine
             deve derisi gerilerek yapılır. Kudüme vurulan, ağaçtan
             yapılmış çubuklara “zahme” adı verilir. Kudüm, zah-
             meyle derilerin üzerine vurularak çalınır. Sesi yumu-
             şatması için zahmelerin ucuna keçe bağlanır. Derilerin
             gerginliğine göre biri pest, diğeri tiz ses verir. Özellikle
             Mevlevi törenlerinde mutlaka kullanılır. Kudüm çalana
             ise “kudümzen” denir (Görsel 1.22).
                     Eskiden  icra  yapacak  olan  çalgı  topluluğu  hilal
             şeklinde  toplanır;  hilalin  bir  ucunda  kudümzenbaşı,
             diğer  ucunda  neyzenbaşı  karşılıklı  otururdu.  İcra  es-
             nasında eserdeki hız ve gürlük değişikliklerini, eserin
             bölümleri  arasındaki  geçişleri,  başlama  ve  bitirişleri
             beden  dilleriyle  birbirlerine  belli  eder;  zaman  zaman               Görsel 1.22: Kudümzen
             göz göze gelerek eş güdüm sağlar; çalgı topluluğunu
             birlikte yönlendirir ve yönetirlerdi.



         22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29