Page 45 - Konu Özetleri AYT Sosyoloji
P. 45

TOPLUMSAL TABAKALAŞMA - TOPLUMSAL HAREKETLİLİK


                                        TOPLUMSAL TABAKALAŞMA TİPLERİ
        A. Kapalı Tabakalaşma












        Kölelik Sistemi: Kölelik sistemi, kapalı tabakalaşma örneklerindendir. Leonard Hobhouse (Lenırd Hophaus) köleyi “Hu-
        kuka ve göreneğe göre bir başkasının malı olan kimse, en uç örnekleriyle, hiçbir hakka sahip olmayan tam bir meta.”
        ifadeleriyle tanımlamıştır. Ekonomik bir temele dayanan kölelik, bir çalışma ve çalıştırma sistemidir. İnsanlar savaşta esir
        düşmek, suç işlemek veya borcunu ödeyememek gibi birçok sebeple köleleştirilmiştir. Birleşmiş Milletlere üye birçok ülke-
        nin 1948 yılında imzaladığı İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi, köleliğin her biçimini yasaklamıştır.
        Kast Sistemi: Kast sistemi, dine ve iş bölümüne dayanan bir toplumsal tabakalaşma biçimidir. Kasta üyelik doğumla
        başlar. Her birey ömrü boyunca doğduğu kastta kalır ve ailesinin yaptığı işi yapmak zorundadır. Kimse kast dışından bi-
        riyle evlenemez. Hindistan’da kast sistemi dört ana gruba ayrılır. Bunlar: brahmanlar (din adamları), ksatriyalar (savaşçı
        ve politikacılar), vaisyalar (tüccar ve esnaflar) ve sudralardır (işçiler). Bunlardan başka kast sisteminin dışında yer alan,
        toplumdan tamamen dışlanan, yerleşim yerlerinin dışında yaşayan, kimsenin yapmak istemediği işleri yapan paryalar (do-
        kunulmazlar) vardır. Kast sistemi 1949’da yasal olarak kaldırılmış olsa da fiilen ortadan kalkmamıştır.
        B. Yarı Kapalı Tabakalaşma
        Zümre Sistemi: Bu sistem farklı gruplar arasında karşılıklı hak ve sorumluluklar üzerinde kurulmuş bir sistemdir. Orta
        Çağ Avrupası’nda bu sistemde üç temel zümre grubu vardır. Birincisi en üstte bulunan krala bağlı asiller, toprak sahipleri
        ve derebeyleridir. İkinci zümre kiliseye bağlı din adamları ve şövalyelerden oluşur. Üçüncü zümrenin ise büyük çoğunluğu
        toprak sahipleri için çalışan köylülerden, zanaatkârlardan, küçük ticaret erbabından ve alt düzeydeki din adamlarından
        oluşur. Bu sistemde kast ve kölelik sisteminden farklı olarak tabakalar arası evlilik yoluyla veya bireysel olarak toplumda
        güven kazanan bir kişinin tabakalar arasında geçişler yapabilmesi, bir dereceye kadar olanaklıdır.
        Osmanlı’da Tabakalaşma: Osmanlı toplumunda Avrupa’da olduğu gibi kategorik olarak ayrışmış bir zümreler sistemi-
        nin olmadığı görülür. Osmanlı Devleti’nde temelde iki tabakadan bahsedilebilir: yöneticiler (askerî zümre) ve yönetilenler
        (reaya). Yönetici sınıfın dışında kalan geniş halk kitlelerine reaya adı verilmiştir. Ancak Osmanlı tabakalaşma sisteminde
        yönetici-reaya ayrımının sınırları hukuki olarak keskin bir biçimde çizilmemiştir. Reayaya mensup kişiler yetenek ve eğitim-
        lerine bağlı olarak yönetici tabakaya dâhil olabilmişlerdir.









                                                     C. Açık Tabakalaşma (Sınıf Tabakalaşması)
                                                     Modern toplumlarda üst, orta ve alt sınıf olarak ayrılan üçlü bir
                                                     tabakalaşma sistemi vardır. Üretim araçlarına sahip olan işveren-
                                                     ler, şirket sahipleri, üst düzey yöneticiler, büyük toprak sahipleri
                                                     üst sınıftır. Emek güçlerini ücret karşılığında satan işçiler, geçim-
                                                     lik üretim yapan köylüler, garson, aşçı, berber, şoför, hemşire,
                                                     temizlikçi gibi hizmet sektörü çalışanları alt sınıftır. Orta sınıf ise
                                                     yönetici, öğretmen, mühendis, doktor, avukat gibi çalışanlardan
                                                     oluşur.  Sınıf  sisteminde  tabakalar  arasında  geçişi  engelleyen
                                                     yasa,  dinî  kural  veya  kültürel  normlar  yoktur.  Sınıflar  arasında
                                                     geçiş her zaman mümkündür.








        SOSYOLOJİ - AYT                                                                                                                      MEBİ KONU ÖZETLERİ  45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50