Page 258 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 258

EK 3: Biyoloji 11 (11.1.3.3.-Analiz) Ders Planı Örneği       Öğretim Programı Okuryazarlığı


                   Tahminî Süre: 10 dakika
                   Etkinlik gerçekleştirirken nelere dikkat edilmesi gerektiği öğrencilere sorulur. Öğrencilerin önceki öğrenme-
                   leri hatırlatılarak özellikle laboratuvar güvenlik kurallarına uyarak, laboratuvar ortamında yardımseverlik ve iş
                   birliğinin önemi vurgulanır.
                                                         Etkinlik

                   Malzemeler: 1 paket kremasız bisküvi, 2 adet küçük haşlanmış patates, 1 çay bardağı su, 2 adet buzdolabı
                   poşeti, 2 adet dizaltı ince çorap, küçük boy leğen, bıçak, bolca gazete, makas ve kâğıt havlu rulosu ve eldiven

                   Not: Etkinliğe başlamadan önce buzdolabı poşetlerinden birine bir bıçak yardımı ile ufak delikler açılır. Sağlam
                   ve delikli olan buzdolabı poşetleri 1 numara sağlam ve 2 numara delikli şeklinde etiketlenir.
               2-KEŞFETME  1.  Öncelikle sıraların üstü gazete ile kaplanır.
                   Yapılışı

                   2.  Bisküvi ve patates el ile ezilip buzdolabı poşetlerine (1 numara sağlam ve 2 numara)  ayrı ayrı konur  (çiğne-
                     me ve yutma)
                   3.  Poşetlere su eklenip, poşetler iyice çalkalanır (midenin çalkalama hareketi)
                   4.  Poşetlerin altı kesilip içindekiler çoraba dökülür (mideden ince bağırsağa geçiş)
                   5.  Çorabın etrafına kağıt havlu sarılır (ince bağırsakta emilim)

                   6.  Çorabın altı kesilip içindekiler leğene boşaltılır (anüs yoluyla dışarı atılım).
                   Yapılan bu etkinlikte sindirim sisteminin çalışma mantığını basitçe öğrendiniz.  Yapılan bu etkinlikte
                   a)  Kullanılan buzdolabı poşeti, çorap ve kâğıt havlu sindirim sisteminde hangi organlar ile ilişkilidir?
                   b)  Kullanılan buzdolabı poşetlerinde bir tanesinin delik olması ne gibi sorunlara yol açtı? Bu sorunu
                     gidermek için nasıl bir öneriniz olurdu? Bu durum günümüzde hangi sindirim sistemi hastalığına örnek
                     olabilir.
                   c)  Bu etkinlikte lif oranı çok düşük olan bir besin kullanılsa idi ince bağırsağı temsil eden çorapta sıvı
                     miktarı ve emilim nasıl değişirdi? Cevabınızı verirken lif açısından zengin gıdalarla doğal beslenmenin
                     önemini belirtiniz.
                   ç)  Fast food tarzı hazır işlenmiş yiyeceklere benzer bir besin kullanılsa idi ne gibi sorunlar ortaya çıkardı?


                   Bu soruda kazanım ‘’c’ maddesi ile bağlantı kurularak öğrencide çıkarım yapma becerisinin gelişmesi amaçlanmış-
                   tır.

                   Bu soru kazanım ‘’b’’ maddesi ile bağlantılıdır.

                   Bu aşamada gerçekleştirilecek etkinlik, öğrencilerin anolojilerden yola çıkarak sindirim sistemininin işleyişini yo-
                   rumlaması sağlanır. Bunlara ek olarak anolojileri kullanarak yanlışı, yanlılığı, tutarsızlığı ve belirsizliği fark etmeye
                   yönelik tutumlarının geliştirilmesi amaçlanmaktadır.


                   Öğretmenin etkinliğin nasıl yapıldığını göstererek ve açıklayarak sonra da öğrenciye yaptırarak öğrenmeyi sağlamak
                   amacıyla gösterip yaptırma tekniğini kullanması beklenmektedir. Bu yöntem bir işlemin uygulanmasını ya da bir
                   araç gerecin çalıştırılmasını önce gösterip açıklama sonra da öğrenciye alıştırma ve uygulama yaptırarak öğretme
                   yoludur. Burada amaç öğrencinin konuyu görerek ve işiterek öğrenmesini sağlamak ve öğrenmenin kalıcılığını ar-
                   tırmaktır.


                   Laboratuvarda gruplar hâlinde ve kurallara uygun çalışarak iş birliği becerisini kullanmaları ve gerektiğinde grup
                   arkadaşlarına destek olarak grup dinamiğini sürdürebilmeleri yoluyla yardımseverlik değerini edinmeleri amaçlan-
                   maktadır.


                                                                                                        257
                                                                                                         257
   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263