Page 259 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 259

Öğretim Programı Okuryazarlığı                EK 3: Biyoloji 11 (11.1.3.3.-Analiz) Ders Planı Örneği


                Tahminî Süre: 10 dakika
                Etkinlik sonuçları ve değerlendirme soruları öğrenciler ile birlikte yorumlanır. Etkinliklerden edindikleri bil-
                giler ışığında gastrit ve ülser hastalıkları ve bu hastalıklardan korunmak için yapılması gerekenler açıklanır.
            3-AÇIKLAMA  Öğrencilerin keşfetme bölümünde hangi kavramları öğrendiği sorularak bu kavramları kendi cümleleri ile açık-
                lamaları sağlanır.

                İnsanda sindirim sisteminin sağlıklı yapısını korumak için günlük hayatta yapılması gerekenler öğrenciler ile
                birlikte sınıflandırılır.



                Tahminî Süre: 20 dakika

                Aşağıdaki gibi bir tablo tahtaya çizilir ya da akıllı tahtadan yansıtılır. Sindirim sisteminde sık görülen rahat-
                sızlıklar ve bu rahatsızlıklara yakalanmamak için yapılması gerekenler öğrenciler ile birlikte doldurulur.

                                                                          Hastalıktan Korunmak İçin
                 Rahatsızlığın Adı         Rahatsızlığın Tanımı
                                                                            Yapılması Gerekenler
                                Karnın üst bölgesinde şişkinlik, baskı hissi ve ağrı
                                şeklinde  kendini  belli  eden  dispepsi,  genellikle
                   Hazımsızlık   öğünlerin  ardından  sürekli  olarak  hissedilen  ha-
                    (Dispepsi)  zımsızlık  hissidir.  Tek  başına  gelişen  bir  hastalık
                                olduğu için reflü, ülser veya safra kesesi hastalık-
                                larına bağlı olarak gelişen ikincil bir rahatsızlıktır.
            4-GENİŞLETME/DERİNLEŞME  Kabızlık ve ishal  kısımda  harabiyet  ve  yaraların  oluşması  mide  ül-
                                Mide  dokusunun  çeşitli  nedenlerle  hasar  alması,
                    Mide ülseri
                                mide  sıvısı  ve  sindirim  salgıları  nedeniyle  hasarlı
                  (Gastrik Ülser)
                                seri olarak adlandırılır.
                                Kabızlık  (konstipasyon),  bağırsak  hareketlerinin
                                yavaşlayarak  haftalık  dışkılama  sayısının  3  veya
                                daha altına inmesidir.
                                İshal  ise  kabızlığın  tam  tersi  şekilde  günde  2  veya
                                daha fazla normalden daha yumuşak veya sıvı kıvam-
                                da dışkılamaya bağlı olarak gelişir.
                                Ağızdan anüse kadar tüm sindirim sisteminde tu-
                  Crohn hastalığı  tulum gösterilse de genellikle ince ve kalın bağır-
                                saklarda gelişen iltihabi bir hastalıktır.
                                Sindirim  sistemi  organlarından  herhangi  birinde
                                veya birkaçında gelişen kötü huylu tümörler, sindi-
                    Kanserler   rim sistemi kanserlerini oluşturur. Bunlar arasında
                                en yaygın olarak görülenler yemek borusu kanseri,
                                mide kanseri ve kolon kanseridir.

                Biyoloji 11 çalışma defterindeki “Sağlığımı Önemsiyorum” etkinlikleri yaptırılır. İlgili çalışmalara aşağıdaki link-
                ten ulaşılabilir.
                 https://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/calisma_defteri/f3/11/biyoloji/index.html


                 Kazanımın “a., b., c. ve d.” maddelerinden  hareketle öğrencilerin gözlemlediği ve etkinlikler ile öğrendiği
                 sindirim sisteminin sağlıklı yapısının korunması durumunu kendi cümleleri ile açıklayabilmeleri hedeflenir. Bu
                 açıklama sırasında öğrencilerden gözlemlerini ifade etmeleri ve bir başkasına aktarmaları beklendiğinden ana
                 dilde iletişim yetkinliğinin geliştirilmesi beklenmektedir.


                 Çalışma defterindeki etkinlik bilginin tekrar edilmesi ve daha fazla bitki hareketi öğrenerek genişletilmesi ama-
                 cıyla kullanılmıştır. Bilginin tekrar edilmesinin kalıcı öğrenmeyi sağlayacağı düşünülmektedir.



      258
    258
   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264