Page 259 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 259
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 3: Biyoloji 11 (11.1.3.3.-Analiz) Ders Planı Örneği
Tahminî Süre: 10 dakika
Etkinlik sonuçları ve değerlendirme soruları öğrenciler ile birlikte yorumlanır. Etkinliklerden edindikleri bil-
giler ışığında gastrit ve ülser hastalıkları ve bu hastalıklardan korunmak için yapılması gerekenler açıklanır.
3-AÇIKLAMA Öğrencilerin keşfetme bölümünde hangi kavramları öğrendiği sorularak bu kavramları kendi cümleleri ile açık-
lamaları sağlanır.
İnsanda sindirim sisteminin sağlıklı yapısını korumak için günlük hayatta yapılması gerekenler öğrenciler ile
birlikte sınıflandırılır.
Tahminî Süre: 20 dakika
Aşağıdaki gibi bir tablo tahtaya çizilir ya da akıllı tahtadan yansıtılır. Sindirim sisteminde sık görülen rahat-
sızlıklar ve bu rahatsızlıklara yakalanmamak için yapılması gerekenler öğrenciler ile birlikte doldurulur.
Hastalıktan Korunmak İçin
Rahatsızlığın Adı Rahatsızlığın Tanımı
Yapılması Gerekenler
Karnın üst bölgesinde şişkinlik, baskı hissi ve ağrı
şeklinde kendini belli eden dispepsi, genellikle
Hazımsızlık öğünlerin ardından sürekli olarak hissedilen ha-
(Dispepsi) zımsızlık hissidir. Tek başına gelişen bir hastalık
olduğu için reflü, ülser veya safra kesesi hastalık-
larına bağlı olarak gelişen ikincil bir rahatsızlıktır.
4-GENİŞLETME/DERİNLEŞME Kabızlık ve ishal kısımda harabiyet ve yaraların oluşması mide ül-
Mide dokusunun çeşitli nedenlerle hasar alması,
Mide ülseri
mide sıvısı ve sindirim salgıları nedeniyle hasarlı
(Gastrik Ülser)
seri olarak adlandırılır.
Kabızlık (konstipasyon), bağırsak hareketlerinin
yavaşlayarak haftalık dışkılama sayısının 3 veya
daha altına inmesidir.
İshal ise kabızlığın tam tersi şekilde günde 2 veya
daha fazla normalden daha yumuşak veya sıvı kıvam-
da dışkılamaya bağlı olarak gelişir.
Ağızdan anüse kadar tüm sindirim sisteminde tu-
Crohn hastalığı tulum gösterilse de genellikle ince ve kalın bağır-
saklarda gelişen iltihabi bir hastalıktır.
Sindirim sistemi organlarından herhangi birinde
veya birkaçında gelişen kötü huylu tümörler, sindi-
Kanserler rim sistemi kanserlerini oluşturur. Bunlar arasında
en yaygın olarak görülenler yemek borusu kanseri,
mide kanseri ve kolon kanseridir.
Biyoloji 11 çalışma defterindeki “Sağlığımı Önemsiyorum” etkinlikleri yaptırılır. İlgili çalışmalara aşağıdaki link-
ten ulaşılabilir.
https://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/calisma_defteri/f3/11/biyoloji/index.html
Kazanımın “a., b., c. ve d.” maddelerinden hareketle öğrencilerin gözlemlediği ve etkinlikler ile öğrendiği
sindirim sisteminin sağlıklı yapısının korunması durumunu kendi cümleleri ile açıklayabilmeleri hedeflenir. Bu
açıklama sırasında öğrencilerden gözlemlerini ifade etmeleri ve bir başkasına aktarmaları beklendiğinden ana
dilde iletişim yetkinliğinin geliştirilmesi beklenmektedir.
Çalışma defterindeki etkinlik bilginin tekrar edilmesi ve daha fazla bitki hareketi öğrenerek genişletilmesi ama-
cıyla kullanılmıştır. Bilginin tekrar edilmesinin kalıcı öğrenmeyi sağlayacağı düşünülmektedir.
258
258