Page 260 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 260
EK 3: Biyoloji 11 (11.1.3.3.-Analiz) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Tahminî Süre: 10 dakika
Konuyla ilgili öğrencilerin bilmesi gerekenleri ders işleniş şemasına uygun biçimde yaptığı çalışmalarla iliş-
kilendirerek verir. Bu bağlamda öğretmen
• Fiziksel etkinliklerin sindirim sisteminin sağlığına olumlu etkisini belirterek tüketilen besinlerin temizliği,
lif açısından zengin gıdalarla doğal beslenmenin önemini vurgular.
• Asitli içecekler tüketilmesinin ve fast food tarzı beslenmenin sindirim sistemine olumsuz etkilerinden
5-KAPSAMINA ALMA/İLİŞKİLENDİRME Dersin bu aşamasında akılcı antibiyotik kullanımı ile ilgili metin okutulur. Daha sonra öğrencilerin antibiyotik
bahseder.
• Antibiyotik kullanımının bağırsak florasına etkilerini ve bilinçsiz antibiyotik kullanımının zararlarını belirtir.
kullanımının bağırsak florasına etkileri ve bilinçsiz antibiyotik kullanımının zararları hakkında verilen soruları
cevaplaması istenir. Böylece öğrencilerin bu aşamaya kadar öğrendiği konuları yeni bir durum ile ilişkilendir-
mesi beklenir.
ANTİBİYOTİKLERİN AKILCI KULLANIMI
Antibiyotiklerin etkinliğinin sürdürülebilmesi için tek çare antibiyotiklerin akılcı kullanımıdır. Doğru antibiyotik
kullanımı için öncelikle, tanı açısından gerekli değerlendirme yapılmalıdır ve mikrobiyolojik olarak bakteriyel
bir enfeksiyonun varlığı ispatlanmalıdır. Sonrasında uygun kullanım açısından doğru tanı, doğru antibiyotik en
uygun yol ve etkin dozdur. Ayrıca, optimum aralıklarla ve uygun süreyle kullanılmalıdır.
Enfeksiyonun varlığı ispat edilmeden önsezi ya da ihtimalle antibiyotik tercih edilmesi, kültür sonucuna uygun
olmayan antibiyotik kullanımı, gerekli olmadığı hâlde aynı anda birden fazla antibiyotiğin kullanılması, yeter-
siz veya aşırı doz verilmesi antibiyotiklerin uygunsuz kullanımına örneklerdir. Antibiyotikler sadece bakteriyel
enfeksiyonlara karşı etkilidir. Yaygın olarak yanlış kullanımın gözlendiği soğuk algınlığı veya grip gibi virüslerin
neden olduğu enfeksiyonlar için çözüm değildirler.
Unutmayalım ki antibiyotikler; ateş düşürmez, ağrı dindirmez, virüslere bağlı enfeksiyonları tedavi edemez.
Antibiyotikleri doğru kullanma konusunda toplum olarak farkındalığımızı artırmamız gerekmektedir.
Fikir üretme ve değerlendirmenin amaçlandığı tartışma sürecinde sınıfın tamamı tartışmaya katılacak ve kısa
süre içinde tüm grubun fikirleri alınacaktır. Böylece iletişim becerisi de sağlanmak istenmiştir.
Kazanımın ‘’a’’, ‘’b’’ ve ‘’c’’ maddeleri ile bağlantı kurulur.
Burada amaç öğrencilerin eski bilgi ve yeni bilgiyi karşılaştırarak yeni bilgiye anlam kazandırmasına ve yorumla-
masına yardımcı olmaktır.
259
259