Page 127 - Türkçeyi Etkili Kullananlar
P. 127

Etkinlik




            1.   Mehmet Akif Ersoy, dil ile ilgili düşüncelerini açıklayarak anlatmak yerine eserlerini yazarken
                 araya yerleştirdiği ifadeler ile vermiştir.

                 Fatih Kürsüsünde adlı bölümden alınan aşağıdaki dizeleri okuyunuz, dizelerden hareketle
                 soruları yanıtlayınız.


                       Tasarrufâtını aynen alırsak İngiliz’in,
                       Fransız’ın, ne olur hâli, sonra, şîvemizin?

                       Lisânın olmalıdır bir vakar-ı millîsi,
                       O olmadıkça müyesser değil teâlîsi.
                                                                   teâlî: yücelmek, yükselmek
                 a) Bu ifadelerden hareketle Mehmet Akif’in dil anlayışı ile ilgili neler söylenebilir?

                     .................................................................................................................................................................
                     .................................................................................................................................................................

                     .................................................................................................................................................................
                     .................................................................................................................................................................

                     .................................................................................................................................................................

                 b) Sizin bu konu ile ilgili düşünceleriniz nelerdir?
                     .................................................................................................................................................................

                     .................................................................................................................................................................
                     .................................................................................................................................................................
                     .................................................................................................................................................................



            2.   Aşağıdaki parçadan ve Mehmet Akif Ersoy’un “millî şair” kimliğinden hareketle “millî şair”,
                 “millî dil”, “millet” ve “tarih” arasındaki bağlantıyı açıklayınız.


                  “İstiklâl Marşı’na hazırlanırken, Mevlâna’nın neyi gibi içinin bomboş olduğunu ve oradan
                  Türk milletinin şuurunun ve şuuraltının esatiri sesler biçiminde, coşkun bir sel gibi boşalıp
                  aktığının kuşkusuz farkında olmalıdır. Kendi milleti için “Ne büyüksün ki kanın kurtarıyor
                  tevhidi” diyebilen ve Çanakkale’de şehit düşen askerlerin üzerine de tüllenen mağribî
                  akşamları şal gibi örtmeye kalkışan bu adamın çizdiği ebedi tabloların, bir başka örneği değil
                  de nedir İstiklâl Marşı? (…) Kendi milletine böyle yüksek bir anlam yükleyerek, ebediyet
                  aynasında onu unutulmaması gereken tarihi bir sorumluluk şuuru içinde vasfetmesi oldukça
                  manidardır.”

                                                                           (İstiklâl Marşı’nın 100. Yılına Armağan - 1)

                 ...........................................................................................................................................................................

                 ...........................................................................................................................................................................
                 ...........................................................................................................................................................................

                 ...........................................................................................................................................................................
                 ...........................................................................................................................................................................

                 ...........................................................................................................................................................................


                                               Türk Dili ve Edebiyatı                                          125
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132