Page 28 - Ortaöğretim Veli Rehberlik Kitabı 1
P. 28

Ruh Sağlığı




             » Çocuğunuzun duygularını sıcaklık ve şefkatle kabul etmeye çalışın. Bu, çocuğunuzun kendine şefkat geliştirmesine
             yardımcı olabilir. Ayrıca çocuğunuzun zor zamanlarında veya sonrasında “kendine dönmesine” yardımcı olabilir.

              » Çocuğunuza korkularıyla yüzleşebileceğine ve zor durumlarla başa çıkabileceğine güvendiğinizi söylemek ona
             güven verecektir.
              » Çocuğunuzla problem çözme alıştırmaları yapabilirsiniz. Bu, çocuğunuzun sorunlar üzerinde çalışma ve kendi
             başına çözüm bulma becerilerini geliştirmesine yardımcı olabilir.
              » Çocuğunuza ve sağlık uzmanına, tedavinin bir parçası olarak üzerinde çalıştıkları stratejileri sormanızda yarar var.
             Çocuğunuzun bu stratejileri evde uygulamasına yardımcı olabilirsiniz.
              » Çocuğunuz için önemli bir rol modelsiniz. Yetişkin stresi veya yetişkin kaygısı yaşıyorsanız, yardım arayarak ço-
             cuğunuza da harika bir örnek oluşturabilirsiniz.
              » Çocuğunuzu endişe duyduğu şeyler için küçük hedefler koymaya nazikçe teşvik edebilirsiniz. Yüzleşmeye hazır
             hissetmediği durumlara zorlamaktan kaçınmanız iyi olacaktır. Örneğin çocuğunuz başkalarının önünde perfor-
             mans sergileme konusunda endişeli olabilir. İlk adım olarak çocuğunuzun repliklerini ailenin önünde uygulamasını
             önerebilirsiniz.
              » Çocuğunuzla vakit geçirerek, sevdiği insanlar ile vakit geçirmesini, düzenli ve sağlıklı beslenmesini, yeterli fiziksel
             egzersiz yapmasını ve kafein, alkol gibi maddelerden uzak durmasını sağlayarak kaygı düzeyini yönetmesine
             yardımcı olabilir ve güvenlik hislerini arttırabilirsiniz.
              » Çocuğunuzu aşağıdaki stratejileri kullanmaya teşvik edebilirsiniz:

              •  Kendi kendine olumlu konuşma (Örneğin “Bunu halledebilirim. Daha önce de buna benzer durumlarla karşılaştım.”)
              •  Kendine şefkat (Örneğin “Bunu diğer insanlardan farklı yaparsam sorun olmaz. Bu yöntem işime yarıyor.”)

              •  Girişkenlik (Örneğin “Bu projeyle ilgili yardıma ihtiyacım var, yardım isteyebilirim.”)


























        Obsesif Kompulsif Bozukluk (Takıntı Bozukluğu)
        Takıntı, gencin istemediği ama düşünmekten kendini alamadığı düşünceler, görüntüler ya da dürtülerdir. (Örneğin kirli
        kulplara dokunup hastalanmaktan korkmak, işler belirli bir düzende yapılmadığında [örneğin kitaplar doğru şekilde sı-
        ralanmadığında] korkunç bir şey olacağını düşünmek). Bir çocuk bu düşüncelere sahip olduğunda aynı zamanda çok
        endişe duyar veya korkmuş hissedebilir.
        Kompulsiyon ise gencin tekrar tekrar yapması gerektiğini hissettiği davranışlardır (Örneğin tekrar tekrar elleri yıkamak,
        dua etmek, istiflemek, yani hiçbir şeyi atamamak, saymak veya dokunmak). Bazen gençler kompulsiyonu takıntılı bir
        düşünceyi durdurmak için yapabilirler. Bazen de neden böyle hissettiklerini ve davrandıklarını bilemeyebilirler.

        Takıntı ve kompulsiyonlar gençlerin rahatlamasını ve hayattan zevk almasını engelliyorsa bu durum obsesif kompulsif
        bozukluk (OKB) olabilir.



                                                                                                                                                                                  29
                                                           28
                                                           28                                                                                                                     29
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33