Page 104 - Biyoloji - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 104
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü BİYOLOJİ 10 51
3.ÜNİTE > Ekosistem Ekolojisi ve Güncel Çevre Sorunları Kazanım 10.3.1.3. Ekosistemde madde ve enerji akışını analiz eder.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi BOZKIRDA BESLENMEK 20 dk
Amaçları Canlılarda besin ve enerji akışını açıklayabilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki görsel ve metinden hareketle soruları cevaplayınız.
Bozkır, kıtaların iç bölgelerinde yağış miktarı 500-300 mm’ye düştüğü zaman ormanlar yerini otsu
bitkilere ve çalılara bırakır. Bozkır kuşağı denen bu bölgelerde görece kurak, ama çok sıcak olmayan
yazları çok soğuk kışlar izler. Bu nedenle bozkırlar, genellikle orta enlemlerde orman ve çöl kuşakları
arasında yer alan geçiş zonlarında oluşmuşlardır ve bu çetin koşullarda yaşamaya uyum göstermiş
binlerce canlıya ev sahipliği yaparlar.
Bir bozkır ekosistemindeki besin ağı yukarıdaki şekilde gösterilmiştir. Besin maddelerinin üreticiler-
den tüketicilere doğru aktarılmasıyla besin zincirleri oluşturulur. Besin zincirlerinin bir araya gelme-
siyle besin ağı oluşur. Ekosistemlerde besin ve enerji akışı besin ağı aracılığıyla gerçekleşir. Beslenme
yoluyla aktarılan enerji, üreticilerden tüketicilere doğru tek yönlü olarak iletilir. Yeryüzünün ana ener-
ji kaynağı Güneş’tir. Otçullar bitkilerden, etçiller de otçullardan besin sağlar.
ahin Çakal
Dağ Aslanı
Porsuk
Yarasa
Kertenkele
Yılan
Geyik
Fare
Böcekler
Sincap
Adaçayı Kaktüs Kır Çiçeği
Güne
Görsel: Örnek besin zinciri
1. Görselde oluşturabileceğiniz en uzun ve en kısa besin zincirini belirleyiniz.
103