Page 757 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 757

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10


                                                CEVAP ANAHTARLARI
               katacak olursak söyledikleri şiirlerde gittikleri her yerin izlerini,   Etkinlik No.: 25
               oraya ait kültür esintilerini görmek mümkün olacaktır. Âşık, taşı-
               dığı yaşam ve kültür mirasını halkla paylaşmış olacağından oradan   1.  Öğretici  metinlerde  yazar  ile  anlatıcı  aynıdır.  Okuduğumuz
               ayrıldığında bile o miras, kalanlar tarafından devam ettirilecektir.   Tarihten Geleceğe Türk Dili metni de öğretici bir metindir ve bak-
               Günümüzde bu misyonu tam anlamıyla üstlenecek bir temsilci ola-  tığımızda yazar ile anlatıcı aynı kişidir. O nedenle yazar, vermek
               bileceğinden şüpheliyim. Şu andaki saz sanatçılarına da âşık diyor-  istediği anlamı yorumlamaya meydan vermeden iletir. Bu durum
               lar ama bunun doğru olduğunu düşünmüyorum. Sadece saz çalıp   metnin anlatımına kanıtlanabilirlik özelliği kazandırır.
               türkü söyleyerek bu mirası devam ettirebilmek mümkün değil.   2.  Olası Cevap:
             3.  Olası Cevap:                                 Metin, Türkçenin tarihî gelişimi hakkında bilgi verdiği için öğ-
               Bunun cevabını sözlü geleneğin zayıflaması olarak verebiliriz.   retici metindir. Nesnel ifadeler herkesçe kabul görmüş, kanıt-
               Küçük yerlerde yetişen âşıkların şiirleri, sözlü şekilde farklı yer-  lanabilir yargılardır. Öğretici metinlerde nesnel ifadeler öznel
               lerde söylenmeye devam ettiği için yazılmasa da unutulmuyordu.   ifadelerden daha fazla olmalıdır. Böylece metnin güvenilirliği ve
               Bugüne baktığımızda yazılı olmayan hiçbir şeyin kalıcı olamaya-  inandırıcılığı artar ve metin okuyucunun başvurabileceği bir kay-
               cağına emin olabiliriz. Ayrıca tek bir saz, tek bir şair son teknolo-  nak niteliği kazanır.
               jiyle donatılmış modern müziğin karşısında ne kadar direnebilir   3.  Verilen metin edebî bir metne dönüşürdü. Ancak yazar aynı za-
               ki? Kimi doyurabilir? Üstelik âşıkların anlatmak istediklerini din-  manda anlatıcı olmazdı. Kurgusal anlatıcı kullanılırdı. Metin bil-
               leyecek birilerini bulmak “herkesin her şeyi bildiği” bu çağda ne   gilendirici olmaktan çıkıp heyecan, zevk veren bir metin özelliği
               kadar mümkün olabilir?                         kazanırdı. Nesnel anlatımdan çok öznel ifadeler ağırlıklı olurdu.
                                                              Okuduğumuz metnin tamamında kullanılan gerçek anlamlı keli-
             Etkinlik No.: 24                                 meler, yerini çoğunlukla mecaz anlamlı kelimelere bırakırdı.
             1.  Olası cevap:
                                                            Etkinlik No.: 26
               1. bilgi cümlesi: Eski Türk şiirinin vezni, hecelerin sayısına daya-
               nan hece vezni iken bu dönem şiirimizde aruz vezni kullanılmaya   1.  Amacı bilgilendirmek olan yazarın konuyu ele alışında “Bu ne-
               başlamıştır.                                   sil doğuya giden bir gemide Batı’ya yüzünü çevirmiş bir yolcuya
               Yorum cümlesi:                                 benzer. “ gibi ifadelerle öznellik yer yer bulunmakla birlikte nes-
                                                              nelliği ön planda tuttuğu görülür. Yazar “Tanzimat Fermanı’nın
               Eski Türk şiirinin vezni, hecelerin sayısına dayanan hece vezni   ilan edildiği bu tarih, öncelikle askerî alanda yapılmak istenen
               iken bu dönemde, şiire muhteşem bir ahenk katan aruz vezni kul-  düzenlemeleri içine alır.” tarzı nesnel ifadelerle herkes için geçerli,
               lanılmaya başlamıştır.                         kanıtlanabilir bilgiler ve açıklamalar sunmuştur.
               2. bilgi cümlesi: Bu kaynaklardan beslenen edebiyatımız; yeni   a) İki metnin bakış açısı farklıdır. Öyküleyici metin örneğinde
               dinin kitabını, peygamberini, inanç esaslarını, ahlaki değerleri-  2.  kahraman bakış açısı kullanılmıştır. Yani anlatıcı kurgusaldır.
               ni, insan ve dünya anlayışını, tasavvufi ilkelerini vb. açıklayan bir   Yazar değildir. Çağdaş Türk Edebiyatı Üzerine adlı metinde ise
               muhtevaya bürünmüştür.                          yazar ve anlatıcı aynı kişidir. Yani yazar gerçektir.
               Yorum cümlesi:                                 b) Öğretici metinle öyküleyici metnin yazarlarının bakış açısının
               Bu kaynaklardan beslenen edebiyatımız; yeni dinin kitabını, pey-  farklı olması anlatımı etkilemektedir. Öğretici metinde yazar
               gamberini, inanç esaslarını, ahlaki değerlerini, insan ve dünya   aynı zamanda anlatıcı olduğu için konuya tarafsız yaklaşır.
               anlayışını, tasavvufi ilkelerini vb. açıklayan muazzam genişlikte   Metne kişiliğini yansıtmaz. Anlatımda nesnel bir tavır sergiler.
               bir muhtevaya bürünmüştür.                      Öyküleyici metinde yazar anlatıcı olmadığı için öznel anlatım
                                                               çoğunluktadır. Kurgusal bir anlatım ön plandadır.
             2. a) Bir milletin edebiyatının, inançlarına göre şekillendiğini söyle-
                 yebiliriz. İnsanlar, duygu ve düşüncelerini aktarmak istedikle-  3.  Olası Cevap:
                 rinde edebiyat ürünlerinden faydalanırlar. Bu nedenle edebiyat   “Arkadaşlarımla yenilenmeye ve Batı tarzını yakalamaya çalışan
                 aynı zamanda meydana getirildiği dönemin bir yansımasıdır.   sanatkârlardık. Bu nedenle 1839 yılı bizim için önemli bir tarih-
                 Din de tüm hayatı etkisi altına aldığı için edebî eserlerde dinin   ti. Tanzimat Fermanı’nın ilan edildiği bu yılda öncelikle askerî
                 yansımasını rahatlıkla görebiliriz.          alanda yapılmak istenen düzenlemeler gerçekleştirilmişti. Zaten
               b) Olası Cevaplar:                             Tanzimat kelime olarak; tanzim etmek, düzenlemek demekti.
                 Din ve edebiyat karşılıklı olarak birbirlerini etkiler ve kendi   Yeni Türk edebiyatının Batılı manada olanı bize göre bu tarihte
                 içlerinde birbirlerinden faydalanır. Dinî eserler, edebiyattan   başladı.”
                 büyük ölçüde yararlanmıştır. Dinin  gerekleri,  inanç esasları   Okuduğumuz metinden alınan parçanın inandırıcılığı daha fazla-
                 vb. edebî metinlerden faydalanılarak topluma anlatılır.  dır. Çünkü anlatıcısı yazarın kendisidir. Yani yazar gerçek kişidir.
                                                              Anlatıcısını değiştirdiğimiz metin örneğinin ise anlatıcısı kurgu-
             3. Tablo buradaki gibi oluşturulabilir.          sal metin için oluşturulmuştur.
                            İslami Dönem    İslamiyet Öncesi    Etkinlik No.: 27
                            Türk Edebiyatı   Türk Edebiyatı
                                                           1.  Tarihî metinlerde amaç gerçeği doğrudan ortaya koyma, bilgi
                Nazım    Dörtlük, beyit, bent  Dörtlük        verme ve öğretme olduğu için anlatıcı gerçek kişidir. Yani yazar
                Birimi                                        ve anlatıcı aynıdır. Edebî metinler gerçeği kurguladığı için yazar
                Nazım    Gazel, kaside, mesnevî, rubâî,   Koşuk  kendisi anlatıcı değildir. Anlatıcı kurgulanan bir kişidir.
                       muhammes, müseddes,
                Şekilleri                                  2.  Olası Cevap:
                       terci-i bend, terkib-i bend            Katılıyorum. Çünkü gerçeğin kurgulanarak heyecan, merak vb.
                Vezin  Hece ölçüsü, aruz ölçüsü  Hece ölçüsü  unsurların kullanılması okuyucuyu her zaman etkiler, okuyucu-
                                                              nun aklında kalır ve dikkatini çeker.



                                                                                                   755
   752   753   754   755   756   757   758   759   760   761   762