Page 775 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 775

Metinde Siymâ Bey’in içinde bulunduğu durum ve sahip oldu-
                                                                 ğu özellikler ile beklentileri arasında uyumsuzluk vardır. Yazar
                                                                 bu durumu ortaya koymak için Siymâ Bey’in durumunu oku-
                                                                 yucunun  gözleri önüne  serecek  kişi  olarak  Salih Bey’i ortaya
                                                                 çıkarır. Salih Bey, Siymâ Bey’e gerçeği çarpıcı bir şekilde dile
                                                                 getirir.
                                                              3.
                                                                 Benzerlikler: İki arkadaş da gezip tozmayı seven, arkadaş ara-
                                                                 yan kişilerdir. Her ikisinin de ekonomik durumları pek parlak
                                                                 değildir.
                                                                 Farklılıklar: Siymâ Bey, sahip oldukları ile beklentileri arasında
                                                                 büyük farklar bulunan ama içinde bulunduğu durumun farkın-
                                                                 da olmayan bir kişi iken Salih Bey sahip oldukları ile beklentile-
                                                                 ri tutarlı olan, hayalperest olmayan bir kişidir.
                                                                 Yukarıdaki benzerlik ve farklılıklarını göz önünde bulundur-
                                                                 duğumuzda  Salih  Bey’in  toplumda  daha  çok  kabul  göreceği
                                                                 anlaşılmaktadır. Çünkü Salih Bey, sahip olduğu özellikleri ile
                                                                 hayattan beklentileri tutarlı olan, durumlara ve olaylara gerçek-
                                                                 çi yaklaşan, olduğu gibi görünen biridir.
                                                              4.
                                                                 Günümüzde günlük hayatta ve özellikle de sosyal medyada
                                                                 kendini olduğundan farklı gösterme çabası içinde olan ve hiçbir
                                                                 şeyi beğenmeyip büyük beklentilere sahip olan, gerçekçi olma-
                                                                 yan insanlar vardır.
                                                              5.
                                                                 Bu unsurlar Siyma Bey’in özelliklerini ortaya koymak, okuyu-
                                                                 cuyu meraklandırmak, hikâyeye okuyucunun ilgisini artırmak
                                                                 ve ana çatışmaya ortam hazırlamak üzere verilmiştir. Bunlar
                                                                 olmasaydı ana çatışma eksik kalacak ve Siymâ Bey’in davranış-
                                                                 ları okuyucular tarafından tam olarak anlamlandırılamayacaktı.
                                                                 a) Nine ile genç kızın farklı eğitimler alması
                                                              1.
                                                                 b) Kuşak çatışması
                                                                 c) Nine, mutluluğu eskide bulurken torun için mutluluk yenide-
                                                                   dir.
                                                                 ç) Nine gelenek ve âdetlerle yaşarken torun bu gelenekleri unut-
                                                                   muştur.
                                                              2.
                                                                 Bence, bugünkü nesil güvenilmesi gereken bir nesildir. Genç
                                                                 kuşak artık araştırıyor, sorguluyor ve kendine ters gelen olay ve
                                                                 durumlardan uzak duruyor. Kendi fikirleriyle kendine güvene-
                                                                 rek hareket eden bu nesil, her zaman sorumluluğunu bilen bir
                                                                 nesildir.
                                                              3.
                                                                 Olası Cevaplar
                                                                 Nineye göre, “alaylılar” daha başarılıdır çünkü onların oynadığı
                                                                 filmlerde alaylıların insana olan bakış açıları, sevgi, samimiyet
                                                                 ve dostluk olarak filmlere yansımıştır. Onların özellikle sinema-
                                                                 ya olan sevgileri, bugün bile tekrar tekrar seyredilen filmlerinde
                                                                 hissedilmektedir.
                                                                 Genç kıza göre, “okulluların” çektiği filmler daha başarılıdır. Rol
                                                                 aldıkları bu filmler eğitimlerinin de etkisi ile eskiye göre daha
                                                                 üst düzeydedir. Onların oynadığı filmler, dünya sinemasında
                                                                 yer bulmakta, birçok ülkede film festivallerine katılmakta, bu
                                                                 festivallerden ödüller almaktadır. Bu filmler böylelikle ülkemizi
                                                                 dünyaya tanıtmaktadır.
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                       2. Etkinlik No.: 10
                                                                TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
                                                CEVAP ANAHTARLARI
               Kafiyelerin bu şekilde belirlenmesi sağlanır. Kafiye örgüsünün   Ka-çan bî-vefâ-dır/sevgili dostun          11
               nasıl oluştuğu açıklanır.                      Yâr ol-maz a-kı-bet/ol gö-zü mes-tin,    11
                                                              Ge-rek Ne-sî-mî-veş/yüz-se-ler pos-tun,   11
             2.  Bu dizelerde baskın olan a sesi on kez, l sesi altı kez tekrarlamıştır.   Ge-rek Man-sur gi-bi/zül-fü dâ-re var.    11
               Bu tekrarlar şiire ahenk ve söyleyiş güzelliği katmıştır. Seslerin   Koşmalarda  nazım  birimi  dörtlük,  birim  sayısı  3 ile  5 dörtlük
               uyumu şiirin etki gücünü arttırmıştır.         arasındadır. Genellikle hece ölçüsünün 6+5, 4+4+3 kalıbıyla söy-
             3.  Gider kış, elbet gelir yaz                   lenir. Kafiye düzeni genelde abab (aaab, aaaa ilave edilir.), cccb,
               Gurbettesin başta hasret                       dddb, eeeb, fffb şeklindedir.
               Hasretimi alacaksan
               Arada sırada mektup yaz                     2.  İşlediği konular, nazım birimi, hece ölçüsü, kafiye çeşidi yönün-
               Sözcüklerin sesteş özelliklerinden yararlanılarak cinaslı kafiye oluştu-  den benzerlik gösterdiğinden koşukların devamıdır.
               rulduğu vurgulanır. Öğrencilerden uygun örnekler yazmaları istenir.  3.  Koşma, âşık edebiyatı nazım şeklidir. Şairler, son dörtlüklerde
             4.  Ka-le-nin ar-dın-da/üç a-ğaç in-cir          6+5  mahlaslarını kullanırlar. Âşık edebiyatı geleneğidir, buna halk
                                                              edebiyatında tapşırma denir. Anonim halk edebiyatında söyleye-
               E-lim-de ke-lep-çe/boy-num-da zen-cir  6+5     ni belli olmadığı için tapşırma söz konusu değildir.
               Çek-me zen-cir-leri/kol-la-rım in-cir       6+5
               Türkülerde en çok tercih edilen ölçü 11’li hece ölçüsüdür. Bunun   Etkinlik No.: 97
               dışında da başka ölçüler kullanılır ancak 6+5 duraklı ölçü, ritim   1.
               yönünden daha çok tercih edilmiştir.           Şiirin nazım birimi beyit, birim sayısı otuz ikidir. Kafiye örgüsü
                                                              aa, ba, ca, da … xa şeklindedir. Biriminin beyit olması, birim sayı-
             Etkinlik No.: 94                                 sının otuz iki olması divan edebiyatı nazım şekillerinden kasideyi
                                                              düşündürmektedir.
             1.  Şiirde kullanılan kafiye, redif, ölçü, tekrar eden dizeler, sözcük
               grupları şiirin akılda kalmasını sağlıyor. Dilin sade oluşu, basit-  2.  Abartılı bir övgü vardır. Bu şehr-i Stanbul ki bî-misl ü bahâdır/
               miş gibi görünen söyleyişler şiirin ezberlenmesini sağlamaktadır.  Bir  sengine  yek-pâre  ‘Acem  mülkü  fedadır./Bir  gevher-i  yektadır
                                                              iki bahr arasında/Hurşîd-i cihan-tâb ile tartılsa sezadır vb. (Öğ-
             2.  … bel     -imizi  a                          rencilerin bulacağı diğer övgü beyitleri üzerinden tema ve tür ile
               … dil      -imizi  a                           ilişkilendirilir.) Kasideler bir övgü şiiridir, bu şiirde de İstanbul
               … hal     -imizi  a                            ve dönemin sadrazamı övülmektedir. Nesib (giriş) bölümünden
               … Selam olsun  b                               alınmıştır, bu bölümde tasvir yapılır. İstanbul tasvir ediliyor.
               -l Sesi yarım kafiye, -imizi sesleri redif olarak kullanılmıştır. Kafi-  3.  Kasideler övgü şiiridir ve devlet büyüklerini övmek için yazılan
               ye örgüsü aaab şeklindedir.                    kasidelere methiye denir. On yedinci beyit ile yirmi dokuzuncu
             3.  Şiire ahenk katmış, söyleyişi ve anlamı etkili kılmıştır. Şiirdeki di-  beyte kadar dönemin sadrazamı övülmüştür. Kasidelerin methiye
               ğer ritmik unsurlarla birlikte söyleyiş güzelliği katmıştır.  bölümünde kasidenin sunulacağı kişi (dönemin devlet adamla-
             4.  Sa-lâ ve-r(i) le/kas-dı-mı-za     4+4        rı) övülür. Bu bölüm kasidenin asıl bölümüdür, şair hünerini bu
               Gi-der ol-duk/dos-tu-mu-za      4+4            bölümde  gösterir.  Devlet  büyüklerine  sunulduğu  için  ve  amaç,
               Na-maz i-çin üs-tü-mü-ze         4+4           devlet büyüklerinin takdirini kazanmak olduğu için abartma söz
               Du-ran-la ra/se-lam ol-sun        4+4          konusudur.
               İlahiler genel olarak 8’li hece ölçüsü ile söylenir, halk edebiyatın-
               da olduğu gibi genelde yarım kafiye kullanılır, aaab, cccb, dddb   Etkinlik No.: 98
               şeklinde kafiye örgüsü vardır.               1.  Şiirin  nazım  birimi  dörtlük,  birim  sayısı  beştir.  Kafiye  örgüsü,
                                                              abcb, dddb, eeeb, fffb, gggb şeklindedir. Halk edebiyatı âşık tarzı
             Etkinlik No.: 95
                                                              şiir şekillerinden koşmayı düşündürmekte ancak tasavvufi konu-
             1.  Gül erken ve  gülerken sözcüklerinin yazılışları aynı, anlamları   yu işlediği için ilahi nazım türünü de çağrıştırmaktadır.
               farklıdır. Sesteş sözcüklerle yapılan bu tür kafiyelere cinaslı kafiye
               denir.                                       2.  Allah aşkını işlemesi, tasavvufi bir tema olması, pir ifadesinin
                                                              geçmesi sebebiyle bu nazım türü nefestir.
               Olası Cevap:                                 3.
               Tabakta elmam dilim                            Halk edebiyatı içerisinde dinî tasavvufi halk edebiyatı geleneğine
                                                              aittir. Allah sevgisi işlenmesi, insanıkâmil düşüncesine yer ver-
               Bahçemde iki gülüm                             mesi geleneği belirlemede etkili olmuştur.
               Ne bilirsem sendendir
               Ey benim güzel dilim                         Etkinlik No.: 99
            2.  Mâniler genelde 7’li hece ölçüsü ve aaba kafiye düzeni ile söylenir.
                                                           1.  Birbiri ile anlam ilişkisi bulunan bu sözcüklerle yapılan tenasüp
            3.  … karda kaldı                                 (uygunluk) sanatını pekiştirmek ve yaparak öğrenmesi için öğ-
               … zârda kaldı                                  rencilere bir dörtlük yazdırılır.
               … kapısı kilitli                               Olası Cevap:
               … yârda kaldı                                  Anne sıcaklığını verirken çocuklara
                                                              Uykular derinliğini arar ninnilerde
               Mânide -ar ile kafiye, -da kaldı sesleri ile redif yapılmıştır. Bu ses-  Dilini bileğiler çocuklar annelerinde
               lerin uyumu mâniye ahenk, söyleyişte kıvraklık sağlamıştır.
                                                              Uyku çocukta, ninni annede.
             Etkinlik No.: 96                              2.  Lâle eydür ben lâleyim/kişileştirme, intak
            1.  Şiirin  nazım  birimi dörtlük,  birim sayısı beştir. Kafiye  düzeni   Cümlenizden ben a’lâyım/kişileştirme, intak
               abab, cccb, dddb, eeeb, fffb şeklinde olup ölçüsü 11’li hece kalıbıdır.  Hem senâyım hem sefâyım/kişileştirme, intak
                                                              Kangımız a’lâ çiçektir/kişileştirme, intak, istifam
                                                                                                   773
   770   771   772   773   774   775   776   777   778   779   780