Page 777 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 777

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10


                                                CEVAP ANAHTARLARI

             3.  Osmanlı Devleti’nin Halep’i (Halep ile birlikte bütün Suriye alın-  Etkinlik No.: 111
               mıştır.) almasına bir gönderme vardır. Savaşlar beraberinde genç
               ölümleri de getirecektir. Şiirin teması da ölüm olduğu için tema   1.  Gülün rengi doğada kırmızıdır ve güzelliğin, zarafetin simgesi-
               ile ilişkilidir.                               dir. Şair, sevgilisinin güzelliğini yüceltirken hüsnütalil sanatından
             4.  Baykuşun ölümü haber veren uğursuzluğunu çağrıştırmaktadır.   yararlanmıştır. Sevdiği o kadar güzel ki gül kendi güzelliğinden
               (Öğrenciler virane, uğursuzluk, ölüm gibi sözcüklerle de cevap   utanmaktadır ve o yüzden kızarmıştır.
               verebilir.)                                 2.  Çiçekler doğal olarak dik durur, ayaktadır. Şair, bu durumu sev-
                                                              gilinin güzelliğine saygı olarak sunar. İfadeyi, anlamı vurgulamak
             Etkinlik No.: 108                                için bu yola başvurmuştur.
             1.  Her iki mâninin de aynı özellikleri göstermesi, aynı şiir gelene-  3.  Sevgilinin yaşadığı yer, sevgilinin her tavrı şair (âşık) tarafından
               ğinden beslendiğini gösterir. Bu mâniler, anonim halk edebiyatı   yüceltilir. Onun yaşadığı yer de cennetle ilişkilendirmiştir. Cen-
               ürünüdür, kuşaktan kuşağa aktarılarak aynı tarzda sürdürülür.  net bütün güzelliklerin sembolüdür, sevgili de orada yaşar.
             2.  Söyleyeni belli değil, sade dille söylenmiş, hece ölçüsü kullanıl-  4.  Sevgili yüceltildikçe âşık kendini değersiz görür, Ercişli Emrah da
               mış, nazım birimi dörtlüktür. Bu özellikler anonim halk edebiya-  alçak gönüllülük göstererek kendini değersiz sunuyor.
               tını düşündürmektedir.
                                                            Etkinlik No.: 112
             3.  Mânilerin ilk iki dizesi doldurmadır, asıl konu son iki dizede ve-
               rilir. Nazım birimi dörtlüktür. Hecenin 7’li kalıbıyla söylenir. Ka-  1.  Hayat tecrübesi fazladır. Birçok şeyi yaşayarak görmüş, gözlem-
               fiye örgüsü aaba şeklindedir, söyleyeni belli değildir. Konularına   lemiştir. Olup bitenleri artık dışarıdan gözlemlemektedir. İyi bir
               göre isim alan mâniler de vardır.              gözlemci olarak karşımıza çıkmaktadır.
             4.  Öğrencilerden hece ölçüsünün 7’li kalıbıyla, kafiye örgüsüne uy-  2.  Bu beyitte vurgulanan, gurur sarhoşları ve sonradan görmeler-
               gun bir mâni yazmaları beklenir.               dir. Zaman içerisinde yüksek mevki elde edip de sonra itibardan
               Olası Cevap:                                   düşen insanları kasteder. (Öğrencilerin, çevrelerinde gördüğü ya
                                                              da gözlemlediği bu tür durumlarla beyti yorumlaması beklenir.)
               Bahçelerinde kiraz
               Gelemem hava ayaz                           3.  Yaşananları içeriden ve dışarıdan gözleyen, tecrübesi yüksek in-
               Sevdiğimin emrinden                            sanı düşündürmektedir. Söylenenlerden sonra tekrar etmesinde
               Hiç çıkmaz gönül bu yaz                        olup bitenlere karşı ders çıkar, aynı hatalara sen düşme çağrısı
                                                              vardır.
             Etkinlik No.: 109                             4.  Şiir, dil ve ifade yönünden Arapça, Farsça tamlamalarla yüklüdür.
                                                              Söz sanatları yönünden zengindir. Rüzgâr, hazan, bahar sözcük-
             1.  Nazım birimleri dörtlük, 11’li hece ölçüsü kullanılmıştır. Kafiye   lerinin çağrışım değerinden yararlanılmıştır. Benzetme ve tezat
               örgüsü aynıdır. Dörtlüklerde şairlerin adı geçmektedir ve tema-  sanatları kullanılmış, bu da şiirde anlam derinliği oluşturmuştur.
               ları aşktır.
             2.  Aynı şiir geleneğine ait olduklarını, bu şiir geleneğinin usta-çırak   Etkinlik No.: 113
               ilişkisiyle kuşaktan kuşağa aktarıldığını düşündürmektedir.  1.  Şiirin en önemli özelliklerinden biri de zamanı ve coğrafyayı aşa-
             3.  Şairlerinin bilinmesi, halk diliyle söylenmesi, millî ölçü olan hece   rak günümüze gelmesidir. İşlediği tema, temanın işleniş şekli şiiri
               ölçüsünün kullanılması, nazım biriminin dörtlük olması âşık tar-  geleceğe taşır. Karacaoğlan da bu yönü yakalamış ve şiir günü-
               zı halk şiirini düşündürmektedir.              müzde de geçerliliğini korumuştur.
             4.  Öğrencilerden âşık tarzı şiirin özelliklerini pekiştirecek bir dört-  2.  Vefa duygusu, sır saklama, çok dinleyip az konuşmak, yaptığı
               lük yazması beklenir.                          iyiliği  kişinin  yüzüne  vurmamak,  iyilik  etmek,  kendini  yüksek
               Olası Cevap:                                   görmemek, seni sevenin emeğini harcamamak, kötü insanlarla
                                                              düşüp kalkmamak olarak belirlenebilir.
               Hayranî söyler başarır sözünü
               Düşman içinde ak eder yüzünü                3.  Bana arkadaşını söyle, sana kim olduğunu söyleyeyim.  İnsanın
               Bilmezsen dostunu, kendi özünü                 kimlerle oturup kalktığı onun kişilik özelliklerini yansıtır. Kötü
               Kaybedersin o güzelim gözünü                   insanlarla beraber olan, toplum içinde bizi küçük düşürebilir.
                                                              (Öğrencilerin günlük hayatta karşılaştığı bu durumu dizelerle
             Etkinlik No.: 110                                ilişkilendirmesi sağlanır.)
             1.  Gazelin nazım birimi beyit, koşmanın nazım birimi dörtlüktür.   4.  Şiir, dil ve ifade yönünden etkili bir söyleyişe sahip. Tema, nasihat
               Gazelde ağır bir dil kullanılırken koşmanın dili sade Türkçedir.   özellikleri taşıdığı için öğretici bir ifade ile dile getirilmiş. Öğreti-
               Gazelde Arapça, Farsça kelime ve kelime gruplarıyla birlikte sa-  ci ifadelerde dolaylı anlatımlara, söz sanatlarına çok rastlanmaz.
               natlı bir dil kullanılırken koşmada halk söyleyişlerine yer verilir-  Bu nedenle şiirde sade, açık bir anlatım var. Dil değişime açıktır,
               miş, söz oyunlarına başvurulmamıştır.          zaman içinde sözcükler söyleyiş ve anlam yönünden değişime uğ-
                                                              rar. Eylik- iyilik örneğinde olduğu gibi ifadeler değişir.
             2.  Şairlerin aldıkları eğitim, içinde bulundukları şiir geleneği onla-
               rın şiir anlayışını belirlemiştir. Benimsedikleri şiir geleneği, onla-  Etkinlik No.: 114
               rı böyle şiir yazma ve söylemeye yönlendirmiştir.  1.  Olası Cevap:
             3.  Nazım birimi beyittir, aruz ölçüsü kullanılır, Arapça, Farsça söz-  17. yy. divan şairlerinden olan Nef’î, edebiyatımızda övgü ve yergi
               cükler sıkça kullanılır, sanatlı bir dil vardır.  şairi olarak bilinmektedir. Şairin özellikle kendisi, edebî eserleri
             4.  İslamiyet öncesi şiir geleneğinin izleri vardır. Nazım birimi, kul-  ve şiir sanatındaki yaratıcılığı ile ilgili övgüsü edebiyatımızda onu
               lanılan ölçü, işlenen tema yönünden benzerlikler gösterir. Koşuk-  ayrıştıran yönlerdendir. Övgü, övünme ve yergide sınır tanıma-
               ların yerini zamanla koşmalar almıştır.        yan şairin kişiliğini de bu nitelikler belirlemiştir. Alıntılanan kasi-


                                                                                                   775
   772   773   774   775   776   777   778   779   780   781   782