Page 782 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 782

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
          5.  Aşk: Marangozluk yapan delikanlı ve Diyarbakır Beyi’nin dün-  4.  a)  Temayı güçlendirmekte daha etkili olmuştur. Konunun bu
             yalar güzeli kızı                               şekilde ilerlemesi, Demircioğlu’nun daha güçlü olduğu hâlde
             Sevgi: Marangozluk yapan delikanlının annesi    Köroğlu’na katılma olasılığını zayıflatarak olaya heyecan
             Merhamet: Marangozluk yapan delikanlının annesi ve Diyar-  katmış ve okuyucunun dikkatini çekerek metnin tansiyonunu
             bakır Beyi                                      yükseltmiştir.
             Öfke: Marangozluk yapan delikanlının annesi   b)  Başvururdum. Bu hile değildir. Bilgiyi kullanmaktır. Sına-
          Etkinlik No.: 132                                  madır.
                                                             Başvurmazdım. Kuvvetimle yenmeye çalışırdım.
          1.  Herhangi bir milletin mensubu olan kişiler hangi mevki ve
             makamda olursa olsunlar milletinin çıkarları için bütün ben-  5.  Köroğlu destanının önemli kahramanlarından biridir Demir-
             likleri ile mücadele etmelidir. Söz konusu vatansa gerisi teferru-  cioğlu. Destanın her kahraman için anlatılan bir parçası vardır.
             attır. Okuduğumuz metinden çıkardığımız yargı günümüzde    Köroğlu’nun adamlarının da en az Köroğlu kadar kuvvetli ve
             önemini artırarak devam ettirmektedir.  Okuduğumuz destanın   mert olduğunu vurgulamak içindir.
             kahramanı olan Alp Er Tunga gibi milleti ve vatanı için son   6.  Köroğlu’nun yerinde olmak isterdim çünkü ana karakter
             nefesimize kadar çalışan çabalayan bireyler olmak en önemli   Köroğlu’dur ve neticede de kazanan odur.
             amacımız olmalıdır.                           Güçlü olduğu hâlde Köroğlu’na özgür iradesiyle katılmış olması
          2.  Metnin 1. paragrafında Alp Er Tunga’nın fiziksel ve ruhsal    sebebiyle Demircioğlu’nun yerinde olmak isterdim.
             betimlemesi yapılmıştır. Alp Er Tunga arslan yeleli, servi boylu   Demircioğlu’nun yerinde olmak isterdim çünkü Demircioğlu
                                                           daha mert ve daha güçlü bir kişiliktir. Bu metnin temasının
             idi. Saldırırken timsah kadar cesur, av avlarken erkek arslan gibi
             çevik, vuruşmada savaş fili kadar kuvvetliydi. Yürüdüğü zaman   oluşmasında etkili olan da Demircioğlu’dur.
             yeri  sarsıyor, art arda attığı oklar vınlayarak göğü inletiyordu.”   Etkinlik No.: 134
             Bu cümleler onun fiziksel betimlemesini oluşturur. Dostlarına
             umut veren, kut veren dili, düşmanları için keskin bir kılıç idi.   1.  Olaya hareketlilik kazandırmış, çarpışma ihtimali gerilim mey-
             Bilgelikte ondan üstünü yoktu. Yüreği derya kadar geniş,  eli ise   dana getirmiş, okuyucu/dinleyicinin dikkatinin olay üzerine
             yağmur yağdıran bulut kadar cömertti. Bu cümleler ise onun   yoğunlaşmasını sağlamış ve merak duygusunu kamçılamıştır.
             ruhsal betimlemesini oluşturur. Gerçek hayatta ve günümüz   2.  a)  Muhtemel cevaplar şunlardır:
             dünyasında Alp Er Tunga gibi bir karaktere rastlamak imkân-  Bir insan; ilerlemiş yaşına, hayat tecrübesine, bulunduğu
             sızdır. Destanlardaki kahramanların çoğu olağanüstü özellik   konuma ve sahip olduğu maddi güce rağmen isabetli kararlar
             ve güçlere sahiptir. Milletler kendi kahramanlarını olağanüstü   alamayabilir. Daha genç ve deneyimsiz biri aklını daha iyi
             güçlerle donatarak yenilmez hâle getirmiştir. Onların başarıları   kullanarak doğru tercihler ortaya koyabilir. Bu nedenle onla-
             millet oluşumunda mihenk taşı olmuştur. İnsan olumlu ve   rın görüşleri de dikkate alınmalıdır.
             olumsuz özellikleri bünyesinde taşıyan bir varlıktır. Kurgu bir
             metin olan okuduğumuz bu destanda ise karakterler ya kusur-  Öğüt dinlemeyen biri ancak başına bir felaket gelince akıllanır.
             suz derecede olumlu ya da tamamen olumsuz özellikler taşı-  Başarıya ulaşmak için doğru bir hedef belirlenmeli, uygun
             maktadır. Bu da gerçek hayatla uyum taşımamaktadır.    stratejiler geliştirilmeli ve hayatın gerçeklikleri göz ardı edilme-
          3.  a)  Okuduğumuz metinde olaylar Kaz Oynı, İle Suyu, Dihistan,   melidir.
               Dihistan Kalesi, Rey, Buhara, Semerkant, Çac ve Gang gibi   b)  Olayla atasözleri arasında bağlantı görüyorum. Çünkü olayın
               yerlerde gerçekleşmiştir. Destanda olayların geçtiği yerle-  sonunda Akılay’ın öneri ve uyarılarının babasının düşün-
               rin çoğu günümüzde de bulunan yerlerdir. Okuduğumuz   celerinden isabetli olduğu görülmüştür. Bu durum aklı iyi
               destanda geçen ana olay; Türkler ve İranlılar arasındaki Alp   kullanmakta yaşın bazen önemli olmadığını gösterir. Kimi
               Er Tunga döneminde gerçekleşen mücadele ve savaşlardır.   zaman yaştan daha önemli olarak olgunluk, olaylara bakış
               Metinde geçen olaylar Saka Türkleri hükümdarı Alp Er Tun-  açısında isabetli olma, anlayıp dinleyerek fikir ve strateji
               ga döneminde gerçekleşmiştir. Alp Er Tunga, Peşeng, Kaz,   geliştirme becerisi vs. ön plana çıkabilir.
               Kubad, Barman, Zâl, Zev, Rüstem, Keykâvus okuduğumuz
               destanın kahramanlarıdır. Okuduğumuz destan ilahi bakış   3.  Muhtemel cevaplar şunlardır:
               açısı ile yazılmıştır.                      Manas gibi davranırdım. Çünkü olgun insan, iç çatışmaların-
             b)  Günümüzde isimleri değişmiş olmalarına rağmen çoğu yer   dan başarıyla kurtulmuş, bağışlayıcılık meziyetine sahip olan,
               bugün de var olan yerlerdir. Kaz Oynı, günümüzde Kazvin   erdemli kişidir.
               şehri olarak adlandırılmaktadır.            Şooruk Han gibi içinde olumsuz düşünceler besleyen kişilere
          4.  Milletinin düştüğü kıtlık ve savaş Alp Er Tunga’yı derinden   ibret olması ve onun insanlara karşı yaptığı kötülüğün karşılık-
                                                           sız kalmaması için onu en sert biçimde cezalandırırdım
             etkilediği gibi okuyucuyu da derinden etkilemektedir. Çünkü   4.  Gurur-tevazu/yüce gönüllülük, açgözlülük-kanaat, bencillik-
             millet sevgisi en önemli sevgilerdendir. Çok sevdiği milletini   akıl, hilekârlık-zekâ, kıymet bilmeme-vefa vs.
             korumak için ateşkes yapmak zorunda kalan Alp Er Tunga’nın
             yaptığını her yönetici yapardı. Metnin son bölümlerinde de   Etkinlik No.: 135
             görüldüğü gibi Alp Er Tunga bozguna uğramanın,  kaybetme-
             nin acısını benliğinde tüm gerçekliği ile hissetmiştir. Ateşkes   1.  Temel çatışma, iftiraya uğrayan Sarıkız’ın suçsuz olduğu hâlde
             imzalamak zorunda kalmıştır. Kendini milletine ve onun   toplum baskısına direnemeyen babası tarafından öldürülmek
             mutluluğuna adamış Alp Er Tunga’nın yaşadığı duyguları tam   istenmesi ve terk edilmesidir.
             anlamıyla benliğinde hisseden bir insan, Alp Er Tunga gibi   2.  Sarıkız’ın babası üzgündür ve kızını öldürmek istememektedir.
             davranırdı. “Söz konusu vatansa gerisi teferruattır.” bilincinde   İç çatışmasının kaynağı aynı anda ortaya çıkan karşıt iki duy-
             yetişenler için Alp Er Tunga örnek alınacak bir karakterdir.   gudur. Asıl niyeti iftiraya uğramış olan kızını kurtarmaktır, onu
             Onun yaptıkları ve yapamadıklarından çıkarılan dersler okuyan   cezalandırmak değildir, kızına kıyamaz.
             herkesin hayatına yön verecektir.             Onun yerinde ben olsaydım kızımı dinler, ona inanırdım; onu
          Etkinlik No.: 133                                terk etmezdim ve kızımın arkasında durarak iftira atanlara
                                                           gerekli cevabı verirdim.
          1.  a)  İşte o günden itibaren Demircioğlu da Köroğlu’nun delileri   3.
               arasına katılmış olur.                                   Kavram Düzleminde
             b)  Ben senin arkadaşın olmak isterim. Yoksa sen beni zorla esir   İdeal Değerler  Karşıt Değerler
               edemezsin.                                   İftira atmamak      İftira atmak
          2.  Köroğlu’nun aklını kullanması ve Demircioğlu’na oyun etmesi
             etkili olmuştur.                               Emanete sahip çıkmak  Emanete göz dikmek
          3.  Dostluk, mertlik, sözünde durma vb.           Dedikodu yapmamak   Dedikodu yapmak


          780
   777   778   779   780   781   782   783   784   785   786   787