Page 785 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 785

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                Bögü Kağan’ın sahip olduğu tek kötü özellik ise gurur ve kibire   4.  Ruşen Ali, babasına yapılan haksızlığa karşı çıkmayıp saz
                kapılmasıdır. Metinden Bögü Kağan’ın  bu kötü özelliklerinin    çalmaya, şiirler söylemeye devam etseydi metnin olay örgüsü
                Uygurların sonunu hazırladığı anlaşılıyor. Kağan olmak isteyen   tamamen değişirdi. Artık ortada bir destan kalmazdı. Metinde
                kardeşin mütevazı bir kişiliğe sahip olması bu nedenle gerekli-  bir çatışma olmayacağından Köroğlu Destanı da olmazdı.
                dir. Hangi başarıları kazanırsa kazansın gurura ve kibrin batak-
                lığına düşmemelidir.                       5.  Günümüzün fantastik kahramanları da tıpkı Köroğlu gibi hak-
                                                              sızlıklara karşı çıkmakta, zulme uğrayanlara yardım etmektedir.
             Etkinlik No.: 143                                Bu kahramanlar insanüstü özelliklere sahiptir. Oysa Köroğ-
                                                              lu’nun insanüstü bir özelliği yoktur.
             1.  Düşmanın nereden saldıracağını kestirebilmesi. Çok güçlü   Köroğlu Destanı ortaya çıktığı toplumun ve zamanın yaşam
                olması. Soğukkanlı duruşu. Savaşı en zor anında bile lehine   koşullarından, gerçeklerinden beslenerek oluşmuştur. Bugün si-
                çevirebilmesi.                                nemada izlediğimiz ya da çizgi roman biçiminde okuduğumuz
             2.  Katılıyorum. Çünkü olağanüstü özellikleri olan bir adamın   fantastik kahramanlar edebiyat tarihi içindeki karakterlerden
                savunduğu bir kaleyi almak zordur.            beslenen, çoğu zaman bir kişinin hayal gücüyle ortaya çıkan
                Katılmıyorum. Çünkü Şah Abbas kendi gücüne ve askerlerine   ürünlerdir.
                güvenerek yedi yıl emek verdiği kaleyi almak için daha akılcı   6.  Lakap ve unvanların insanın kişiliği üzerinde etkisi vardır.
                planlar yapabilirdi.                          Çoğu zaman insanlar kişisel özelliklerinden dolayı bir lakapla
             3.  a)  Şah Abbas yedi yıl bir kaleyi almak için emek vermiş asker   anılırlar. Dolayısıyla bu isim değişikliğinin Ruşen Ali’nin kişiliği
                                                              üzerinde bir etkisi vardır. Ben bir destan kahramanı olsaydım
                 kişilikli ve inatçı biridir aslında. Ama asker ve silah ile yene-  Elazığlı adıyla anılmak isterdim.
                 meyeceğini anladığı bir rakip vardır karşısında. Durumunu
                 bir oyunla test etmiş ve kararını vermiştir. Bu yönüyle Şah   Etkinlik No.: 145
                 Abbas küçük görülemeyecek bir düşmandır, gerektiğinde geri
                 çekilebilecek kadar sınırlarını bilen biridir.  1.  Munzur Baba efsanesi her ne kadar Munzur adlı çobanın ola-
                b) “ Zararın neresinden dönersen kârdır.” Çünkü yedi yılını   ğanüstü özelliklere sahip kişiliği etrafında oluşmuşsa da efsa-
                  kaybetmiş ve alamayacağını anladığı bir kale için daha fazla   nenin uzun yıllar boyunca dilden dile aktarılmasındaki temel
                  zaman ve asker kaybetmemeyi akıl etmiştir.   etken, bu kahramanın kişiliğiyle bütünleşmiş mekândır. Çünkü
                  “Bükemediğin eli öp başına koy.” Kaleyi fethedemeyince   mekânın temel unsurları olan dağa ve bu dağdan ilginç şekilde
                  askerlerini alıp geri gitmiştir.            kaynayan akarsuya Munzur adı verilmiştir. Bu adlandırmanın
                                                              nedeniyle ve bir kayada el izini andıran şeklin kaynağıyla ilgili,
             4.  Efsanenin sonunda Şah Abbas büyük bir yenilgiye uğrardı.   başta yörenin ziyaretçileri olmak üzere pek çok kişinin aklına
                Çünkü Abdurrahman Gazi’nin ermişliği ortaya çıkmazdı.  gelebilecek soruların cevabını bu efsanede bulmaktayız. Dolayı-
                                                              sıyla kahramanla özdeşleşen dağ ve çay, mevcut adlarıyla anıl-
             Etkinlik No.: 144                                dığı sürece halk arasında bu efsane yaşamaya devam edecektir.
                                                              Munzur Dağı ve Munzur Çayı farklı bir isimle anılsaydı efsane
             1.            Toprakla geçimini sağlayan, saz çalıp şiirler   muhtemelen unutulmuş olurdu.
                Yusuf Seyis  söyleyen biridir. Aynı zamanda seyislik mes-  2.  Efsanede Munzur adlı çobanla ilgili olağanüstü olayların (hac-
                           leğinde de ustadır. Haksızlığa uğramış ama
                                                              daki ağasına sıcak helva götürmesi, sırrı açığa çıkınca ortadan
                           yılmamıştır.                       kaybolması) yaşanmasını sağlayan unsur, köyün ağasının hacca
                           Bolu Beyi yöneticilik vasfı olmayan, zalim   gitmesidir. Olay akışı içinde bu mekân değişikliği gerçekleşme-
                           biridir. Çevresindeki insanların bilgi birikimi-  seydi alelade bir çoban sanılan Munzur’un gerçekte nasıl biri
                Bolu Beyi  ne güvenmediği ve her şeyi kendisinin bildi-  olduğu köylülerce anlaşılmayacak ve adı efsaneleşmeyecekti.
                           ğini düşündüğü için yanlış kararlar vermekte,
                           otoritesini sağlamlaştırmak için şiddete baş-  3.  Efsanelerde anlatılan olayın gerçek hayatta yaşanıp yaşanmadı-
                                                              ğı, olayın kahramanlarının birer gerçek kişi olup olmadığı kesin
                           vurmaktadır.                       olarak bilinemez. Ayrıca olayın yaşandığı zamandaki belirsizlik
                Ruşen Ali   Haksızlık karşısında susmayan, yiğit bir genç-  ve olağanüstü durumların varlığı, efsanenin inandırıcılığını
                (Köroğlu)  tir. Kendini geliştirmek için çabalamaktadır.    olumsuz etkileyebilir. Ancak olay kurgulanırken gerçek bir
                           O da babası gibi saz çalmaktadır.
                                                              mekândan söz edilmesi ve diğer ögelerin bu gerçek mekânla
                Kervancıbaşı  Tıpkı Bolu Beyi gibi gibi zalim biridir. Kendin-  ilişkilendirilerek anlatılması efsanenin inandırıcılığını artırır.
                                                              Mekânın gerçek oluşu efsaneyi dinleyen/okuyan kişilerde olay
                           den güçsüzlere karşı zalimce davranmaktadır.
                                                              ve kişilerin de gerçek olduğu, kanısının oluşmasını sağlar.
             2.  Seyis Yusuf kendisine yapılan haksızlık karşısında ümitsizliğe   4.  Toplumda kabul gören davranışlar kültürel değerler hâlinde
                kapılmamış, kendini bırakmamış; en iyi yaptığı işi yine en iyi   geçmişten günümüze kadar korunmuştur. Munzur Baba ef-
                şekilde yapmaya devam etmiştir.               sanesi günümüzden çok da uzak olmayan bir zamanda ortaya
                Ben de tıpkı Seyis Yusuf gibi davranır, yılmadan çalışıp çabala-  çıkmış olabilir. Efsane dilden dile aktarılırken anlatıcılar yaşam
                yarak haklılığımı ispat etmeye gayret ederdim.   görüşlerini ve idealize ettikleri değerleri metne yansıtmış ola-
                                                              bilirler vs.
             3.  a)  Bugünkü şartlarda böyle bir durum söz konusu olsaydı Ru-  5.  Değişmezdi. Çünkü insani değerleri özümsemiş kişiler hangi
                 şen Ali uğradığı haksızlığı yasal yollardan düzeltmeye çalışır,   dönem ve şartlarda yaşarsa yaşasın bu değerlerden taviz ver-
                 bunun yanı sıra sosyal medyadan ve basından yararlanarak   mezler. Munzur bu durumda yine güvenilir, mütevazı, hatır
                 olayı kamuoyu ile paylaşıp halkın desteğini alabilirdi.   sayan biri olmaya devam ederdi.
                b)  Bugün bazı insanlar karşılaştıkları olumsuz durumlarda   Değişebilirdi. Çünkü bazı imkânları elde edince başlangıçta
                  çevrelerinden destek ve yardım bulamayınca sosyal medyaya   sahip olduğu insani meziyetleri kaybeden pek çok kişiye rast-
                  yönelebiliyor. Kimi durumda bu durumlar karşılık bulamaz-  lanmaktadır. Çevre faktörünün insanların kişiliği üzerindeki
                  ken bazı durumlarda kişinin gerekli kamuoyu desteği ile   etkisi yadsınamaz.
                  sorununu çözdüğü de görülüyor. Sosyal medyanın zararları
                  olabilir ama çaresizlerin sesini duyurabilmesi bakımından   Etkinlik No.: 146
                  önemli bir alan bence bugün.
                c)  Doğru bir tavır değildir. Günümüzde her bireyin hakları ve   1.  Balasagun yakınına Şu Kalesi’nin yaptırılması
                                                               Balasagun’da sarayın bulunması
                 sorumlulukları vardır. Çevremizde gördüğümüz ya da bizzat
                 yaşadığımız olumsuzlukları elimizden geldiği kadar kendimiz   2. Semerkand, Balasagun, Taraz, İsbicab gerçek mekânlar; Altun
                 düzeltmeye çalışmalıyız. Kendi başımıza üstesinden gele-  Han adı verilen dağ ve tılsım konulan Şu şehri mitik mekândır.
                 mediğimiz durumlarda bir kurtarıcı beklemek değil, kanun   3. a) Olaylar birbirinin devamı olarak kronolojik bir sıra izler.
                 güçlerinden yardım istemek yapılması gereken en uygun
                 davranış olacaktır.                          b)  Destanda mekân sürekli oturulan yer değil, zafer kazanmak
                                                                                                   783
   780   781   782   783   784   785   786   787   788   789   790