Page 790 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 790

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
             ve rahatça akılda kalmasını sağlar. Böylece okuyucu tarafından   İki efsanede de kızların ölümüne üzümlerin arasına saklanmış
             metin bir çırpıda okunur. Bence olağanüstü ögeler sayesinde   bir hayvan sebep olmuştur.
             soyut  kavram ve duygular somut hâle getirilir. Bana göre me-
             tinde kullanılan olağanüstü ögeleri kaldırdığımızda geriye tarihî   2.  Tarih boyunca insanlar çeşitli sebeplerle göç etmek zorunda
             gerçeklik kalır. Bence metindeki olağanüstü unsurlar tamamen   kalmıştır. Efsane, destan, mani, türkü, ninni gibi sözlü ürünler
             düş ürünüdür ve gerçekleşmeleri mümkün olmayan yapılardır.   de çok farklı coğrafyalara bu göçler yoluyla taşınmış ve oralarda
             Metindeki olağanüstü ögeleri kaldırdığımızda edebî metin olan   bazı küçük değişikliklerle anlatılmaya ve yaşamaya devam et-
             metnimiz tarihî metne dönüşür. Bence metinde olağanüstü öge-  miştir. Bu iki efsanenin de pek çok açıdan benzerlik göstermesi,
             lerin kulanılması metni daha kolay yorumlamamızı sağlar. Bu   insanların göç ederken millî hafıza olan efsanelerini de yeni
             nedenle metinde olağanüstü ögelerin kullanılması edebî metin   vatanlarına götürdükleri ihtimalini güçlendirmektedir.
             için olmazsa olmaz bir yapıdır.             3.  Olası Cevaplar:
          2.  Okuduğumuz destanda Türk milletine ait değerleri koruma   Babalar kızlarını tüm tehlikelerden uzak tutmak istemiştir. Ben
             mücadelesinde ön plana çıkan şahsiyet dişi kurt ile yaralı çocu-  bu çözümü gayet makul ve mantıklı buluyorum.
             ğun on çocuğundan biri olan Aşine’dir. Bence Aşine kardeşleri-
             nin en akıllısıdır. Ayrıca soyunu unutmayan nereden geldiğinin   Babalar kızlarını korumak için bunu yapmış olsalar dahi kız-
             bilincinde olan Aşine Türk milletinin tarihî değerlerine sahip   larını kendilerinden ve ailelerinden uzaklaştırmış olmalarını
             çıktığından örnek bir şahsiyettir. Aşine’nin çadırın kapısı önüne   doğru bulmuyorum. Başka türlü bir çözüm yolu bulabilirlerdi.
             üzerinde kurt başı bulunan bir bayrak dikmesi bence onun so-  Ben olsaydım aynı ortamı yaşadığımız yerde oluştururdum,
             yunu yok olmaktan kurtaran dişi kurdu unutmadığını gösterir.   kızımı bir kuleye kapatmazdım.
             Bence Aşine tarih bilincine sahip örnek bir şahsiyettir.    4.  Olası Cevaplar:
          3.  Okuduğumuz destanda kahramanlık hasletini yaralı genç temsil   Burada iki farklı kulenin neden yapılmış olabileceğine dair
             etmektedir. Metinde sadakat hasletini Aşine temsil etmektedir.   öyküleyici anlatımla yazılmış bir metin var. Hikâye türüne ben-
             Metinde merhamet hasletini dişi kurt temsil etmektedir. Bence   ziyor ama daha önce okuduğum hikâyelerden çok farklı ve çok
             metinde hainlik hasletini düşman hanı temsil etmektedir. Me-  daha kısa. Ayrıca bahşılar/kâhinler, geleceğe dair bir öngörüde
             tinde gerçek hayatta bulunan bu hasletlere yer verilmesi metin-  bulunuyor ve bu öngörüler gerçekleşiyor. Bu yüzden bu me-
             deki edebî gerçekliği oluşturur. Metinde anlatılan bu hasletler   tinlerin bir mekânın ortaya çıkışıyla ilgili anlatılmış bir efsane
             gerçekte de var olan hasletlerdir. Gerçekte var olan hasletlere   olduğunu düşünüyorum.
             metinde yer verilmesi bu hasletlerin kolayca anlaşılmasını
             sağlar. Okuyucu gerçek dünyada bildiği hasletlere metinde   Bu metinlerde anlatılan olayların gerçekten yaşandığına dair
             rastlayınca metinde anlatılanları tam anlamıyla kavrayabilir ve   kesin bir kanıt bulunmadığı için efsane diye adlandırıldığını
             metni bütün yönleri ile yorumlayabilir. Gerçek hayatta olumlu   düşünüyorum.
             hasletler ile olumsuz hasletler birlikte bulunur. Dünyada hem   Etkinlik No.: 164
             iyilik hem de kötülük vardır. Metinde olumlu ve olumsuz has-
             letlere yer verilmesi metnin gerçeklik anlayışını başarılı hâle   1.  Ölçek ile kaplumbağanın kabuğu birbirine benzemektedir. Ano-
             getirmiştir.                                  nim akıl çok isabetli ve yerinde benzetmeler üreterek okuyucu
          4.  Metnin yazıldığı dönemde Türk milletinde kurt kutsal bir   ya da dinleyiciyi etkisi altına almakta ve onları eğlendirerek
             hayvan mitidir. Metinde anlatılan kurt Türklerin anasıdır.   eğitmektedir. Okuduğum efsanenin hayvan masallarına benze-
             Metne göre Türkler kurttan türemiştir. Metinden de anlaşıldığı   yen bu yapısı, hile ve dolandırıcılık yapan bir insanın kaplum-
             gibi bozkurt Türklerin millî sembolüdür. Bozkurt bugün Türk   bağaya dönüşmesi şeklinde ortaya çıkmıştır. Bu durum büyük
             milliyetçiliğinin sembolüdür. Atatürk tarafından bozkurt ulusal   bir tecrübenin ve inancın göstergesidir.
             sembol ilan edilmiş ve birçok yerde kullanılmıştır. Cumhuri-  2.  Köstebeği seçerdim. Bu hayvanın görme yetisinin kuracağım
             yet’in ilk yıllarındaTürk parası üzerine bozkurt resimleri basıl-  hikâyeyi kolaylaştırırdı.
             mıştır. Metinde Türk milletinin en önemli özelliği olarak görü-  3.  Yapılan hiçbir kötülüğün ya da istemeden yapılan hataların da
             len kahramanlık bugün de önemli bir değerdir. Metinde Türk
             milletinin teşkilatçılığı önemli bir değerdir. Bugün de Türk mil-  cezasının olacağı akla gelebilir. Yapılan kötülüklerin karşılıksız
                                                           kalmayacağı dersi çıkarılabilir.
             leti teşkilatçılığı yönünden milletler içerisinde ön planda olan
             bir millettir. Türk milletinin teşkilatçılığı bugünde önemli bir   4.  Günlük hayatta bu ve benzer olaylarla karşılaşmak mümkün-
             değerdir. Metinden de anlaşıldığı gibi metnin yazıldığı dönem-  dür. Ancak sonuç buradaki gibi olmayabilir. Çok daha acı
             de Türk milleti savaşçı bir millettir. Metinin yazıldığı dönemde   sonuçlar doğurabileceği gibi daha basit ve giderilmesi mümkün
             Türklerin savaşçılık özelliği önemli bir değerdir. Bugünde Türk   sonuçlar da doğurabilir.
             milleti savaşma yeteneği ve ordusunun gücü ile önemli bir güce   5.  Bu insani bir zaaftır. İnsan ne kadar kazanırsa kazansın gözü
             sahiptir. Savaşçılık değeri bugün de önemli bir değerdir.  Bence   hep daha fazlasındadır ve bir türlü doymaz. Ancak kazandıkla-
             destanın yazıldığı dönemde Türk milletine ait değerler günün   rını çoğu zaman yemeden ölür. Oysa insanlar ihtiyacı kadarına
             şartlarına uygun olarak değişmiş olmakla birlikte bugün özünü   razı olsa dünyada aç insan da kalmaz ve daha mutlu bir dünya
             korumaktadır. Çünkü bu değerler Türk milletini diğer milletler-  tesis edilmiş olur vb.
             den ayıran değerlerdir.
          5.  Kurt motifi okuduğumuz destanda önce merhamet özelliği   Etkinlik No.: 165
             ile verilmiştir. Bence bunu metinde dişi kurdun yaralı çocuğa   1.  Edebî eserler onları ortaya koyan sanatkârın hayatından derin
             yardım etmesinden ve onu kurtarmasından anlıyoruz. Kurt   izler taşır. Seçilen konulardan sanatçının üslubuna varıncaya ka-
             motifi; dişi kurdun yaralı gençle evlenmesi, gebe kalması ve on   dar eserin her bir satırında bu etki kendini gösterir. Dolayısıyla
             çocuk doğurması Türklerin yeniden çoğalışı ile ilgili özelliği ile   Dağlarca’nın, tarihin ilk dönemlerinden beri askerlik mesleğiyle
             verilmiştir.                                  bütünleşmiş kahramanlık temasını çokça işlemesi ve bu temayı
             Bence kurt motifi hem Göktürk hem de Uygur destanlarının   okura aktarmada en elverişli edebî tür olan destan türünde pek
             önemli bir motifidir. Anlatıcının yerinde olsaydım metinde   çok eser vermiş olması gayet doğaldır.
             kurt motifinin yanında rüya motifini de kullanırdım. Aşine’ye
             bir rüya gördürürdüm. Bence anlatılanlar Aşine’nin rüya gör-  2.  a)  Şairin Çanakkale Savaşları hakkındaki ifadeleri aslında bu
             mesi ve rüyada gelecekten haber vermesi ile birleştirilirse daha   destanın yazılma gerekçesidir. Okuduğumuz metinde geçen
             anlamlı kılınacaktır. Rüya motifi Oğuz ve Uygur destanlarında   Asteğmen Abdurrahim gibi birçok şehit ve gazinin destanlaş-
             önemli bir motiftir. Bana göre bu destanda da rüya motifin   mış hikâyesinin ve savaşla ilgili en ince detayların anlatılma
             kullanılması yerinde olacaktır.                 amacı bu fedakârlık ruhunu sonraki nesillere aktarmaktır.
                                                             Çanakkale Destanı’nı Yeni Türkiye’nin Önsözüdür şeklinde
          Etkinlik No.: 163                                  tanımlayan şair, yalnızca edebî bir eser ortaya koymamış,
                                                             seçkin örneklerden derlediği kahramanlık hikâyelerini tarihî
          1.  İki efsanede de baş kahramanlar soylu bir aileye mensuptur.  bir laboratuvar mahiyetinde okurlarına sunmuştur. Ülkenin
             İki efsanede de babalar kızlarını korumak için bir kule yaptırmıştır.  tamamının Çanakkaleleşmesi bir bakıma şairin idealidir.


          788
   785   786   787   788   789   790   791   792   793   794   795