Page 788 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 788

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
          3.  Yaşlı keşiş Başkeşiş’e duyulmasından korkarak,  3.  Sıradan Unsurlar  Olağanüstü Unsurlar
             “Ne yapmayı düşünüyorsunuz efendim?”
             Başkeşiş,                                      Köyden ekmek, yemek   Beddua sonucu her tarafı
             “Bu geceden iyisi yok, bu gece bu işi halletmeliyiz.”  kokuları gelmesi  suların kaplaması
             Yaşlı keşiş,
             “Evet, mutlaka halletmeliyiz.”                 Hamile ve aç olan kadının   Köyün sulara gömülmesi
                                                            ev ev dolaşarak ekmek
          4.  Tamara sevdiğinin başına bir felaket geldiğini anladığı için ruh   istemesi
             hâli karmakarışık olacaktır. Bu nedenle Tamara’nın o anki ruh
             hâlini anlatmak için bilinç akışı tekniğini kullanırdım. Çünkü   Kimsenin kadına yiyecek   Hamile kadının taş kesilmesi
             bu teknikte kahramanın iç dünyası, sayıklıyormuş gibi ve man-  bir şeyler vermemesi
             tıksal bir sıra gözetilmeksizin verilir.
          5.  a)  Bir süre de böyle geçmiş.              Etkinlik No.: 157
               Günlerden bir gün Tamara’yı kıskanan keşiş kızlarından biri   1.  Olası Cevaplar:
               işin nereye vardığını görmüş, gidip başkeşişe durumu anlatmış.
             b)  Özetleme bildiren bu ifadeler metnin akıcılığını artırmakta   Destandaki olay örgüsünün manzum şekilde aktarılması metne
                                                            bir ritim ve ahenk katmış, dolayısıyla epik bir metin şiirsellikle
               aynı zamanda kolay okunabilmesini sağlamaktadır. Gereksiz   beslenmiştir. Bu anlatım şeklinin okuyucu açısından çok daha
               ayrıntıların metinde olmaması sayesinde metin daha ilgi   etkileyici olduğunu düşünüyorum.
               çekici olmaktadır.
                                                            Olayların dizeler hâlinde ve kesik cümleler biçiminde anlatıl-
          Etkinlik No.: 155                                 ması metnin okunmasını zorlaştırıyor. Olay anlatan bir metni
                                                            düz yazı biçiminde okumak isterdim.
          1.  Metnin manzum bölümlerinde sözün kahramanlara bırakılması
             onların duygularının ilk ağızdan ve daha yoğun ifade edilmesini   2.  Olası Cevaplar:
             sağlamış, böylece metnin etkileyiciliğini artırmıştır. Manzum   Destanda pek çok yerde kısa cümleler kurulmuş; bu, olay ör-
             bölümlerde söz sanatlarının ve ahenk unsurlarının (ölçü, kafi-  güsünün daha kolay anlaşılmasını sağlamıştır. Ancak sözcük
             ye, redif, nakarat, kelime grubu tekrarı vs.) kullanılmış olması   tekrarları metnin akıcılığına ciddi anlamda ket vuruyor, okuyu-
             anlatımı tekdüzelikten kurtarmıştır.          cuyu olayların akışından koparıyor.
          2.  Döne Sultan’ın gözlerinden çokça yaş aktı.   Metnin daha anlaşılır olması bakımından kısa cümleler kulla-
             Döne Sultan çok ağladı.                       nılmasını olumlu buluyorum. Sözcük tekrarları ve benzer cüm-
             Cümlenin asıl şeklinin kullanılmasını tercih ederdim. Çünkü   lelerin peş peşe gelmesi de beni rahatsız etmedi. Aksine, söz
             mecazımürsel ve teşbih sanatlarıyla sağlanan mecazlı söyleyiş,   tekrarlarına dayalı bu üslup destanın anlatımını güçlendiriyor
                                                           ve metni çok daha akıcı ve sürükleyici kılıyor.
             sözün daha etkileyici olmasını sağlamış ve anlatımı zenginleş-
             tirmiştir.                                  3.  Bu cümleler, Manas’ın kutsal bir kişi olarak kabul edildiğini
          3.  Isabalı, yüzünü göklere çevirdi…  : Çaresizlik, dua, yalvarma vs.  göstermektedir. Bizim kültürümüzde kahramanlar güçlerini
                                                           genellikle Allah’tan alırlar. Burada da Manas’ın adının peygam-
             Döne Sultan parmağını ısırdı.   : Şaşkınlık   berler tarafından verilmiş olması, onun ileride bir kahraman
             Nasıl ki elini attı, taşı yirmi adım öteye savurdu. : Güçlülük  olacağının göstergesi olarak düşünülebilir.
             Keleşler şimdi saçlarını yolmakta.  : Üzüntü  4.  Cakıp Bey, Bakay’la hem bir bey hem de baba olarak konuş-
          4.  Devrik cümlelere çoğunlukla şiir dilinde ve günlük dilde rastla-  muştur. Bir bey olarak emir kipleri kullanmıştır ancak kurduğu
                                                           cümlelerde Bakay’a çok güvendiğini ve oğlunu çok iyi yetişti-
             nır. Böyle bir cümle yapısı tercih edilerek daha doğal veya şiirsel   receğine inandığını sezdirmektedir. Bakay’ın Manas’a yoldaş
             bir anlatım amaçlanmış olabilir.              olmasını, ona bildiği her şeyi öğretmesini, dinî eğitim vermesini
          5.  … Isabalı iki arada kalmıştı.                ve onu yiğit bir bey oğlu olarak yetiştirmesini istemiştir.
             … yârden mi geçersin, serden mi?            5.  Olası Cevap:
             … aşağı tükürsen sakal, yukarı tükürsen bıyık.  O dönemde insanların birbirleriyle gayet saygılı ve ölçülü bir
             … Isabalı ikilemde kalmıştı/ikileme düşmüştü.  üslupla iletişim kurduğunu düşünüyorum. Manas, beşikte
                                                           kurduğu cümlelerle ne kadar olgun ve sorumluluk sahibi bir
          6.  Soru cümlelerinin cevap arama dışında onaylatma, rica, kabul   yetişkin olacağının işaretlerini vermiştir. Cakıp Bey’le Bakay’ın
             etmeme, uyarı vs. anlamları vardır. Gerek yazı dilinde gerekse   konuşması da o dönemde insanların aralarında ast-üst ilişkisi
             günlük dilde duygu/düşünceleri soru yoluyla dile getirmek   olsa dahi karşılıklı hürmete ve sevgiye dayalı bir iletişim kur-
             anlatımın daha canlı, çarpıcı ve güçlü olmasını sağlar. Örneğin   duklarını göstermektedir.
             “Bu sözü ben söylemedim.” cümlesiyle “Bu sözü ben mi söy-
             lemişim?” cümlesi aynı düşünceyi dile getirse de soru cümlesi   Etkinlik No.: 158
             kararlılık ifade eden, itiraza yer bırakmayan ve daha net bir   1. Deyimler, genel itibarıyla mecazlı bir söyleyişe sahip olan ve
             anlatıma sahiptir.                            anlatımı zenginleştiren kalıplaşmış sözlerdir. Yazarlar, eserlerin-
          Etkinlik No.: 156                                de anlatımı etkili kılmak ve az sözle çok şey anlatabilmek için
                                                           deyimleri sıkça kullanırlar. Metinden alınan bölümde geçen de-
          1.  a)  Kapı kapı gezmek                         yimlerin yerine anlamı bozmayacak şekilde başka kelime veya
               Ev ev dolaşmak                              kelime grupları getirildiğinde anlatım, zenginliğini ve okuyucu
               Su kesmek                                   üzerindeki etkisini kaybetmektedir. Yani dil ve anlatım yönün-
               Taş kesilmek                                den etkili bir eser ortaya koyabilmek için bu malzemelerin yerli
               Beddua etmek                                yerinde kullanılması gerekir.
             b)  Sadece, şehirde bulunan yaşlı bir kadın dilenci kadına tuz   2.  Yazar, anlatıcı veya derlemeciler metinle okur arasında güçlü
               verir. Bunun üzerine kadın: “Bu gece sabaha kadar şu evin   bir bağ kurmak ve anlatımı ilgi çekici hâle getirmek için dilin
               dışındaki bütün evler su kessin!” diye beddua eder.  sunmuş olduğu zenginliklerden (devrik cümle, söz sanatları,
           2.  Bugün Hazar Gölü’nün altında kalan yerleşim yerinin o köy   deyimler vb.) olabildiğince faydalanmak isterler. Bu metinde de
             olduğuna, gölün güneyinde yere uzanmış hamile kadın görüntü-  okuyucunun dikkatini çekmek, anlatımı güçlendirmek ve akı-
             sünü andıran dağın ise taş olan hamile kadın olduğuna inanılır.   cılığı sağlamak için sadece düz cümlelerle yetinilmemiş devrik
             ifadelerinin yer aldığı bölüm anlatıcının inandırma çabası için-  cümleler de yerli yerinde kullanılmıştır.
             de olduğunu gösterir. Dağın şeklinin hamile kadına benzemesi   3.  Metinde Şirin’e karşı olağanüstü bir aşk besleyen ve bu uğurda
             ve göl altında bulunan yerleşim yerinin varlığı metnin gerçek   imkânsızı başarma çabası içinde olan Ferhat’ın, diğer tarafta
             olabileceğini düşündürür.                     da dillere destan güzelliğiyle Ferhat’ı bekleyen Şirin’in cadının


          786
   783   784   785   786   787   788   789   790   791   792   793