Page 783 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 783

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10


                                                CEVAP ANAHTARLARI

             Etkinlik No.: 136                                karşımızdakileri yeterince dinlemediğimiz durumlarda çatışma-
                                                              ların yaşanması kaçınılmaz olur. Bu tür sorunların üstesinden
             1.  Bu metinde Tanrı Kayra Han ile Kişi arasında bir güç ve iktidar   gelebilmek için öncelikle her bireyin farklı özelliklere sahip
                çatışması vardır. Kişi, yaratıldıktan sonra kendini Kayra Han ile   olduğunu farkında olmak, herhangi bir olayda kendimizi başka-
                eşit görmeye başlamış ve onun hâkimiyet alanlarını paylaşmak   sının yerine koyarak onu anlamaya çalışmak, bireysel anlamda
                istemiştir.                                   hata yapabilecek bir yapıda olduğumuzu düşünerek hareket
             2.  Kişi’nin, Kayra Han’ın yüzüne su fırlatabildiğini görünce ondan   etmek gibi davranışlarda bulunmaya çalışmalıyız.
                daha güçlü olduğunu sanması ve Kayra Han’dan daha yükseğe
                uçmak istemesi                              Etkinlik No.: 138
                Kişi’nin Kayra Han’dan gizli bir şekilde kendisi için de sudan
                toprak çıkarması ve o toprakla kendine bir yer yaratabileceğini   1.  Öğrencinin hayal gücüne bağlı olarak aşağıdakine benzer bir
                                                              bölüm yazılabilir:
                zannetmesi
             3.  Kayra Han, Kişi’yi ilk hatasında affetmiştir. Ona güvenmiş ve   Ağa, Bilecen’i ilk gördüğünde hâliyle çok şaşırır. “Böyle bir şey
                                                              nasıl olabilir?”  diye hayrete düşer. İnanası gelmez. İlk önce
                görev vermiştir. Ancak Kişi, yaratma gücünü Tanrı’yla payla-  “Bana belli etmeden peşimden geldi herhâlde.” diye düşünür.
                şabileceğini düşününce Kayra Han onu Erlik’e dönüştürmüş   Ancak yanında getirdiği köfteler hanımının köfteleridir. Köfteyi
                ve yanından uzaklaştırmıştır. Buradan, Tanrı’nın insanlara   ondan daha iyi yapan yoktur, şu koca dünyada. Bilecen, köftele-
                ikinci bir şans verdiği ve affedici olduğu ancak insanoğlunun   ri yemesi için ağaya uzatmakla yetinir. Bu hareketten sonra ağa,
                hatalardan ders çıkarmayarak hırslarına teslim olduğu sonucu   Bilecen’in ermiş bir kişilik olduğunun farkına varır ve köyüne
                çıkarılabilir.
                                                              dönünce insanlara bunu anlatmaya karar verir vb.
             4.       İslamiyet’in        İslamiyet’in     2.  Sır, sözlükte Varlığı veya bazı yönleri açığa vurulmak istenme-
                   Kabulünden Önceki    Kabulünden Sonraki    yen, gizli kalan, gizli tutulan şey. anlamına gelir. Sıradan bir kişi
                     Yaratılış İnancı    Yaratılış İnancı     olarak bilinen Bilecen, köfteyi hacda olan ağasına yetiştirince
                                                              sırrını belli etmiş olur. Sırrın en önemli özelliği gizli tutulma-
                 Altayların tanrısı Kayra Han   Müslüman Türklerin tanrısı   sıdır. Paylaşmak sır için geçerli bir durum değildir. İnsanlar
                 ya da Kuday diye adlandırılır.  Allah’tır.   sırlarının bilindiği yerde durmak istemez. Nitekim sırrın yöre
                 İlk insan Kişi’dir.  İlk insan Hz. Âdem’dir.  halkınca bilinir olması Bilecen’in orada bulunmasını artık
                                                              anlamsızlaştırmıştır vb.
                 İlk insan, güç ve iktidar mü-  İlk insan, Allah’ın emirlerine   3.  Öğrencinin hayal gücüne bağlı olarak aşağıdakine benzer bir
                 cadelesi üzerinden imtihan   uyup uymama üzerinden   bölüm yazılabilir:
                 edilmiştir.         imtihan edilmiştir.
                                                              Bilecen, sırrının bilinir olmasıyla orada kalamayacağını düşü-
                 İlk insan Erlik’e dönüştürül-  İlk insan cennetten dünyaya   nür. Köyü terk eder. Köylüler yıllarca böyle ermiş bir kişiyle
                 müştür.             sürgün edilmiştir.       beraber olmalarına rağmen onu pek umursamadıkları için
                                                              pişman olurlar. Bilecen, gittiği köyde bir konakta yine uşaklık
                 Kötülük tanrısı Erlik’tir.  İnsanları kötülüğe yönlendi-  yapmaya başlar. Kendine verilen vazifeleri çok titiz bir şekilde
                                     ren varlık Şeytan’dır.
                                                              yerine getiren Bilecen, orada da sessiz yaşamına devam eder.
             5.  Bu gibi durumlarla karşılaşmamak için büyüklerimize karşı   Hane sahipleri ve köylüler de onun ne büyük bir insan olduğu-
                                                              nun farkına varmadan yaşayıp giderler.
                saygılı olmalı ve onlarla kurduğumuz ilişkide sınırlarımızı bil-
                meliyiz. Bir hata yaptığımızda bu hatayla yüzleşmeli, kendimizi   4.  Metin kurgulanırken Şeyh Bilecen adlı efsanenin tema ve ko-
                sorgulamalı ve geri adım atabilmeliyiz. Samimi bir özür dile-  nusundan yararlanılabilir. Kişi, zaman ve mekân gibi unsurlar
                mek ve yanlışlarımızı tekrarlamamak, yeniden doğru bir ilişki   öğrenciler tarafından kurgulanacaktır. Gereksiz ayrıntılara
                kurabilmenin ilk adımı olacaktır.             girmemeye dikkat edilmelidir.
             Etkinlik No.: 137                             Etkinlik No.: 139
             1.  Zorbalık ve zenginlikle her şeyin elde edilebileceği düşüncesine   1.  Öğrencinin hayal gücünün genişliğine bağlı olarak farklı kurgu-
                karşı takınılan kararlı tutum ve gösterilen fedakârlığın çatışması   lar yapılabilir.
                anlatılmaktadır.                              Olumlu gelişirdi.
             2.  Sevgi, kararlılık, dua, sadakat, fakirlik, zenginlik, haddi aşmak,    Kadın eydür:
                şımarıklık ve zor kullanmak ön plana çıkan unsurlar arasında   - Sen de kimsin, bizlere benzemiyorsun git buradan, dedi.
                yer almaktadır.                                Seyyit:
             3.  Öğrencinin bilgi birikimine ve yorumlama kabiliyetine göre   - Canım ana, dedi. Söz söyleyecek vakit değil. Üşüdüm, bana
                cevaplar farklılık göstermekle birlikte aşağıdaki gibi bir açıkla-  yardım et ve benden korkma lütfen! Hem dahi beni kimseye
                ma yapılabilir:                               söyleme!
                Ben çoban veya kızın yerinde olsaydım öncelikle ileriye dönük   Kadının yıllar evvel kaybettiği oğlu gözünün önüne geldi ve
                bu beraberlikte ailemin rızasını göz önünde bulundururdum.   onun yerine koydu Seyyit’i. Ona merhamet etti. Ağlaya ağlaya
                Gerek onların gerekse problem çözme konusunda o civarda   eve getirdi onu.
                sözüne itibar edilen, rehber olabilecek kişilerden yardım ister,   Seyyit:
                şiddetten uzak bütün çözüm yollarını denerdim.   - Canım ana, üstümü ört, biraz yatayım! dedi.
             4.  İyiler olumlu davranışlarından dolayı nihayetinde ilahi yardım-  Yattı ve uyudu. Kadın, üstünü örttü. Kapıyı sağlam bir şekilde
                lara mazhar olmuş, kötüler ise sergiledikleri olumsuz davranış-  kilitledi.
                lardan dolayı amaçlarına ulaşamamıştır. Bu durum, iyiliğin her   Yanında oturdu. Oğluna benzettiği Seyyit, biraz uyudu, kendine
                zaman tercih edilmesi gereken bir davranış olduğunu göster-  geldi, uyandı: Dedi ki:
                mektedir.                                     - Canım ana, karnım açtır, yemek getir yiyeyim, dedi.
             5.  Öğrencinin bilgi birikimine ve yorumlama kabiliyetine göre
                cevaplar farklılık göstermekle birlikte aşağıdaki gibi bir açıkla-  2.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak aşağıdakine benzer
                ma yapılabilir:                               açıklamalar yapılabilir:
                Günlük hayatta genellikle kişiler arası iletişim eksikliğinden   Destanda Seyyit’in farklı kişi, durum, ortam, nesne vb. ile kar-
                kaynaklanan  çatışmalara rastlamaktayız. Aile içinde ve arkadaş   şılaşması ya çatışmalara ya da uzlaşmaya yol açacaktır. Seyyit,
                çevresinde yaşanan çatışmaların önemli bir kısmının iletişim   kılık değişerek olay örgüsünü, yani bu çatışma ve uzlaşmaların
                yollu olduğunu söyleyebiliriz. Yeterince anlaşılmadığımızı dü-  yönünü değiştirmiştir.
                şündüğümüz, sadece kendi isteklerimizi ön plana çıkardığımız,   Günlük yaşamda da görünüm, kılık kıyafet hatta aksesuarlar


                                                                                                   781
   778   779   780   781   782   783   784   785   786   787   788