Page 781 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 781

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10


                                                CEVAP ANAHTARLARI
             2.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak aşağıdaki ifadelere   lara ayrılması vs. dinleyici/okuyucuda merak duygusunu hare-
                benzer açıklamalar yapılabilir:              kete geçiren çatışma ögeleri ve bu çatışmaların çözümüdür. Aynı
                Güvenlik kamerası görüntüleri, parmak izi ve DNA analizi   zamanda soyut bir düşüncenin (tema) somutlaşmış biçimi olan
                günümüzde mahkemelerde davaların sonuçlanması için en çok   konuyla ilgili yardımcı düşüncelerdir. Metnin iskeletini oluşturan
                başvurulan yöntemlerdir. Eskiden ise mahkemelerdeki tek be-  olay, bu yardımcı düşüncelere bağlı olarak kurgulanmıştır.
                lirleyici husus olayı gördüğünü söyleyen şahitlerin beyanatlarıy-  2.  Bingöl adının nereden geldiğiyle ilgili soru cevapsız kalırdı.
                dı. Dolayısıyla davalı kişinin kurtulması ya da suçlu bulunması   Metinde verilmek istenen asıl ileti değişirdi.
                bir anlamda şahitlerin ifadeleriyle doğru orantılıydı. Halkın bu
                kadar önemli bir konu ile ilgili bir efsane ortaya çıkarması ve   3.  Halk arasında uzun süreden beri bu konuyla (hayat suyu/abı-
                bunları nesilden nesle aktarması doğal bir sürecin sonucudur.  hayat) ilgili benzer efsanelerin anlatılageldiğini ve bu inancın
             3.  Efsaneler, ortaya çıktığı dönemde ön planda olan değerleri   toplum belleğinde yer ettiğini gösterir.
                yansıtması bakımından bir anlam taşıyabilir. İçindeki olağa-  4.  Muhtemel cevaplar şunlardır:
                nüstülüklerin ön plana çıkma ihtimali söz konusu değildir. Bu   Efsaneler masallarda olduğu gibi temel insani değerleri ön plana
                anlatılarda önemli olan, verilmek istenen mesajdır.   çıkaran metinlerdir. Efsanelerin masallardan farkı inanç unsuru
             4.  Efsaneler; insanların inançlarını, umutlarını, hayallerini, dün-  etrafında şekillenmesidir. Bu unsur toplumun olaylara yaklaşım
                yayla ilgili düşüncelerini açık ve anlaşılır biçimde dile getirir.   biçiminin bir yansıması kabul edilebilir.
                Bunu yaparken de halkın kafasında gerçekliğiyle ilgili bir kuşku   Sır taşıma olgusunun yalnızca ahlaki bir değer değil dinî bir yü-
                uyandırmaz. Yalan söylemenin, yalancı şahitlik yapmanın çok   kümlülük olduğu vurgulanmış ve böylece -dolaylı olarak- ders
                kötü ve cezalandırılmayı gerektirecek kadar ağır bir suç olduğu,   vermek istenmiş olabilir.
                bu efsaneyi oluşturan inanç ve değer yargılarıdır.  Metinde avcının Kuş Gölü’yle ilgili sözleri, halk arasında ef-
                                                              saneleri dilden dile dolaşan Hızır’ın gizemli kişiliği ve onunla
             Etkinlik No.: 129
                                                              bütünleşen hayat suyuyla (abıhayat) ilgili inanca dayanır.
             1.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak aşağıdaki ifadelere
                benzer açıklamalar yapılabilir:            5.  Sır olarak kalması gereken bir bilgi açığa çıkarılmamalıdır.
                                                              Doğru sözlü olmak gerekir ancak bazen gizli kalması gereken
                “Biz kimiz? Nereden geldik? Bugünlere gelirken neler yaşadık?   bir doğrunun başkaları tarafından bilinmesi bize ve çevremize
                Geçmişteki yaşam koşullarımız nasıldır? Toplum olarak başı-  zarar verebilir.
                mızdan geçen önemli olaylar var mıdır? Varsa bunlar nelerdir?”
                vb. sorularla destanların ortaya çıkışı sorgulanabilir.  İnsanlar sahip oldukları meziyetleri veya başkalarına yaptıkları
                                                              iyilikleri uluorta anlatmamalıdır.
             2.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak aşağıdaki ifadelere
                benzer açıklamalar yapılabilir:            6.  a)  Bir insanın sonsuza dek yaşaması doğa kanunları gereği
                                                                mümkün değildir. Ancak ölümsüzlük düşüncesi, insanlığın
                Destan döneminde insanlar, tabiat olaylarını ilim ve aklın   ortaya çıkışından beri varlığını hissettiren bir olgudur. Mağa-
                süzgecinden geçiremediği için doğayla mücadelesinde büyük   ralara çizilen resimlerden günümüzde “yaşanılan anı ölüm-
                ıstıraplara maruz kalmıştır. Bu ıstıraplar ise büyük kurtuluşlara   süzleştirmek” amacıyla kullanılan görüntü kayıt cihazlarına;
                sebep olmuştur. Doğayla mücadelenin dile getirildiği ve hayal   günlük tutma/hatıra yazmadan ölümcül hastalıkların tedavi
                unsurlarıyla süslenmiş anlatıların destanın oluşumunda doğru-  yöntemlerini aramaya kadar birçok insan faaliyetinde aynı
                dan katkısı vardır.                             düşünce etkisini göstermiştir.
             3.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak aşağıdakine benzer   b)  Bir insan, bilimsel veya sanatsal bir eser ortaya koyarak ya da in-
                açıklamalar yapılabilir:                        sanlığın yararına bir buluşa imza atarak manen ölümsüzleşebilir.
                Üç aşamada (çekirdek, yayılma, derleme)  gelişen destan türü-
                nün ilk aşamasında, milletlerin tarihî süreç içinde hayatlarında   Etkinlik No.: 131
                büyük izler bırakmış bir olay meydana gelir. İkinci aşamada   1.  Muhtemel cevap: Efsanede marangozun ölümü dağa Karaca-
                ise söz konusu olay ve kahramanlıklar; sözlü gelenek yoluyla   dağ denilmesine neden olmuştur. Eğer marangoz ejderhayı
                zenginleştirilip, abartılarak yayılır. Böylece bölgeden bölgeye   öldürseydi efsanenin sonu tamamen değişecek ve dağın ismi
                ve nesilden nesle geçer. Derleme (yazıya geçirme) aşamasında   Karacadağ olmayacak, efsanenin sonuna göre dağ, farklı bir
                da sözlü gelenekte yaşayan destanı güçlü bir şair, bir bütün   isim alacaktı.
                hâlinde derleyip manzum olarak yazıya geçirir. Çoğu zaman bu
                destanların kim tarafından derlendiği ve yazıya geçirildiği belli   2.  Muhtemel cevap: Efsaneler, oluştuğu yere bir anlam kazandırır-
                değildir.  İlim ve aklın hâkim olduğu günümüzde insanların en   lar.  O anlam ile yöre halkı oraya bir aidiyet hisseder. O mekâna
                küçük tabiat ve toplum hadisesini teknolojik aletlerle kaydetme-  bir değer, bir anlam atfedilmesiyle insanlar o yerleri kendilerin-
                lerinden dolayı anlatılarla ve hayal unsurlarıyla zenginleştirilen,   den bir parça olarak görüp sahiplenirler.
                kulaktan kulağa aktarılan destanın bu üç aşamayla oluşması   3.  Muhtemel cevap: Efsanenin sonunda marangozun annesi oğ-
                imkânsızdır.                                  lunun öldüğünü anlayınca ettiği beddua ile ejderha patlar ve
             4.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak aşağıdakine benzer   kapkara taşlara dönüşür. Kara (siyah) renk matemi, ölümü, yas
                açıklamalar yapılabilir:                      tutmayı sembolize eder. Âdeta dağ annenin yasını, üzüntüsünü
                Destanlar, anlatılarla ve hayal unsurlarıyla zenginleştirilerek ve   yansıttığı için dağa Karacadağ denilmiştir.
                kulaktan kulağa aktarılarak oluşur. Eğer yazının olduğu dönem-  4.
                de bu anlatılar yazıya geçirilmiş olsaydı destanlar, yazıya geçiren   Motif veya Öge  Efsanedeki Karşılığı/Özellikleri
                ilk kişinin anlatımıyla sınırlı kalacaktı. Dolayısıyla bir milletin   Diyarbakır Beyi; Bey’in güzelliği dillere
                bütün fertlerinin hayal gücüyle çoğalıp gelişemeyecekti. Böylece   Bey  destan bir kızı var. Her işi yerli yerinde,
                bir destan ihtişamını kazanamayacaktı.                      merhameti bol, sevgisi çok olan biri.
                                                              Kız           Diyarbakır Beyi’nin güzeller güzeli kızı.
             Etkinlik No.: 130                                              Sevdiği ile arasındaki sosyal ve ekonomik
                                                              Delikanlı     farklara rağmen aşkı için mücadele eden
             1.  a)  Muhtemel cevaplar şunlardır:                           ama başaramayan kişi.
                 Hayat sürprizlerle doludur, insan hiç ummadığı anda umma-
                 dığı olaylarla karşılaşabilir.               Olağanüstü varlık ve  İnsanlara musallat olan, insanları öldüren
                                                              yaşadığı mekân
                                                                            ejderha dağda yaşıyor.
                 Halk arasında, temas ettiği cansız varlıklara hayat veren bir
                 suyun olduğuna dair inanç vardır.                          Beyin: “Eğer senin oğlun gider o ejderhayı
                 Bir sır gizli kaldığı sürece bir anlam ifade eder. Ortaya çıkın-  Evlenme şartı  öldürür ve o kılıcı alıp gelirse o zaman kızımı
                                                                            ona veririm.” demesi.
                 ca değerini yitirir.
                b)  Bir sır gizli kaldığı sürece bir anlam ifade eder. Ortaya çıkınca   Beddua ile    Marangozluk yapan delikanlının annesinin,
                  değerini yitirir. cümlesi metinde verilmek istenen asıl mesajdır.    cezalandırılma  oğlunun ölümü üzerine beddua etmesi ve
                                                                            ejderhanın parçalanması.
                  Kuşun canlanıp uçması, avcının şaşırıp kalması, gölün parça-
                                                                                                   779
   776   777   778   779   780   781   782   783   784   785   786