Page 791 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 791

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10


                                                CEVAP ANAHTARLARIAP ANAHTARLARI
                                                CEV
                b)  Şiirlerime bir işlev yüklerdim. Çünkü kahramanlık öyküleri-  okuyanı rahatsız etmeyen bir dildir. Fantastik anlatımlara ise
                  ni en iyi biçimde şiirin coşkulu havası içinde okura sunmak   yapay ve karmaşık bir dil ve anlatım hâkimdir.
                  isterdim.                                3.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak aşağıdakine benzer
                  Şiirlerime bir işlev yüklemezdim. Şiirin estetik yapısının, bir   açıklamalar yapılabilir:
                  düşünceyi benimsetmek veya belli bir hayat görüşünü telkin
                  etmek için elverişli olmadığını düşünüyorum.  Anlatıcı, yaşadığı toplumun kutsal değerleri hakkında bilgi
                                                              vererek kültürel unsurların gelecek nesillere aktarılmasına aracı
             3.  a)  Kitle iletişim araçları, bir kişi veya oluşumun toplum tarafın-  olur. Böylelikle bu değerleri bilen ve bu değerlere sahip çıkan
                 dan tanınmasını sağlayan en önemli etkendir. Günümüzde   yeni nesiller yabancı kültürlerin olumsuz etkilerinden korun-
                 genel ağ teknolojileri, sosyal medya, televizyon, radyo, gazete   maya çalışır.
                 gibi değişik formları olan bu araçların ülkemizde 1960’lı
                 yıllardaki en etkin ve kapsamı en geniş ögesi radyo yayınla-  4.  Samimiyet, saflık, dürüstlük, dostluk, paylaşma ve toplum
                 rıydı. Çanakkale Destanı ve adı geçen diğer destanların, basılı   değerlerine saygı kavramları ön plana çıkarılmıştır.
                 kaynaklarla sınırlı kalmayıp radyoda uzun süre okunması,
                 bu yayınların ulaştığı toplum kesimlerinde şairin daha çok   Etkinlik No.: 168
                 tanınmasını ve okur kitlesinin yanında geniş bir dinleyici   1. Yönerge
                 kitlesiyle buluşmasını sağlamış olmalıdır.
                b)  Destanın bu kadar uzun bir süre ekranlarda okunacağını   1.  Yapay destanlar milletlerin hafızasında yer eden önemli olayla-
                                                              rın bir şair tarafından yazılmasıyla oluşur. Mehmet Âkif, vata-
                  düşünmüyorum. Yapımcıların bu tür programlarla izleyici
                  karşısına çıkmaması, izleyicilerin çoğunluğunun tercih ettiği   nını ve milletini seven bir şairdir. Türk ordusunun Çanakkale’de
                                                              kazandığı zaferi ve Mehmetçiğin fedakârlıklarını ve kahraman-
                  yayın formatlarıyla ilişkilidir. Dolayısıyla bu eser en fazla,
                  haber bültenlerindeki bir habere veya şairle yapılan bir söyle-  lıklarını ölümsüzleştirmek için böyle dua etmiştir. Mehmetçiğin
                                                              bu fedakârları ve kahramanlıklarını bir yapma destan ile anlat-
                  şiye konu edilir yahut bir filmin senaryosuna ilham kaynağı   mak onun bir şair olarak bu millete bir borcuydu.
                  olurdu.
                  Günümüzde kültür sanat faaliyetleriyle ilgili yayınların azlığı   2.  Mehmet Âkif hem büyük bir şair hem de çok büyük bir va-
                  kadar insanların edebî eserleri daha çok basılı veya elektro-  tanseverdi. Çanakkale’de olmasa da bütün benliğiyle, ruhuyla
                  nik kitaplardan okumayı tercih etmesinin de bunda etkisi   oradaymış gibi hissettirmiştir. Çanakkale Savaşı’nın kazanılması
                  olabilir.                                   Âkif’i son derece hislendirmiş ve şairlikteki maharetiyle böyle
                c)  Edebî eserlerin sinemaya uyarlandığı projelerde kültürümü-  muhteşem bir şiiri yazmıştır.
                 zü, değerlerimizi ve yaşam tarzımızı yansıtan yerli eserlere   3.  Çanakkale Savaşları Türk milleti için bir varlık yokluk savaşıydı.
                 öncelik verilebilir. Başta televizyon olmak üzere kitle iletişim   Bu savaşın kaybedilmesi başkent İstanbul’un düşmesi demekti.
                 araçlarında bu sanatçılarımıza ve onların eserlerine değinen   Bu varlık yokluk savaşının kazanılmasında Mehmetçik büyük
                 belgesellerin ve genç yeteneklerin konuk edildiği söyleşi   fedakârlık ve kahramanlık göstermiştir. Türk bayrağının gökte
                 programlarının sayısı artırılabilir. Hikâye, şiir, deneme seçki-  dalgalanması için her biri bir güneşe denk iki yüz elli bin Meh-
                 lerinin okunduğu televizyon ve radyo programları yapılabilir.   metçiğin şehit düştüğü bu savaş şairlerimiz tarafından çok etki-
                 Kültür hayatımıza katkı sağlayacak tartışma programları   leyici bir şekilde anlatılarak ölümsüzleştirilmiştir. Sanatçılar bu
                 düzenlenebilir. Haber bültenlerinde, gazetelerde ve sosyal   yapma destanlarla sonraki nesillerin bu savaşı bütün yönleriyle
                 medyada imza günleri, kitap fuarları, sanat söyleşileri, şiir   hissetmesini ve dimağlarında canlı bir hatıra olarak muhafaza
                 festivalleri vs. organizasyonlarla ilgili duyuru ve haberlere   edilmesini sağlamışlardır.
                 daha çok yer verilebilir. Amatörce yapılan çalışmalar destek-  4.  Muhtemel Cevap:
                 lenebilir. Kültür-sanat faaliyetlerinin sadece bir hobi olmadı-
                 ğını, evrensel ve millî değerlerin özümsenmesinde önemli bir   Ben yapma destan yazacak bir şair olsaydım, Plevne Müdafaa-
                 işleve sahip olduğunu vurgulayan yayınlar yapılabilir vs.  sı’nın destanını yazmak isterdim. Gazi Osman Paşa’nın yaptığı
                                                              kahramanca savunmayı ve onurlu mücadeleyi anlatırdım.
             Etkinlik No.: 166                                Böylelikle hem bu mücadeleyi veren kahraman askerlerimize
                                                              vefamı gösterirdim hem de onların yaptığı fedakârlıkları ve
             1.  Büyük yazarların genellikle yerelden evrensele doğru bir yol iz-  kahramanlıkları sonraki nesillere aktarırdım.
                ledikleri görülür. Mustafa Kutlu’yu büyük yapan nasıl ki Anado-
                lu insanını anlatmasıysa Dostoyevski’yi de büyük yapan vatanı   2. Yönerge
                Rusya’yı anlatmasıdır. Homeros kendi vatanındaki hikâyeleri   5.  Türk şairlerinin yazdıkları yapma destanlar, Türklerin XX.
                anlatarak dünya çapında tanınan bir yazar olmuştur.  yüzyılda verdiği Millî Mücadele ve Kurtuluş Savaşı’nı anlatmak-
             2.  Filmi izleyen izleyiciler Homeros’u tanımak istediğinden bi-  tadır. Çanakkale Savaşları hem taşıdığı önem hem de Mustafa
                yografisini araştırır. Filmin senaryosuna ilham kaynağı olan   Kemal Atatürk’ün isminin duyulduğu savaş olması bakımından
                olayları ve mekânın ayrıntılarını bir edebî eserden okuma isteği   Millî Mücadele’nin öncülü sayılır.
                bu destanların daha çok kişi tarafından okunmasını sağlar.   6.  Yapma destanlar, milletlerin tarihinde derin izler bırakmış
                Destanlarda bahsedilen savaşların nerede yapıldığı araştırılır.   olayların sanatçılar tarafından destan özelliklerini barındıracak
                Truva şehrinin Çanakkale sınırları içerisinde olması şehre olan   bir şekilde anlatmasıyla oluşur. Tabloda verilen destanların
                ziyaretleri artırır.                          işledikleri konular, oluştukları kültürler ve yazıldıkları tarihler
                                                              ortak değildir. Tabloya göre kurulabilecek tek ortak nokta bu
             3.  Tema, farklı bir şekilde tasarlanarak anlatılabilir. Eser farklı   yapma destanların bir yazarının olmasıdır.
                türlere uyarlanabilir. Roman, hikâye gibi türlerde olay eserdeki
                bir kahramanın gözünden anlatılabilir.     7.  Öğrenciler Türk toplumunda XIX. ve XX. yüzyıllarda meydana
                                                              gelen köklü toplumsal ve kültürel değişimleri göz önünde bu-
                                                              lundurarak bu dönem ile önceki dönemleri karşılaştırıp Türk
             Etkinlik No.: 167
                                                              kültür ve edebiyatındaki farklılaşmalardan hareketle soruyu
             1.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak aşağıdakine benzer   cevaplar.
                açıklamalar yapılabilir:                      Muhtemel Cevap: Türk edebiyatında yapma destanın yazılması-
                Anlatıcının bakış açısına göre insanlar, toplumsal değerlere göre   nın gecikmesinin sebepleri şunlar olabilir: Daha önceki dönem-
                davranışlarına yön verir. Bu bakış açısı aynı zamanda dinleyen-  lerde sözlü ve anonim kültürün yaygın olması, şairlerin divan
                leri/okuyanları samimiyete, birlik ve beraberliğe, dostluğa, pay-  edebiyatının katı kurallarının dışına çıkamamaları, Türk toplu-
                laşmaya ve toplum değerlerine karşı saygılı olmaya sevk eder.    muna matbaanın geç gelmesi ve yayın hayatının gelişmemesi vs.
             2.  Efsane ile fantastik eserler iki farklı kültürün ürünleridir. Ef-  Etkinlik No.: 169
                sane, birçok toplumda yer alan inanç unsuru ağır basan bir
                türdür. Fantastik eserler ise gerçek yaşam çerçevesine gizemin   1.  Erzurum Kongresi’nde millî  iradenin hâkim kılınması esas
                katılmasıyla elde edilen kurgusal bir türdür. Efsanelerde kulla-  alındığı için Kurtuluş Savaşı’nda büyük önem arz eder. Erzurum
                nılan dil; okuyucuyu şaşırtan, herkesin anlayacağı, dinleyeni/  Kongresi’nde kesinlikle manda ve himaye kesinlikle reddedil-

                                                                                                   789
   786   787   788   789   790   791   792   793   794   795   796