Page 789 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 789

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10


                                                CEV
                                                CEVAP ANAHTARLARIAP ANAHTARLARI
                sözüne inanıp canlarına kıymaları sıradan bir durum olarak   hikâyelere, şiirlere, şarkılara konu olan İstanbul gibi başka bir şe-
                verilmiştir. Burada herhangi bir sorgulama ve açıklama yapma   hir yoktur. Kendisinden önce ve sonra tarih sahnesinde parlayıp
                ihtiyacı hissedilmemiş, detaya girilmeyerek basit bir anlatım ter-  sönen nice şehrin aksine İstanbul her zaman göz kamaştırıcılığını
                cih edilmiştir. Âşıkların kavuşmasına engel olan kadının sözleri-  sürdürmüş, insanlar var oldukça yaşayacak, arzulanacak ölümsüz
                nin sorgulanması, araştırılması anlatımda ön plana çıkarılmamış,   bir şehir olarak anılacaktır.
                böylece okurun bu bölümde olumsuz bir izlenime kapılmasının
                da önüne geçilmiştir.                       Etkinlik No.: 161
             4.  Âşıkların mezarlarında biten gül fidanlarından biri Ferhat’ı diğeri   1.  Anlatılan olay bugün yaşansaydı, olayın çözümü için sosyal
                Şirin’i, güllerin kavuşmasına mani olan diken ise âşıkları hayat-  medyada tartışma grupları oluşturulur, konunun uzmanlarının
                tayken bir araya getirmeyen engelleri temsil etmektedir. Ümidini   düşüncelerini ifade etmeleri sağlanırdı. Yapılan tartışmalar ile
                yitirmeden imkânsızı başarma gayretiyle aşkına kavuşmak iste-  bir çözüm önerisi oluşturulurdu.  Mimarbaşının iskele kurma
                yen Ferhat ile sevdiğinin yolunu gözleyen Şirin’in önlerine koyu-  sistemi, mimarların kullandığı çok gelişmiş bilgisayarlar ile
                lan engellerle kavuşamaması, ölümlerinden sonra mezarlarında   3 boyutlu olarak modellenir ve çözülürdü. Böylelikle iskeleler-
                biten güllerin de kavuşamamasıyla tamamlanmıştır.   den dolayı caminin açılması on yıl gecikmezdi. Ayrıca mimar-
                Sonuç olarak iki âşığın ölümüyle anlatım noktalanmamış; sev-  başının endişelerini gidermek için yine teknolojiden faydalana-
                gilerinin, kavuşma gayretlerinin ve buna engel olan durumların   rak simülasyonlar yapılır, hangi problemlere ne gibi çözümler
                ölümlerinden sonra da devam ettiği birtakım temsiller yoluyla   üretileceği belirlenir ve betonu çok çabuk donduran harç gibi
                anlatılmıştır. Altı çizili ifadede olduğu gibi böyle bir anlatımın   kimyasal katkılar ve diğer teknik gelişmelerin yardımıyla cami-
                tercih edilmesi, metni sıradanlıktan kurtarıp ilgi çekici bir hâle   nin temeli ve kubbesinin istenilen sağlamlıkta olması sağlanırdı.
                getirmiştir.                                2.  İslam dinine göre kişinin yaptığı iyilikler, hayırlar ve hayratları-
                                                              nın sevabı ölümünden sonra da devam eder. Böylelikle yapılan
             Etkinlik No.: 159                                bütün güzel ameller bitmeyen bir hazineye dönüşür. Müslü-
             1.  İyilik her zaman bir eylemde bulunma etrafında oluşmaz. Ba-  manlar hem Hz. Allah’ın rızasına kavuşmak hem de sosyal
                                                              sorumluluklarını yerine getirmek için geleceğe miras bıraka-
                zen de kötü olan şeye yaklaşmama olarak kendini belli eder. Bu
                bağlamda ağaçların Hz. İbrahim’in yakılması kötülüğüne katıl-  cakları eserler vücuda getirirler. Böylelikle hem adları asırlar
                mamaları da iyilik kapsamında değerlendirilebilir.  boyu yaşar hem de amel defterleri kapanmadan hesap gününü
                                                              beklerler. Bundan dolayı hayır ve hasenatın (yararlı, iyi, güzel
             2.  Adalet en çok kötülüğün (suçun) cezasını vererek kendini belli   işler.) kalıcı olmasına önem vermişler ve bu kalıcılığı sağlayacak
                eder. Adaletin sağlandığı bir ortamda yetişen nesilden suça   bir anlayışla vakıflar kurmuşlardır. Bir eser ne kadar uzun süre
                meyilli insan çok nadir olarak çıkar. Böylesi toplumlarda hak-  ayakta kalırsa hayır sahibi için o kadar güzel neticeler verir.
                sızlığa uğrayan birine karşı iğde ağaçları gibi davranılmaz. Linç   Herkes nasıl olsa bir gün ölecek. O zaman öldükten sonra da
                kültürü de devre dışı kalır.                  iyiliklerle hatırlanabilmek için insana düşen sağ olduğu zaman-
             3.  İyilik ve doğruluk; kızgın zemini bahçe, ateşi su, odunu balık   da kendini asırlar ötesine taşıyacak iyilikler yapmasıdır. Şairin
                yapacak kadar değerli özelliklerdir. Yapılan her iyilik, karşısın-  dediği gibi: Bâki kalan bu kubbede bir hoş seda imiş. dedirtebil-
                daki kötülüğü söndürecek bir su hükmündedir. Doğruluktan   mektir bütün mesele.
                ayrılmayan insan yaşadığı ortamı yeşil bir bahçe gibi canlı ve   3.  a)  Efsaneler bir milletinin sözlü kültür ortamında ortaya çıkar.
                bereketli kılar.                                Efsanelerde toplumları veya bireyleri etkileyen olaylar an-
                                                                latılır. Efsaneler ortaya çıktığı/oluştuğu toplumun kültürel
             Etkinlik No.: 160
                                                                özelliklerini, hayat anlayışlarını, bakış açılarını, hissedişlerini
             1.  İstanbul’un Fetih Destanı adlı eserde, ateş, mağara ve rüzgâr söz-  kısaca toplumsal hafızasını nesiller arasında aktarır. Anlatı-
                cükleri Ergenekon Destanı’nı çağrıştırmaktadır. Dağın körükle-  lan olay bu yönleriyle efsaneye konu olmuştur. Bir caminin
                rin rüzgârı ile eritilmesi, yüklü bir hayvanın geçebileceği kadar   toplumsal işlevi düşünüldüğünde birleştirici yönü olması,
                bir yolun açılması olaylarını anımsatması mitolojik döneme ait   bir eğitim kurumu fonksiyonu üstlenmesi ve sosyal hayatın
                bir çağrışımdır. Ayrıca İstanbul’un Fethi’nde Fatih Sultan Meh-  merkezinde olmasından dolayı caminin yapımı efsaneleşmiş-
                met’in gemileri karadan yürütmesine de bir atıf söz konusudur.   tir. Son derece estetik, güzel, etkileyici bir mimari eser olan
                Su olup yürüyelim gayrı, / Kartal olup uçalım. dizelerinde de   Divriği Ulu Cami’nin yapılışının bir efsaneye konu olması
                kahramanların yırtıcı kuşa benzetilmesi onların savaşçılıkları-  toplumun estetiğe ve güzel esere verdiği değeri göstermekte
                nın bir işareti olarak görülebilir.             ve Divriği Ulu Cami’nin yapılışının bir efsaneye konu olması
             2.  Okuduğunuz şiirde Türk destan geleneğine ait izler görülmek-  bu güzel eserin sözlü kültürde de kalıcılığını sağlamaktadır.
                tedir. Geleneksel anlatımlara doğrudan atıflar yanında Ve bir   b)  İlişkilendirilebilir. Çünkü: Sözlü kültürün bir ürünü olan
                yeryüzü arzusu, gök kadar dizesi ile destanlarımızda vurgulanan   efsanelerde toplumları ve bireyleri etkileyen olaylar top-
                cihan hâkimiyetinin bir tezahürü olan Gökyüzü çadırımız, güneş   lumsal hafızada dilden dile, sözden söze, gönülden gönüle
                ise bayrağımız olsun. idealinin bir yansıması görülür.   ve nesilden nesle aktarılarak yer alır. Bu aktarım esnasında
                                                                sözlü kültür ürünleri değişime uğrayarak gelişir. Bu deği-
             3.  Kardeşliğe aşka,                               şimlerden dolayı aynı konuyu anlatan farklı efsaneler ortaya
                Kapanmış kapıları açalım.” mısralarında kardeşlik, kahraman-  çıkmaktadır.  Ortaya çıkan bu farklı efsaneler vücut bulduğu
                lık, hoşgörü, adalet, özgürlük değerleri verilmiştir.  ortamın kültüründen, hayat anlayışından etkilenir. Her
                Kader yazısından değil insanlar yazısından,     insanın farklı bir bakış açısı, hayatı algılayışı, değer ve ahlak
                Yaşamanın gizlerini seçelim. mısralarında insana saygı, birlik   kabulleri bulunur. Bu farklılıklar efsanenin anlatılmasına etki
                ruhu değerleri verilmiştir.                     eder. Kulaktan kulağa oyununda, nasıl her defasında anahtar
                Ve bir yeryüzü arzusu, gök kadar. mısrasında yurt, millet, vatan   söz değişirse sözlü kültür ürünlerinde de böyle değişiklikler
                                                                görülür ve bu değişikliklerin temelinde insanların, toplumla-
                sevgisi, ulusal bilinç kazandırma ve geliştirme değerleri veril-  rın hayat anlayışlarındaki farklılıklar yatmaktadır.
                miştir.
                Getirdiğim güçler ki, haktır, sevgidir,    Etkinlik No.: 162
                Dünyanın ilk gününden son gününe.  mısralarında hakkaniyet,   1.
                sevgi ve saygı değerleri verilmiştir.         Okuduğumuz destanda dişi kurdun yaralı çocuğa bakması, onu
                                                              iyileştirmesi, kurt sütü ile beslemesi, onunla evlenmesi, ondan
             4.  Şair için İstanbul maviliklerin altında ve üstünde dolaşan bir   gebe kalması, genci düşmanlarından kaçırması ve on çocuk do-
                gemi gibidir. Yedi yelkeninde yedi iklim görülür. Bugünkü   ğurması olağanüstü ögelerdir. Bu olağanüstü ögelerin metinde
                İstanbul’un yedi tepe üzerine kurulduğuna atıf yapılarak böyle   kullanılması okuyucuda dikkat ve merak duygusu uyandırmış-
                bir benzetme yapılmış olabilir. Geminin rüzgârı hürriyettir. Bu   tır. Bence destandaki olağanüstü ögeler anlatımı olumlu yönde
                gemi, bir ucu tarihte, bir ucu gelecek zamanda olan bir kahra-  etkilemektedir. Metinde anlatılan olaylar bu ögeler sayesinde
                man gibidir. Hiçbir şehir İstanbul kadar övgüye ve ona duyulan   okuyucunun duygu ve düşüncesinde canlanır. Bu ögelerin
                arzuya mazhar olamamıştır. Olağanüstü tasvirlere, efsanelere,   metinde kullanılması anlatılanların daha kolayca anlaşılmasını

                                                                                                   787
   784   785   786   787   788   789   790   791   792   793   794