Page 804 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 804

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



                                             CEVAP ANAHTARLARI
          4.  Bir  eserin  yazıldığı  dönemde  çok  okunması  gelecekte  de  çok   olmasına karşın herkesin bu mücadeleye katılmasını dilemesi
             okunacağı anlamını taşımaz. Çünkü toplum anlayış, yaşama   duygusal-gerçekçi bir yaklaşımdır. O koşulların yansıtılması ve
             bakış tarzı, yaşamdan beklentileri vb. bakımlardan devamlı bir   karakterler gerçekçi olabilir ama herkesin memleketi kurtar-
             gelişim içindedir. Bu nedenle belirli bir dönemde yazılmış bir   mak için el ele vermesini istemek duygusalcadır.
             eser, zaman içinde toplumun sanat zevkine ve edebiyattan bek-  2.  Duygu ortaklığıdır. Bu duygu ortaklığında hem vatanı kurtarma
             lentilerine cevap veremez duruma gelebilir.    isteği hem de bu isteğin gerçekleşeceğine olan inanç vardır.
             Bence zamanında popüler olan bir eser sonraki dönemlerde de
             okunurluğunu sürdürebilir. Çünkü artık klasikler içine girmiş-  3.  a) Millî Mücadele’ye tanık olan sanatçılar o dönemin gerçekliği-
             tir. Nesilden nesile bir kültür mirası olarak aktarılma, okullarda   ni belki daha gerçekçi anlatırlar ama duygusal davranmaları
             okutulma ihtimali yüksektir. İnsanlar sırf meraklarından, bir   da kaçınılmaz olur. Çünkü topyekûn bir milletin hayatta kal-
             dönem popüler olmuş bir eserin içeriğini merak ettiklerinden   ma mücadelesine yakından tanıklık ediyorlar. Daha sonraki
             dolayı bile kitabı okumayı isteyebilir.         dönemlerde artık sanatçılar o duygusal atmosferden uzak-
                                                             laşıldığı için tarihsel olaylara nesnel bakma olanağına sahip
          5.  Günümüzde yaşanabilecek gerçekliğe sahiptir. Kurmaca metin   olacaklardır.
             olsa bile kurmacaya konu olan olaylar hayatın içinden kesitler-
             dir. Günümüzde de hayatın amacını gezme olarak gören insan-  b) Ben Millî Mücadele Dönemi'nde sıcağı sıcağına yazılanı oku-
             lar vardır. Acıyı hayatının merkezine koyan, acıdan beslenen   rum. Çünkü yazar bizzat yaşadığı ya da etrafındaki insanlar-
             insanlar çevremizde her an karşılaştığımız ya da karşılaşabilece-  dan dinlediklerini yazdığından anlattıklarının daha etkileyici
             ğimiz tiplerdir. Mekân olarak geçen köşk ve yalı günümüzde de   olacağını düşünürüm.
             varlığını sürdürmektedir.                        Ben Cumhuriyet Dönemi’nde yazılanı okurum. Çünkü yakın dö-
                                                             neme geldikçe anlatım olanakları, teknikler daha çok gelişiyor.
          Etkinlik No.: 211
                                                             Eski dönemlerin eksik yönleri bu romanlarda tekrarlanmıyor.
          1.  Mansur Bey, bulunduğu ortamı eleştiriyor, işten ayrılıyor. Ken-  Etkinlik No.: 214
             dince sorunu düşünüyor, kafasında çözümlemeye çalışıyor.
             Bulduğu çare herkesi okutmak ve eğitmektir. Eğitimin önemini   1.  Yükle-
             vurgulamıştır. Mansur Bey, Tanzimat aydını olarak karşımıza çık-  Yüklemi-  minin   Yapısına
             maktadır.                                         nin Türüne   Yerine   Anlamına Göre  Göre
          2.  Realizm akımındaki en önemli nokta konunun hayatın içinden   Göre  Göre
             seçilmesidir. Metinde yaşadığı topluma yabancı olmayan, yaşar-  kurallı
             ken gözlerini gerçeklere kapatmayıp bulunduğu çevreyi gözlem-  a fiil cümlesi  cümle  olumlu cümle  bağlı cümle
             leyen, sorunları gören, bunları çözmek için kafa yoran Mansur;   isim cüm-  devrik   olumlu-sözde
             idealist bir Türk aydını olarak karşımıza çıkar. Mansur ve Man-  b             basit cümle
             sur gibi insanlar toplumsal bir gerçekliktir. Geçmişte olduğu gibi   lesi  cümle  soru cümlesi
             günümüzde de hayatın içinde yer almaya devam etmektedir.          yapıca olumlu
          3.  Tanzimat dönemi sanatçıları sanatı halka ulaşmak, halkı aydın-  c fiil cümlesi  devrik   anlamca olumsuz   basit cümle
                                                                               sözde soru
                                                                        cümle
             latmak için bir araç olarak kullanmışlar. Çünkü o dönemde top-    cümlesi
             luma benimsetmek istedikleri düşünceler toplumun o zamana
             kadar yabancısı olduğu düşüncelerdir. Bu kavram, anlayış ve   2.  “Kapımı kapar, evceğizimde otururum, bir yere çıkmam.” sıra-
             düşünceleri topluma yerleştirmek için halkı eğitmek, bilinçlen-  lı cümlesi “Kapımı kapatıp, evceğizimde oturarak bir yere çık-
             dirmek ilk adımdır. Bu nedenle de birinci sıradadır.  mam.” şeklinde birleşik cümle olarak yazılabilir.
          Etkinlik No.: 212                              3.  a) I.      Nokta
                                                             II.  Virgül
          1.  Eserin 1920’de yazılmış olması, dilinin sade anlaşılır bir İstanbul   III.  Üç nokta
             Türkçesi özelliği göstermesi ve eserde millî bilincin işlenmesi   IV.  İki nokta
             Ahmet Hikmet Müftüoğlu’nun da Millî Edebiyat Dönemi sanat   V.  Yay ayraç
             anlayışıyla eserler verdiğini göstermektedir.   İ  B   E  L   P  R   I  Y
          2.  Millî Edebiyat Dönemi sanatçısı olan yazar, eserlerini milliyetçi
             Türkçü fikirlerinin etkisiyle yazmıştır. Sanat toplum içindir, an-  K  V  L  C  O  T  A  A
             layışıyla toplumun içinde bulunduğu durumları eserlerinde işle-  İ  Z  Ü  S  U  J  T  Y
             miştir. Halkın konuştuğu sade Türkçe ile yazmayı önemsemiştir.
          3.  a) İki romancımız  da inandıkları davalarına sahip çıkmış ve   N  Ü  G  M  K  D  K  A
               eserlerinde bunu ifade etmişlerdir. Aynı dönemde aynı dil   O  K  R  G  F  A  O  Y
               anlayışıyla eserler vermişlerdir.             K  M   İ  N   S  H  N   R
             b) Yaşadıkları zaman ülke için çok kritik bir döneme denk gelen bu   T  Ş  V  T  E  Ö  Ç  A
               sanatçılar şahit olduklarına kayıtsız kalamayarak bütün samimi
               duygularıyla bunları sanatları vasıtasıyla dile getirmek istemiş-  A  A  T  K  O  N  Ü  Ç
               lerdir. Yaşadıkları adeta gönüllerinden kalemlerine akmıştır.
          4.  Başka milletlerin dilini, söylemini ve sosyal kalıplarını kullanma-  b) Noktalama işaretlerinin farklı kullanım alanlarına örnek
                                                             cümleler ve kullanım gerekçeleri şu şekildedir:
             ya başladıkça özüne yabancılaşır insan. Kendini yapan değerle-  Nokta: Tören 17.30’da, hükûmet daireleri kapandıktan yarım
             rin sıcaklığından iyileştirici ve birleştiriciliğinden mahrum kalır.   saat sonra başlayacaktır.
             Bizi biz yapan değerlerimize sahip çıkmalıyız.  (Saat ve dakika gösteren sayıları birbirinden ayırmak için konur.)
          Etkinlik No.: 213                                  Virgül: Saniye Hanımefendi, merdivenlerde oğlunun ayak
                                                             seslerini duyar duymaz hasretlisini karşılamaya atılan bir
          1.  Köylü kızının (Fatma) memlekette verilen kurtuluş mücadele-  genç kadın gibi koltuğundan fırladı.
             sinin içinde olmasına ve mücadelenin şartlarına yakından tanık   (Uzun cümlelerde yüklemden uzak düşmüş olan özneyi be-


          802
   799   800   801   802   803   804   805   806   807   808   809