Page 829 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 829

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10


                                                CEVAP ANAHTARLARI
             4.  a)  Bence bir fark olurdu. Haberde doğrudan ilgili ve konuyu   3.  Olası cevaplar:
                 bilen bir kişinin sözlerinin olduğu gibi aktarılması metnin   İçerik daha fazla etkilidir. Haber metinleri ilginç bir olay ya
                 inandırıcılığını artırdığı gibi haberin hazırlanma sürecinde   da durumla ilgili bilgi vermeyi amaçlayan metinlerdir. Merak
                 araştırma yapıldığını göstermektedir.        uyandıran bir konuyu ele alması, konuyla ilgili akla gelebilecek
                b)  Eğitim sistemi içinde küçük yaşlardan itibaren bireylere bu   sorulara doyurucu cevaplar vermesi, okurun anlayabileceği açık
                  mirasın dünyaya ait ama bize emanet olduğu ve bizim top-  ve akıcı bir dille kaleme alınmış olması bu metinlerin okunabi-
                  raklarımızda kalması gerektiği bilinci yerleştirilmelidir. Belli   lirliğini artıran hususlardır.
                  bir yaşa gelmiş ve eğitim sürecinden çıkmış vatandaşlara ise   Görsellik daha fazla etkilidir. Bir haber metninin içeriği ne
                  bu eserlerin ülkemiz için önemini anlatan paneller yapılabi-  kadar dikkat çekici olursa olsun metin tek başına okurun dik-
                  lir, kamu spotları hazırlanabilir.          katini çekmeyebilir. Doğru seçilmiş bir veya birden fazla görsel
             Etkinlik No.: 307                                ögenin (fotoğraf, karikatür, grafik vb.) kullanılmış olması oku-
                                                              run daha çok ilgisini çekecek, onu metni okumaya yönlendire-
             1.  -NE?                                         cek ve haberin zihinlerde daha kalıcı olmasını sağlayacaktır.
                -22. Uluslararası Hazar Şiir Akşamları     4.  Görsellerin metni tamamlama konusunda yeterli olduğunu
                -NASIL?                                       düşünmüyorum. Çünkü geliştirdiği Üç Boyutlu Uzayda Arbelos
                                                              ve Arşimet Küreleri konulu projeyle haber metninde söz edilen
                - Dergi temsilcileri ve bilim insanlarının katılımıyla gerçekleşti-  Bilgenaz Altıparmak adlı öğrencinin de yer aldığı bir fotoğraf
                rilecek olan panel ve konferansların da yer aldığı 22. Uluslarara-  kullanılabilirdi. Ayrıca Bilgenaz Altınparmak’ın projesiyle ilgili
                sı Hazar Şiir Akşamları’na yurt içinden ve yurt dışından toplam   bir görsele de yer verilmesi gerekirdi.
                25 şair katılacaktır.                      5.  Ülkem, okulum, ailem ve kendi adıma gurur duyardım. Bir
                -NEDEN?                                       habere konu olan başarı hikâyemin, diğer öğrenci arkadaşlarımı
                - Arif Nihat Asya ve Bayrak temasını akademik düzeyde ve   teşvik edeceğini düşünmek beni mutlu ederdi. Yeni başarılara
                halkın katılımıyla değerlendirmek için.       imza atmak için çalışma azmim ve heyecanım artardı.
                -NEREDE?                                    Etkinlik No.: 309
                -Elazığ’daki çeşitli mekânlarda, (Atatürk Kültür Merkezi’nde).
                -NE ZAMAN?                                 1.  2. görsel ve 3. görsel birbiri ile yer değiştirilmelidir. 3. görsel
                                                              deniz suyunun çekilmesiyle 2. görsel de trafik yoğunluğuyla
                -25-28 Eylül 2014 tarihlerinde.               ilgilidir.
                -KİM?                                      2.  a)  Görsel haber metninin şu bölümüyle ilgidir:
                - Elazığ Valiliğinin himayelerinde gerçekleştirildi.  Toz bulutu oluştu.
             2.  Program yeterince açık bir şekilde verilmiş. Bu haber metninin   Deprem, İstanbul, İzmir ve çevre illerden hissedildi. Ege De-
                devamında ayrıntılı bir program yer alabilirdi. Uluslararası   nizi’nde gerçekleşen deprem sonrası, İzmir kent merkezinin
                olduğu belirtilmiş ancak hangi ülkelerden katılımcılar olduğu   üzerinde toz bulutu oluştu.
                açıklanmıştır.                                b) yıkım, kayıp, acı…
             3.  Kültür ve sanat içerikli programlardan olan şiir akşamları, spor   3.  Haber yazısında kullanılan görseller ilgi çekici ve haberi açıkla-
                etkinliklerine göre daha sakin ve dingin programlar arasında-  yıcı nitelikte olup metnin anlaşılmasını kolaylaştırmıştır.
                dır. Yemek ve içmek nasıl bedeni beslerse bu etkinlikler de ruhu
                besler. Ruhun incelmesini sağlar. Bu sebeple toplumların geliş-  4.  a)  Trafik yoğunluğu oluşturmamaları, iletişimin kesilmemesi
                mesinde etkili unsurlar arasındadır.            için internet tabanlı haberleşme uygulamalarını ve SMS’yi
             4.  Sahnenin hemen önünde şiir dinletisinin adının yer aldığı bir   tercih etmeleri yönünde uyarmışlardır.
                pankart yer alacak. Fonda şiir dinletisinin adına yakışır bir son-  b)
                bahar tablosu yansıtılacak. Zaman zaman slaytlardaki sonbahar
                fotoğraflarıyla fon değiştirilecek.  Her şiir için ışıklandırma
                değişecek…
                                                           c)         Deprem Sonrası Alınabilecek Önlemler
             Etkinlik No.: 308
                                                                   Depremlerden sonra çıkan yangınlar oldukça sık görülen
             1.  a)  Alışılmışın dışında bir gözlük ve bu gözlükle uğraşan in-  ikincil afetlerdir, gaz vanaları kapatılmalıdır.
                 sanları gördüğümden görseller daha önce dikkatimi çekti.       Sarsıntılar tamamen bitene kadar hasarlı binalara giril-
                 Metnin siyah, görsellerin renkli olmasının da bu durumda   memelidir. 
                 etkisi olabilir.                                  Yardım çalışmalarına katılarak özel ilgiye ihtiyacı olan
                b)   Öğrencilerin aklına gelebilecek muhtemel sorular şunlardır:  afetzedelere -yaşlılar, bebekler, hamileler, engelliler- yar-
                Gözlüğe benzeyen bu nesne nedir?                  dımcı olunmalıdır.
                Bu gözlük nasıl bir işleve sahiptir/hangi amaçla üretilmiştir?      Varsa dökülen tehlikeli maddeler temizlenmelidir.
                                                                  Yıkıntı altında mahsur kalındıysa enerjiyi en tasarruflu
                Bu gözlüğü kim/kimler yapmıştır?                  şekilde kullanmak için hareketler kontrol altında tutul-
                Gözlük üzerinde inceleme yapmalarının amacı nedir?  malıdır.
                Haber metni gereken ayrıntıları sunduğundan görsellerle ilgili
                olarak aklıma gelen soruların cevabını metinde buldum.  Etkinlik No.: 310
                c)  Ana hatlarıyla gözlüğe benzeyen ancak malzemesi ve görün-
                 tüsüyle fotoğraftakinden farklı bir gözlük hayal ederdim.   1. Yönerge
             2.  Haber metinlerinde görsel ögelerin önemli işlevlerinden biri   1.  Haber metnindeki sayısal verilerin ayrıca tablo hâlinde verilme-
                haberin doğruluğuna yaptığı katkıdır. Başta fotoğraflar olmak   si, bilgiyi daha net kavramamızı sağlamıştır. Cümlelerin ara-
                üzere bütün görsel ögeler haber metninde verilmek istenen me-  sında kaybolan rakamlar ve istatistikler tabloda açık bir şekilde
                sajı somutlaştırarak okura/izleyiciye sunar. Bu somut bilgi kanıt   görülmektedir. Bu da haberin anlaşılırlığını olumlu anlamda
                özelliği taşır. Örneğin görme engelliler için geliştirilen titreşimli   etkilemektedir.
                gözlük ile bu buluşu gerçekleştiren İzmirli lise öğrencilerini
                gösteren fotoğraflar, yapılan çalışmanın kanıtı gibidir. Ayrıca   2. Yönerge
                görseldeki öğrencilerin maskeli oluşu, projenin pandemi dö-
                neminde geliştirildiğini ve -yazıldığı günlerde- haberin güncel   2.  a)  Bu infografik, haberin konusuyla ilgili oldukça detaylı ve
                olduğunu gösterir.                              bilgilendirici bir biçimde hazırlanmıştır. Önceki yılın rakam-


                                                                                                   827
   824   825   826   827   828   829   830   831   832   833   834