Page 555 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 555

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11


                                                CEVAP ANAHTARLARI

               ve daha da önemlisi babadan ve kocadan yoksun bir hâlde yaşa-  Etkinlik No.: 78
               dığını ve bunun sonucu olan sıkıntılarını dile getirmektedir.
             2.  Anadolu insanı için vatan kavramı, onun ailesinden, anne ve   1.  I. metnin ölçüsü aruz ölçüsü; nazım birimi bent; kafiye şeması
                babasından daha değerlidir. Çünkü vatan olmazsa o ailenin   abcba, dbed, eff, ef (Belirli bir kafiye yapısı yok); nazım şekli ise
                rahat bir biçimde yaşamını sürdüreceği bir mekân olmayacaktır.   serbest müstezattır.
                Geride kalanların millî ve manevi duygularını özgür bir biçim-  II. metnin ölçüsü 7’li hece ölçüsü; nazım birimi dörtlük; kafiye
                de yaşayabilmesi için şehit olmak gerekirse bu vatanın evlatları   şeması aaba, ccdc, eefe, gghg … (mani tipi kafiye); nazım şekli
                gözünü kırpmadan bu mertebeye erişmek için canını feda   ise serbest şiir şeklindedir.
                eder. Vatanın diğer fertlerine düşen görev de vatanı için şehit
                olanların ailesine sahip çıkmak ve onların eksikliğini hissettir-  2.  I. metin, hayalde yaşatılan bir âleme gitme arzusunu taşır ve
                memektir.                                     sembolizm akımının etkisiyle yazılmıştır. Fecriati sanatçısı olan
                                                              Ahmet Haşim, şiirde daha çok aşk, özlem ve doğa temalarını
             3.  Türk milleti, geçmişte de bugün de vatanını kurtarmak ve   işlemiştir. Akşamın yoğunluğu ve insanda farklı duygular
                gelecek nesillere bir vatan toprağı bırakmak adına canını feda   uyandırdığı vurgulanmak istenirmiş gibi, “akşam” kelimesi son
                etmekten bir an bile şüphe duymaz. Anadolu insanı için vatan,   bentte iki dize içinde toplam altı kez tekrarlanmıştır. “Akşam”ın,
                bayrak olgusu anne ve babadan, eşten, çocuklardan daha gerekli   Ahmet Haşim için özel bir anlamı vardır. O, akşamın ve yarı
                ve mühimdir. Vatansız bir millet yok olmaya mahkûmdur. Bu   karanlık zamanların şairi olarak bilinir.
                nedenle insanımız 15 Temmuz gecesi devletini, vatanını kur-  Burada anlatılanlardan hareketle şiirde sembolizm akımının
                tarmak için şehit olmayı göze alarak yollara çıkmış ve vatanını   etkili olduğu; duygusallığa, insanın iç dünyasına önem verildiği
                savunmak için tanklara karşı gelmiştir. Yüz yıl önce damarla-  görülür. Sembolistlere göre somut varlıklar, dış dünya ile insa-
                rındaki asil kanın varlığını bütün dünyaya gösteren halkımız,   nın duyuları arasında köprü kurmaya yarayan birer simgedir.
                yakın zamandaki mücadelesi ile de bu kanın varlığının devam   Sembolistlere göre şiirde anlam kapalı olmalı ve herkes ken-
                ettiğini ve edeceğini göstermiştir.           dince şiire bir yorum getirebilmelidir. Lirizm, bu anlayışın en
                                                              önemli ögesi durumundadır.
             Etkinlik No.: 77                                 II. metin, Anadolu insanına öğüt verme amacıyla yazılmıştır.
                                                              Türkçenin önemini, güzelliğini, ifade gücünü o dönemin insan-
             1.  a)  Söyleyiciyle ilgili olanlar: “kırık camlı fener, lastik ayakkabı,   larına ispat etmek ve daha da önemlisi Arapça ve Farsça keli-
                 kesesinde tek onluk bile olmaması…”          melerin Türkçe üzerindeki etkisini kırabilmek adına yazılmış
                 Seyfi Baba’yla ilgili olanlar: “bakacak kimsesinin bulunma-  bir şiirdir. Şiirde sade bir dil ve hece ölçüsü kullanılmıştır. Halk
                 ması, yetmiş beş yaşının üzerinde olmasına rağmen çalışmak   şiirinin olanaklarından yararlanılmıştır. Şiirin içeriğinde sanat
                 zorunda olması, oğlu Osman’ın işsiz olması, komşusunun   yapmaktan çok halkın ve ülkenin sorunları işlenmiştir. Öğretici
                 mangala koyduğu ateşle ısınmaya, verdiği ıhlamurla tedavi   niteliği ağır basan bir şiirdir. Milliyetçilik ve Türkçülük fikrini
                 olmaya çalışması…”                           işleyen, millî coşkuyu artırıcı nitelikte bir şiirdir. Bu anlatı-
                 Çevreyle ilgili olanlar: “çatısı çökmüş ev, eskimiş mabed, gece   lanlardan hareketle de Millî edebiyat geleneğine dayandığını
                 bir saçağın altında uyumaya çalışan, evsiz barksız sefil insan-  söyleyebiliriz.
                 lar, hâke serilmiş evler, evi sırtında gezen aileler…”
                                                           3.  I. metinde şiirin dili, konusu ve biçimsel özelliklerine bakılınca
                b)  Şiirde anlatılanlar dönemin tarihî ve sosyal gerçekliğiyle   sanat için sanat anlayışının hâkim olduğu görülmektedir.
                  doğrudan ilgilidir. Osmanlının son dönemde pek çok cephe-  II. metinde ise şiirin dili, konusu ve biçimsel özelliklerine bakı-
                  de savaşmak zorunda kalması, toprak kaybetmesi Osmanlıyı   lınca toplum için sanat anlayışının hâkim olduğu görülmektedir.
                  askerî ve mali açıdan zor durumda bırakmıştı. Cephede
                  evlatlarını kaybeden anne babaların, kocalarını kaybeden
                  eşlerin yalnız kalması, geçimlerini sağlayamaması, toplumun   Etkinlik No.: 79
                  gittikçe fakirleşmesi tarihî olayların toplumsal yansımasıdır.
                                                           1.  Irkımın Türküsü şiiri “Türklük” teması, Yeşil Yurd şiiri “tabiat”
             2.  Seyfi Baba bakacak kimsesi olmayan, bazen bir hafta yanına   teması üzerine kurulmuştur.
                kimse uğramayan, genelde yalnız yaşayan, yalnızlık canına “tak”   Irkımın Türküsü şiiri sade bir dille, Yeşil Yurd şiiri yabancı keli-
                etmiş, yaşlı bir adamdır. Yetmiş beş yaşının üstünde olmasına   me ve tamlamalarla yüklü ağır bir dille yazılmıştır.
                rağmen düşmanına maskara olmamak, dostunu küçük düşür-
                memek için çatı tamiri yaparak namerde el açmamaya çalışan,   2.  Mehmet Emin Yurdakul’un şiirinde söyleyici Türk milletinin
                ilgiye muhtaç, ince ruhlu biridir. O kadar ince ruhlu ki dostu   bir ferdidir. Söyleyici Türk milletinin tarihinden, dilinden ve
                sıkıntıya girmesin, işinden gücünden olmasın diye hasta olduğu   özelliklerinden bahsettiğinden şair, toplum için sanat anlayışını
                hâlde ona haber göndermemiş, evine gelen dostunun yorgunlu-  benimsemiştir.
                ğunu, üşüdüğünü düşünmüştür.                  Tevfik Fikret’in şiirinde söyleyici bulunduğu mekândan uzak-
                                                              laşarak kendisini dertlerinden uzaklaştıran,  hayalini kurduğu
             3.  Söyleyicinin dostunun hasta olduğunu öğrenince sabahı bekle-  Yeşil Yurd’da yaşamak isteyen bir kişidir. Bireysel temayı işleyen
                meden uzun ve meşakkatli bir yola düşmesi, Seyfi Baba’nın da   şair, sanat için sanat anlayışını benimsemiştir.
                dostu sıkıntıya girmesin, işinden gücünden olmasın diye haber
                vermemesinden “dostluk” değerine ulaşabiliriz.  3.  Mehmet Emin Yurdakul bu şiirinde Türk milletini yüceltmek-
                Seyfi Baba’nın ilerlemiş yaşına rağmen namerde muhtaç olma-  tedir. Bu durum onun Türkçülük fikrine bağlı olduğunu göster-
                mak için çalışması, geçimini alın teriyle kazanmasından  “öz   mektedir.
                denetim” değerine ulaşabiliriz.
                Komşunun mangala ateş koyması, Seyfi Baba’ya ıhlamur getirme-  4.  Irkımın Türküsü şiiri, coşkulu bir biçimde duygulara hitap
                si, söyleyicinin ona para vermek istemesinden “yardımseverlik”   ettiğinden romantizmin, aynı zamanda Türk tarihinden bahset-
                değerine ulaşabiliriz.                        tiğinden realizmin, Yeşil Yurd şiiri ise söyleyicinin hayalindeki
                                                              bir tabiatı resmettiğinden parnasizmin etkisiyle yazılmıştır.
             4.  Seyfi Baba’ya yardımı dokunan tek kişi olduğu için komşunun
                yerinde olmak isterdim.                    5.  Görsellerin temaları sırasıyla: mezar (ölüm), sonbahar (hüzün),
                En kısa zamanda bir iş bulup babasını rahat ettirmek isteyen   sevgi (aşk), bayrak (bağımsızlık), özgürlük, hak/adalet, eşitlik/
                oğlu Osman’ın yerinde olmak isterdim.         birlik, gül (tabiat)
                Diğer insanlara yardım edebilmek için varlıklı biri olan Meh-  Bu temalardan “adalet, bayrak, eşitlik, özgürlük” toplumsal
                met Ağa’nın yerinde olmak isterdim.           temalar olduğundan Millî Edebiyat Dönemi’yle ilgilidir.
                Maddi olarak olmasa da manevi olarak yardımcı olduğu için   Bu temalardan “gül, ölüm, sonbahar, sevgi” bireysel temalar
                söyleyicinin yerinde olmak isterdim.          olduğundan Servetifünun veya Fecriati Dönemi’yle ilgilidir.



                                                                                                   553
   550   551   552   553   554   555   556   557   558   559   560