Page 557 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 557

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                b)  Olası cevap: Servetifünun ve Fecriati Dönemi’nde görülen   ilgilidir. Bu dönem şairleri parnasizm ve sembolizmin etkisiyle
                  hayal-hakikat çatışması bu şiirde de kendini göstermektedir.   şiir yazmışlardır.
                  Güneş gerçekleri tüm çıplaklığıyla ortaya koyduğundan   Abes-muktebes tartışması Tanzimat Dönemi’yle ilgilidir. Kulak
                  söyleyici güneşten ve güneşin getirdiklerinden hoşlanma-  için kafiyeyi savunan Recaizade Mahmut Ekrem’le göz için
                  maktadır. Akşam ve gece ise söyleyicinin hoşlandığı zaman   kafiyeyi savunan Muallim Naci arasında gerçekleşen tartışma-
                  dilimleridir. Bu zaman dilimlerinde gerçeklerin yerini sı-  nın diğer adıdır.
                  nırsız hayaller almakta, eşya ve varlıklar gerçeğinden farklı   Sade dille şiir yazma Millî Edebiyat Dönemi’yle ilgilidir. Millî
                  algılanmaktadır. Söyleyici bu durumdan oldukça hoşnuttur.   edebiyat sanatçıları Yeni Lisan makalesiyle dille ilgili görüşle-
                  Böylece söyleyici gündüzün gerçeklerinden gecenin hayalle-  rini açıkladıktan sonra bu görüşlerine uygun sade dille eserler
                  rine sığınmaktadır.                         yazmışlardır.
             4.  Şiir, Ahmet Haşim’in hayatından izler taşımaktadır. Çünkü her   Saf şiir anlayışı Fecriati Edebiyatı ve Millî Edebiyat dönemle-
                sanat eseri sahibinden izler taşır; onun duygularını, düşünce-  riyle ilgilidir. Fecriati sanatçısı Ahmet Haşim ve Millî Edebiyat
                lerini, hayallerini yansıtır. Şairin küçük yaşta annesiz kalması,   sanatçısı Yahya Kemal Beyatlı bu dönemlerde “saf şiir” anlayı-
                akşam ve gecenin ona annesiyle Dicle kıyılarında geçirdiği   şıyla şiirler yazmıştır.
                zaman dilimlerini hatırlatması, sürekli bu zaman diliminde ya-
                şamak istemesi, hayalî de olsa bu zaman dilimlerinde annesiyle   3.  Birinci Dönem Tanzimat Edebiyatı şairleri, divan edebiyatı na-
                birlikte olduğunu düşünmesi gibi nedenlerden söyleyici akşam   zım şekillerini kullanılmaya devam etmiş, içerik olarak “vatan,
                saatlerinde göllerde bir kamış olmak istiyor olabilir.   millet, hürriyet” gibi toplumsal temaları işlemişlerdir. Bu şairler,
             5.  a)  Şiirin bir tablosu yapılsaydı “sarı ve kızıl” renkler yoğun   dili sadeleştirmeye çalışsa da başarıya ulaşamamışlar, toplum
                                                              için sanat anlayışı benimsemişlerdir.
                 olarak kullanılırdı. Şair ilk iki bentte güneşin doğuşunu, son
                 iki bentte güneşin batışını öne çıkarmıştır. “Fecr, güller, gün,   İkinci Dönem Tanzimat Edebiyatı şairleri ise divan edebiyatı
                 altın kuleler, akşam, sırma kemer, kamış…” gibi ifadeler sarı   nazım şekillerini terk etmiş, “aşk, ölüm, tabiat” gibi bireysel
                 ve kızıl renkleri çağrıştırmaktadır.         temalar işlemişlerdir. Bu şairler, ağır bir dili ve sanat için sanat
                                                              anlayışı benimsemiştir.
                b)  Şaire “Akşam Şairi” takma adı akşam vakitlerini sevmesi,
                  şiirinde en anlaşılır ifadenin akşam vakti göllerde bir kamış   4.
                  olmak istemesi, akşam kelimesini çok fazla kullanması gibi   a)  Seyfi Baba, Küfe, Mahalle Kahvesi, Has-  Safahat
                  gerekçelerle verilmiş olabilir.               ta adlı manzumelerinde halkın yaşamını ve
                                                                yoksulluklarını bütün canlılığıyla anlatan   Millî Edebi-
                                                                sanatçının yedi bölümden oluşan eseridir.  yat Dönemi
             Etkinlik No.: 84
             1.  Şiirin dili incelendiğinde şiirde sade, anlaşılır bir dil kullanıldığı   b)  Eski ve yeni edebiyat arasında ikilemde   Harabat
                görülmektedir. Kullanılan kelimeler, herkesin anlayabileceği   kalan sanatçının divan edebiyatı şiirlerin-  Tanzimat
                tarzda kelimelerdir. Böylelikle de örtülü anlamların yok dene-  den oluşan antolojisidir.  Dönemi
                cek kadar az olduğu bir şiir tespit edilir. Şiirin ifade biçimi de
                incelendiğinde mecaz anlatımların pek yer almadığı, sanatsız,   c)  Neoklasisism anlayışıyla Batı şiiriyle divan   Kendi Gök
                doğrudan bilgi vermeye yönelik bir anlatım hemen dikkati   şiirini kaynaştırmaya çalışan sanatçının   Kubbemiz
                çeker. Türk edebiyatında bu özelliklerin ağır bastığı dönemde   yeni nazım biçimleri ve sade bir Türkçeyle   Millî Edebi-
                Millî Edebiyat Dönemi’dir.                      yazdığı şiirlerinin toplandığı eseridir.  yat Dönemi
             2.  Okuduğumuz şiir 11’li hece ölçüsü ile yazılmış ve örtlüklerden
                oluşmuştur. Bu unsurlara bağlı kalarak şiirlerini yazan grup ise   ç)  Tarih-i Kadim, Doksan Beşe Doğru şiirleri   Haluk’un
                Beş Hececilerdir. Beş Hececileri temsil eden şairler; Faruk Nafiz   büyük tartışmalara neden olan sanatçının   Defteri
                Çamlıbel, Yusuf Ziya Ortaç, Halit Fahri Ozansoy, Orhan Seyfi   oğlunun kişiliğinde Türk gençlerine öğüt   Servetifü-
                Orhon ve Enis Behiç Koryürek’tir.               veren şiirlerini topladığı eseridir.  nun Dö-
                                                                                              nemi
             3.  Faruk Nafiz Çamlıbel; Han Duvarları, Şarkın Sultanları, Dinle
                Neyden, Çoban Çeşmesi…                         d)  Çok renkli ve geniş bir hayal gücüne sahip   Elhan-ı Şita
                Halit Fahri Ozansoy; Şadırvanlar, Paravan, Kâbûs…  olan sanatçının Kış Nağmeleri anlamına   Servetifü-
                Orhan Seyfi Orhon; Fırtına ve Kar, Peri Kızı ile Çoban Hikâye-  gelen, kar yağışının bıraktığı izlenimi ve   nun Dö-
                si…                                              kış manzarasını anlattığı ünlü şiiridir.  nemi
                Yusuf Ziya Ortaç; Akından Akına, Giden Gelmez, Zeybekler…  e)  Bütün şiirlerinde aruz ölçüsünü kullanan
                Enşis Behiç Koryürek; Buhran, Tuna Kıyısında, Gemiciler, Eski   sanatçının ön sözünde Şiir Hakkında Bazı   Piyale
                Korsan Hikâyeleri…                              Mülahazalar adlı poetikasını yazdığı ese-  Fecriati
                                                                ridir.                        Dönemi
             Etkinlik No.: 85
                                                               f)  Kafiyesiz şiir yazarak nazmı nesre yaklaş-  Sahra
             1.  Olası cevap: Fecriati Edebiyatı sanatçıları arasında sanat anla-  tıran sanatçının Türk edebiyatındaki ilk
                yışlarından da anlaşılabileceği gibi tam bir birlik yoktu. Fecriati   pastoral şiir kabul edilen eseridir.   Tanzimat
                                                                                              Dönemi
                sanatçıları büyük iddialarla ortaya çıkmalarına karşın Serveti-
                fünun’u taklitten öteye gidememişlerdi. 1911 yılında Selanik’te
                çıkarılan Genç Kalemler dergisinde Yeni Lisan makalesinin   g)  Halk şiiri geleneğiyle şiirler yazan, “Filozof   Serab-ı
                yayımlanmasıyla dilde sadeleşme benimsenmiş, Millî Edebiyat   Rıza” olarak da tanınan sanatçının şiirleri-  Ömrüm
                Dönemi başlamış, bu anlayışa yakın olan sanatçılar Millî Ede-  ni topladığı eseridir.  Millî Edebi-
                biyat’a katılmıştır. Bu nedenle hem Fecriati hem Millî Edebiyat               yat Dönemi
                dönemlerinde yer almışlardır.
             2.  Divan edebiyatı nazım biçimleri Tanzimat Dönemi’yle ilgilidir.   ğ)  Beş Hececilerin en başarılı ismi olan sanat-  Han
                                                                                              Duvarları
                Tanzimat Dönemi’nde divan edebiyatı nazım biçimleri kullanıl-  çının Niğde-Kayseri arasındaki üç günlük   Millî Edebi-
                maya devam etmiştir.                            yolculuğunu anlattığı ünlü şiiridir.  yat Dönemi
                Yeni Lisan makalesi Millî Edebiyat Dönemi’yle ilgilidir. Ömer
                Seyfettin, Ali Canip Yöntem gibi Millî Edebiyat sanatçıları Yeni   h)  Servetifünun Edebiyatı’nın oluşumuna   Zemzeme
                Lisan makalesiyle dille ilgili görüşlerini açıklamışlardır.  zemin hazırlayan sanatçının ön sözünde     Tanzimat
                Parnasizm ve sembolizm, Servetifünun ve Fecriati dönemleriyle   şiirle ilgili görüşlerini açıkladığı eseridir.  Dönemi



                                                                                                   555
   552   553   554   555   556   557   558   559   560   561   562